Hej, har haft ett sms-modem hemma nu ett tag och jag börjar bli lite iriterad på det nu eftersom man betalte ganska mycket för den och nu ligger den bara där Så nu behöver jag ider på vad jag kan göra med den....
SMS-Server kan jag inte göra redigt eftersom jag saknar Bredband.
En SMS sambandscentral?
Idé:
* Arne Train åker till konsum och ser ett coolt lok, han SMS:ar till centralen.
* Centralen sänder ut en kopia på Arnes SMS till alla som har betalt konto på systemet.
* Nu vet alla tågfantaster att det coola loket är hos arne.
Du kan ju använda en vanlig telefon + datakabel.
I Finland säljer classe billigt bort datakablar för Siemens S/C/M/ 25/35/45, och en sådan telefon kostar inte många euron, blev ca 10 euro totalt för mig för både kabel och telefon.
Sebbe: Annars så är Tracq är Svensk återförsäljare för Falcom, som tillverkar det trevliga GSM-modemet A2D-1. Vet inte vad det kostar, men det är ju bara att maila och fråga...
Hmmmm....när jag läser mitt eget inlägg låter jag faktisk lite dissande. Var inte meningen!
Din farsa betaler ett normalt pris, du blåser inte honom så det är OK.
Men till kärnan: Jag har funderat på att greja en del med hemautomation. Det har händ att man stå i "yttre mongoliet" och upptäcker att man borde spela in ett visst program. Alltså borde man ha en styrning som kan ta emot ett SMS typ: "VIDEO 13 12:45 13:30" vilket betyder att videon ska spela in kanal 13 från 12:45 till 13:30. Kan såklart kompletteras med datum om man vill.
"UGN 200 16:30" = Ungen på 200°C, slås på 16:30 och har en max. timer inbyggd.
Osv. Egentligen finns det många trevliga saker man kan göra, släcka/tända i huset, har det kommit post? Med en elektrisk dörrlås + keypad till sommerstugan kan man fjärröppna för besökande, få information om temperatur/strömavbrott/inbrott, slå på/av värmen och annat roligt.