Fagge: en sak jag ska kolla som kan vara intressant för dig också: Cykel klass 2.
Vad jag förstår behöver de inte ha pedaler och får hålla en hastighet på 20 km/t. Det finns ingen gräns på motorn, det får vara en V8 men 20 km/t är gränsen. Vad jag ska kolla är om det är lagligt att man har en klass 2 och låta motorn kopplas bort helt över 20 km/t ock låta pedalerna klara allt över denna hastighet.
Skulle detta vara lagligt är allt ju en fråga om att styrningen ska klara att vara laglig, jag hade dock gjort ett "testläge" som medger full effekt och ingen hastighetsbegränsning, helt enkelt för att kunde mäta effektåtgång vid olika hastigheter, såklart bara på inhägnad område

Man borde ju enkelt kunde bygga styrningen så att den vid hastigheter över 20 km/t "motorbromsar" o laddar ackumulatorn - såklart en bit längre fram i utvecklingen...
En sak jag ser som viktig är någon form av dödmansknapp, iaf på den cykel jag planerar då jag inte kommer att ha gasvred. Jag tänker ha ett par knappar på varje handtag, de betjänas av tummen. Har jag 2 st på varje handtag kan den ena vara dödmansknapp och den andra höja/sänka effekten. Vore man ofta på inhägnad område och enkelt skulle kunde aktivera testläget kan man ju lägga in en specifik sekvens som byter läge.
Stoppar man sedan vid att släppa båda dödmansknappar återgår den till lagligt läge...