Jag ska bygga en LED-drivare med konstant ström och tänkte använda mig av TI's TPS40211 (http://focus.ti.com/general/docs/lit/ge ... leType=pdf) för detta. På sida 34, Figure 36 så finns det ett exempel på en sådan design. Spänningen över R6 beror på strömmen igenom den och denna spänning skickas som feedback och allt är frid och fröjd. Ett kompensationsnätverk finns som innefattar R4, C5 och C6 och det finns anvisningar på hur man ska välja dessa. Dessutom finns en resistor R23 för att injicera testsignaler för att verifiera detta. Så långt är jag med.
Men vad är R13 till för? Kollar man på sida 11 så finns det ett blockdiagram över det hela och kompensationsnätverket mellan FB och COMP är helt enkelt negativ feedback till error-ampen. Om inte mina (lite halvkassa) kunskaper om op-förstärkare sviker mig så borde gainen i den bli Zf/Zi, som för en vanlig inverterande op-förstärkarkoppling (där Zf är impedansen i feedbackopplingen och Zi är impedansen i ingångssteget). Då Zi = R13 så borde detta helt enkelt leda till att ökad R13 ger mindre gain och vice versa. Är denna bara där för att i allmänhet minska gain på det hela?
Tacksam för svar på denna fråga