Läsa RFID-innehåll från passerkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pbengtss

Läsa RFID-innehåll från passerkort

Inlägg av pbengtss »

Mitt företag hyr lokaler och vi har passerkort som använder RFID. Nu vill jag att mina anställda ska stämpla närvaro i vårt nya affärssystem men det har visat sig att vi inte fått magnetremsorna programmerade så kortläsare fungerar inte så bra... Så jag tänker mig att jag borde kunna använda RFID-informationen på korten istället. Men var hittar jag lämplig läsare för detta? Någon som kan tipsa?
Fastighetsägaren är ett mycket stort företag, men det går inte att hitta någon som kan svara på den här typen av frågor. Eller det kanske det gör men det tar nog en arbetsvecka eller två...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Läsa RFID-innehåll från passerkort

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej att TI hade nåt erbjudande om just RFID-grejer för ett tag sen i deras newsletter ? ..ganska säker på att dom har iaf.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Anta att du kan läsa RFID-korten, vad ska du göra sen?

Om ditt datasystem förväntar sig att få magnetremsans information så är den troligen inte så glad över att istället få RFID.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

vi har stämpelklocka som man kör vanliga magnetkort i. Man kan ta vilket magnetkort som helst, okq8, visa, gymkort, etc etc. Kan tänka mig att enheten bara läser av en av spåren och är nöjd med det. om man hackar lite kan man säkert bygga om den till att läsa rfid och få ut koden som en siffersträng?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

pbengtss skrev:........ det har visat sig att vi inte fått magnetremsorna programmerade så kortläsare fungerar inte så bra...
Låter som att passersystemet inte använder magnetremsan, men att det finns en remsa på passerkorten. Vore inte det enklaste då att skriva något på den remsan?
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Inte så svårt men du behöver veta villken typ av RFID kort de använder.
Det finns några olika frekvenser att välja på och sedan inom varje grupp lite olika varianter på tag, många läsare klarar flera typer av taggar.
Mao vet du vilket passagesystem det är så är det enklast att hjälpa dig.

Gissningsvis så används bara ett serie eller löpnummer som kopplas ihop med en viss behörighet.
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

Jag bestämmer själv vad systemet ska förvänta sig så länge det kommer ut en textsträng från vad jag nu använder för manick. För jag antar att man får ut en textsträng från RFID:t som för magnetremsan? Har aldrig pysslat med RFID så jag har egentligen ingen aning men jag tycker att det borde vara så... Och om inte så går det väl att ordna.

På allas kort är inte magnetremsan programmerad så det finns t ex 2 anställda som båda har strängen "%E_" medan alla andra har formatet "%E_ö#########_". Passersystemet använder enbart RFID + kod.

Det är klart att jag skulle kunna köpa en rems-skrivare men RFID är ju fränare :wink:
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det absolut första man måste veta är vad det är för fabrikat och modell på passersystemet.
Sedan är det ju bra att veta vad det är för tidredovisningssystem oxå.

Den befintliga magnetkortsläsaren, är den ansluten till en PC eller till nån speciell hårdvara? Hur är den ansluten till PC om den är det?

//B1N4RY
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

Passersystem Niscayah, ingen aning om modell. Se bild om den säger någonting.
Vi stämplar i Monitor.
Magnetkortsläsaren är ansluten via USB till en dator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Det finns i huvudsak två tekniker som används. EM4102 (kallas ofta "Marin") som arbetar på 125kHz. Taggarna lagrar 64 bitar, varav 16 är paritet (dvs 48 databitar). De är Read Only.

De andra är de som SL Access använder (och flera andra). De arbetar på 13.56MHz, är mer avancerade för de har anti-collision, är Read/Write, samt har nyckelskydd för läs/skrivning av datat som lagras i 1kb eller 4kb EEPROM.

Det första du måste göra är att avgöra om vilket frekvensband det arbetar på...
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Efter en stunds googling känner jag mig övertygad om att det är Mifare (eller ISO 14443 A) som Niscayah använder. Till avläsning kan du använda Touchatags läsare: http://www.touchatag.com/e-store och de har ett bra API samt libnfc funkar bra med läsaren.
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

Menar du alltså att den kommer att kunna läsa våra kort rakt av? Jag behöver inte använda de där gröna grejerna?
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Den läser Mifare-kort på 13.56MHz-frekvensen. Ett aber är att Mifare-kort kan skyddas mot åtkomst då man måste ange en korrekt nyckel för att kunna läsa ut kortdatat. Det positiva är att Touchatags läsare kan användas för att knäcka krypteringen inom typ en kvart-halvtimme. Och då har du ju nycklarna för passerkorten.

Tänk på att Touchatags läsare visserligen är USB-ansluten, men den behöver instrueras vad den ska göra från mjukvara på datorn den ansluts till. Tror det finns SDK på Touchatags hemsida, alternativt är libNFC (ett open-source projekt) användbart för att kunna läsa/skriva/göra-ljusskygga-saker-med taggarna.

/K
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nu var det ett tag sedan jag pysslade med just MiFare men man kan väl läsa MiFare-kortets serienummer utan tillgång till nyckeln väl? Det borde ju isf räcka för tidredovisningssystemet...

//B1N4RY
jah

Inlägg av jah »

Precis som B1N4RY skriver så är alltid serienumret läsbart. Det kan liknas vid en unik* adress som egentligen är avsedd för anti-collision vid kommunikation, men eftersom den är unik används den ofta direkt som identitet för tag:en.

Den enda implikationen för tidredovisningssystemet är att om passersystemed använder sektorläsning så kommer inte samma kortnummer att presenteras i båda systemen. Detta behöver ju inte betyda något egentligt problem, såvida man inte använder samma persondatabas eller exporterar den från passer- till tidredovisningssystemet. Man måste då manuellt registrera kortnumren igen.

/J

*) Nu kommer säkert någon att invända om att numren inte längre är unika eftersom nummerintervallet tagit slut, och det nu produceras dubletter på gamla serienummer. Sannolikheten för att drabbas är dock tämligen minimal och inget man behöver oroa sig för i det här fallet.
Skriv svar