Projekt: När du inte gillar PDFer - Bind en Bok!

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Projekt: När du inte gillar PDFer - Bind en Bok!

Inlägg av Nerre »

Jag har pysslat rätt mycket att bokbindning, skrivit ett par artiklar i en klubbtidning om hur man kan göra.

Det enklaste när man skriver ut i såna där 4-sidors signaturer är ju att göra en "perfect binding". Stacka häftena och pressa dem, och lägg sen på ett tunnt lager lim (jag kör med vanligt trälim) på ryggen. Det ska inte bli ett lager lim på ryggen, limmet ska tränga ner nån halv millimeter mellan häftena.
lim.png
Om man inte har häften utan bara lösblad måste man "fjädra" bokblocket lite för att få ner limmet tillräckligt.
fanglue.jpg
Häfta med tråd behöver man bara göra om man har större signaturer (då det är flera häften som så att säga sitter i varandra).

För att skära utan "giljotin" kan man göra en skärhyvel. Jag har en enkel variant med en vinkelrät regel och så en kniv med enkelsidig egg (så som japanska knivar ser ut), Man skär 1-2 papper i taget, den vinkelräta regeln ger en perfekt styrning om man tar det lungt.

Man kan inte skära med en vanlig hobbykniv eftersom den är slipad på bägge sidor och eggen kommer att "klättra" vartefter man skär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan

Inlägg av grottan »

Jag brukar göra det enkelt, hålat papper och trä ett buntband genom respektive hålpar och dra åt. Inte lika snyggt som inbundet men det duger i fall man vill kladda på någon manual.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Buntband är lite tråkiga om man behöver öppna det hela igen. :-)

Jag har tidigare kört med något av nedanstående. Främst den
vita modellen uppe till höger som jag tycker fungerar utmärkt.

Bild

http://www.gullbergs.se/Produkter/Konto ... /p-2502002
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har haft prao på ett tryckeri, där hade de en sax där det först kom ner ett blad som klämde fast buntan, sen själva skäret, det var inte som en plåtklipp utan skäret var låg emot hela arkens yta/bredd och rörde sej istället diagonalt och skar igenom hela buntens bredd i ett svep. De gjorde lite bindning också där de tog en halvmeter tjock hög å slabbade på nåt lim, jag fick sedan stå med en kniv å dela upp högen i de individuella bokarna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är en sån sax som kallas giljotin.

I serieproduktion är det självklart snabbast att limma en hel trave böcker på en gång och sen dela, än att limma varje bok för sig.

Jag lärde mig bokbindning mest för att jag tyckte att det kan vara coolt att göra en egen riktig bok. Annars är det oftast enklare att hålslå papprena och sätta dem i en ringpärm.

Jag har restaurerat en loggbok tillhörande ett vandringspris (boken är från 50-talet och var rätt sliten, det var från början en vanlig bok de hade bytt pärmar på) och gjort en loggbok till ett vandringspris "min" scoutavdelning har (vi har fin pokal köpt på loppis som vi använder som spontanpris när vi kommer på att "det här kan vi göra en liten tävling av").

För att träna så laddade jag hem böcker från Project Gutenberg, plockade in i LyX mha GutenMark, skrev ut till postscript och har sen egna perl-script som mha psutils fixar utskjutningen. Jag skriver alltså 8 sidor på ett A4 och falsar det. Har i vissa fall provat att sätta två såna ark "i kapprock" (som det heter när man sätter dem i varandra) för att få lite mindre häfttråd i ryggen. Sherlock Holmes, Robin Hood, 20 000 Leagues Under The Sea är några av böcker jag bundit in (och sen läst:). Det var så tråkigt att göra böcker på flera hundra sidor med bara vitt papper.

Har skrivit ut och bundit in ett par av försvarets handböcker också (Handbok överlevnad och böckerna om förplägnadstjänst), de gick att ladda ner som PDF förr.

Det svåraste med bokbindning är inte att göra själva bokblocket, det svåra är inhängningen (d.v.s pärmar och klädsel). Det är skitsvårt att få snyggt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag bara väljer lite parametrar i skrivardrivrutinen så kommer det ut "böcker", A3 eller A4 vikta på mitten och häftade i ryggen. Jobbskrivaren alltså, fast det blir väl mer tunna häften om man ska vara ärlig, tjockare jobb klarar den inte att häfta.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, sån häftning brukar inte klara så många sidor. Och ju fler sidor desto ojämnare blir ju framkanten också. Brukar vara svårt att bläddra efter att man passerat mittuppslaget (om man inte skär framkanten rak, och det brukar inte kopiatorerna göra).

Vår kopiator på jobbet kan även häfta med två klammer i vänsterkanten om man vill.
Användarvisningsbild
sYph

Inlägg av sYph »

Tekko skrev:Jag har haft prao på ett tryckeri, där hade de en sax där det först kom ner ett blad som klämde fast buntan, sen själva skäret, det var inte som en plåtklipp utan skäret var låg emot hela arkens yta/bredd och rörde sej istället diagonalt och skar igenom hela buntens bredd i ett svep. De gjorde lite bindning också där de tog en halvmeter tjock hög å slabbade på nåt lim, jag fick sedan stå med en kniv å dela upp högen i de individuella bokarna.
Jag blir nyfiken, får jag fråga vilket tryckeri det var du hade prao på? :)
salle

Inlägg av salle »

Nerre: När du skriver 8 sidor på ett A4 så måste du väl ha någon speciell ordning på sidorna, du måste väl oxå skriva en del sidor uppochner, har du någon mall för hur du gör eller är det lätt att lära sig ordningen.
Dessa frågor gäller även när du lägger 2st A4 i varandra, kapprock som det visst heter.

Salle
Nerre

Inlägg av Nerre »

Placeringen av sidorna på arket kallas utskjutning (imposition på engelska), och jag har mest använt psutils till det (ett paket med program för att manipulera postscriptfiler), men på senare år har det dykt upp en del program som kan fixa det med PDF:er (Multivalent och Quantum Elephants Bookbinder jag har använt mest, men det finns en del andra PDF-hanteringpaket som fixar det).

Jag har även testat Quite Imposing till Acrobat, men den är lite svårjobbad tycker jag. Den kostar pengar också, och kräver ju Acrobat (fullversionen, inte Reader).

Det finns en hel del tips på Scribus Wiki:
http://wiki.scribus.net/canvas/PDF,_Pos ... tion_tools

När jag gör utskjutningar gör jag nästan alltid en dummy först (viker blanka papper och skriver sidnummer för hand på sidorna och sen viker upp). En del program har "standardutskjutningar", men vilken utskjutning man behöver beror ju på hur man ska vika arket (eller falsa, som det kallas).

Vid tryck så använder man oftast ark på 16 eller 32 sidor, för att utnyttja tryckplåtarna. Sen falsar man alltså varje ark för sig och en bok kanske då bara blir fem ark, d.v.s. fem små häften som sätts ihop. Man har alltså inte lösa ark som sätts i kapprock. Men det kräver ju stora papper, jag har aldrig använt större papper än A3 (jag har lite grann suktat efter en skrivare som klarar A2, men då behöver man köpa A2-papper också).

De flesta utskjutningar bygger på korsfalsning, d.v.s. om man har ett A3 så viker man det först till A4, sen A5 och sen A6. Men det går att falsa även på andra sätt, t.ex. att ha tre sidor på höjden (och Z-falsa).

Även att t.ex. placera ut en massa visitkort på ett ark och sen skära är en form av utskjutning. Och att vika ihop en stor karta är en form av falsning. Så all utskjutning och falsning används alltså inte för att göra böcker.
Skriv svar