TPS40211 som LED-drivare... vad gör den där resistorn?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
shadewind

TPS40211 som LED-drivare... vad gör den där resistorn?

Inlägg av shadewind »

Tjenare,

Jag ska bygga en LED-drivare med konstant ström och tänkte använda mig av TI's TPS40211 (http://focus.ti.com/general/docs/lit/ge ... leType=pdf) för detta. På sida 34, Figure 36 så finns det ett exempel på en sådan design. Spänningen över R6 beror på strömmen igenom den och denna spänning skickas som feedback och allt är frid och fröjd. Ett kompensationsnätverk finns som innefattar R4, C5 och C6 och det finns anvisningar på hur man ska välja dessa. Dessutom finns en resistor R23 för att injicera testsignaler för att verifiera detta. Så långt är jag med.

Men vad är R13 till för? Kollar man på sida 11 så finns det ett blockdiagram över det hela och kompensationsnätverket mellan FB och COMP är helt enkelt negativ feedback till error-ampen. Om inte mina (lite halvkassa) kunskaper om op-förstärkare sviker mig så borde gainen i den bli Zf/Zi, som för en vanlig inverterande op-förstärkarkoppling (där Zf är impedansen i feedbackopplingen och Zi är impedansen i ingångssteget). Då Zi = R13 så borde detta helt enkelt leda till att ökad R13 ger mindre gain och vice versa. Är denna bara där för att i allmänhet minska gain på det hela?

Tacksam för svar på denna fråga :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: TPS40211 som LED-drivare... vad gör den där resistorn?

Inlägg av Icecap »

Om du ser finns det R23 strax innan och den kan ändras. Det finns en text där som är en bra beskrivning: "Loop response injection"

Det är så att C5, C6 & R4 ingår i feed-back förstärkaren som ett högpassfilter men om man drev direkt hade de ingen funktion. Därför finns R13, då får de en impedans att "jobba emot" helt enkelt. Sannolikt ger det högpassfilter en stopp för självsväng.
shadewind

Inlägg av shadewind »

Vad R23 gör visste jag reda, det står ju där, precis som du säger. Men det verkar skumt att R13 bara skulle vara en impedans att jobba med eftersom den är 30.1k, 1%. Det får mig att tro att den har stor betydelse eftersom den har så hög precision.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... den är minimum i kedjan, om du kortsluter R23 finns det bara R13 kvar ju...
shadewind

Inlägg av shadewind »

Vad menar du du med att den är minimum i kedjan? Att det är den enda kvar om man kortsluter R23 förstår jag såklart...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ett par saker...

Den enda BOM som nämner 1% är Table 3 som är för schemat på sidan 26.
BOM'en för schemat på sidan 43 "DESIGN EXAMPLE 2" som finns på sidan
44 "Table 4. List of Materials", säger inget om några %.

För det andra så är 1% i princip standard på kvalitetsmotstånd och det finns
ofta ingen anledning att lagerhålla något annat, så det är antagligen inte viktigt.
Att värderna blir lite "udda" som 30.1 Kohm är helt normalt med dessa E-serier.
shadewind

Inlägg av shadewind »

Ja det börjar kännas som att värdet i sig självt inte är kritiskt. Jag har gjort lite mer efterforskning och det är ju så att i konstant-spänning-fallet så har man en spänningsdelare och spänningsdelaren har en utgångsimpedans i sig självt på ett sätt som strömresistorn inte alls har och därför behövs en resistor R13 som ger källan lite mer utgångsimpedans. I båda fallen fungerar det som Rin i en vanlig inverterande förstärkare.

Däremot finns inga uppgifter om hur man ska räkna på kompensationsnätverket i CC-fallet. Jag funderar på om jag inte bara helt enkelt ska utgå från deras designexempel och ändra på de värden som inte stämmer överens med mina specar. Oscillerar det inte så är det bra, oscillerar det så tweakar jag värdena tills det slutar.
Skriv svar