Mycket simpel radiostyrning
Mycket simpel radiostyrning
Jag hade tänkt försöka mig på att bygga en radiostyrd motor, och funderade lite på hur det skulle kunna fungera. Har jag fel när jag tror att en simpel oscillator på godtycklig frekvens (sändare) tillsammans med en passiv oscillator på samma frekvens skulle fungera? Om man till exempel använder två pierce-oscillatorer, där den ena har ström o den andra inte, o den som inte har ström t.ex. använder en transistor som förstärkare och en mikroprocessor för att upptäcka radiosignalerna och sedan aktivera motorn. Eller har jag missuppfattat det här helt?
Re: Mycket simpel radiostyrning
Kolla på www.electrokit.se Art Nr 41004048, mycket enklare blir det nog inte.
Jo, det skulle väl gå, men vill även veta om min tanke skulle fungera, och implementera den om den nu gör det.
dom gamla amsändarna funkade i stort sett så
en oscillator, ex som grimeton
och en mottagare med avstämd spole där alla andra frekvenser inte kommer fram på
sänder man en frekvens, får ut det på antennen och får in det i mottagarens avstämdea spole så finns signalen där
däremot, så fundera på hur bra du kan bygga din sändare och vilka dom lagliga frekvenserna är, för hemmabyggda prylar
om du inte är radioamatör,
jag säger inte så mycket om folk provar på rätt ställe och med låga effekter och håller koll på övertonerna så det inte stör något
och visst är det kul att proval, frågan är hur långt du behöver nå?
en oscillator, ex som grimeton
och en mottagare med avstämd spole där alla andra frekvenser inte kommer fram på
sänder man en frekvens, får ut det på antennen och får in det i mottagarens avstämdea spole så finns signalen där
däremot, så fundera på hur bra du kan bygga din sändare och vilka dom lagliga frekvenserna är, för hemmabyggda prylar
om du inte är radioamatör,
jag säger inte så mycket om folk provar på rätt ställe och med låga effekter och håller koll på övertonerna så det inte stör något
och visst är det kul att proval, frågan är hur långt du behöver nå?
Har gjort en bil i technic-lego som jag tänkte använda det här till, o ska väl bara köra runt i vardagsrummet antar jag, så några meters räckvidd bör räcka.. Vad kan man köra på för frekvenser, alltså vad är för lågt och vad är för högt? Antar att det ska ligga i MHz-klassen?
- Electricguy
Köp billigaste radiobilen du kan komma över och plocka innehållet ur!
blir inte enklare än så.

Om du letar i Post och telestyrelsens författningsamling PTSFS 2010 (http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/R ... 101209.pdf) så kan du finna lämpliga frekvenser omkring 27 MHz eller i 800 MHz segmentet.
Men tänk på att det finns ytterligare bestämelser såsom att all radioutrystning skall vara typgodkänd och CE-märkt vilket kan kosta en hel del ifall du bygger själv. Det lösnar sig dock nästa aldrig att bygga en egen radiolösning i förhållande till att köpa en fördig. Denna typ av projekt och konstruktioner din idé bygger på blir ofta självsanerande i ett regelperspektiv enär applikationen nästan aldrig fungerar.
Men tänk på att det finns ytterligare bestämelser såsom att all radioutrystning skall vara typgodkänd och CE-märkt vilket kan kosta en hel del ifall du bygger själv. Det lösnar sig dock nästa aldrig att bygga en egen radiolösning i förhållande till att köpa en fördig. Denna typ av projekt och konstruktioner din idé bygger på blir ofta självsanerande i ett regelperspektiv enär applikationen nästan aldrig fungerar.
CE-märka är väl enbart intressant ifall han ska sälja sin skapelse, och även ifall han köper en komplett radiostyrning och modifierar den till att passa så har han brutit CE-märkningen!
"och även ifall han köper en komplett radiostyrning och modifierar den till att passa så har han brutit CE-märkningen"
Precis, det innebär att man inte får modifiera radion i en radiostyrning om man skall följa regelverket i rubriserade EU-direktiv.
Precis, det innebär att man inte får modifiera radion i en radiostyrning om man skall följa regelverket i rubriserade EU-direktiv.
CE märkningen har brutits när du första gången öppnar produkten för batteribyte då detta faktiskt kan ses som en modifikation då man byter ut något isatt av tillverkaren till något eget.
Hur ofta sitter batterier i en radiostyrd bild när du köper den? Att öppna en batterilucka kan knappast anses som modifiering, då är det lika mycket modifiering när du öppnar släden på en CE-märkt DVD-spelare för att kunna titta på film...
En stilla undran över livet utanför EF:
Händer det alltid att så gott som alla trådar på juristforumet
spårar ur och hamnar i elektroniktekniska hårklyverier?
Vore intressant att få veta, för i så fall vore
kanske ett byte av medlemskadrer på sin plats.
/w
(som i ren protest precis pillade bort ce-etiketten på sin radiomus. Outlaw ftw!
)
Händer det alltid att så gott som alla trådar på juristforumet
spårar ur och hamnar i elektroniktekniska hårklyverier?

Vore intressant att få veta, för i så fall vore
kanske ett byte av medlemskadrer på sin plats.

/w
(som i ren protest precis pillade bort ce-etiketten på sin radiomus. Outlaw ftw!

Om man är på det nivå TS tydligen är inom radiostyrning är det att använda en befintlig styrning nog enda sättet att få en fungerande funktion inom rimlig tid.
CE-märkningen anges vid ett visst definierat driftsätt varför batterimontage ingår i CE-certifieringen.
Radiokommunikation föregår som grym skriver men det som detekteras är bara det man kallar bärvåg. Med lite likriktning kan man detektera AM-modulation (kallas även ASK), den är tyvärr ganska störkänslig varför man oftast använder FM-modulering (kallas även FSK). Det finns andra moduleringsformer men det blir lite överkurs här.
Gemensamt för alla dessa är att det finns strikta regler som i praktiken gör att det är snudd på omöjligt att leka. Men som det också skrivs: en sändare med "mycket" låg effekt når faktisk inte långt och jag skulle knappast må illa av att grannen testade en hembyggd grej lite i rent experimentsyfte. Stör den kännbart och används kontinuerligt är läget ett annat men lite får man tåla.
Och är man noga och samlar kunnande kan man faktisk bygga bra sändare och mottagare, det är bara ganska knepigt och reglerna är ändå så att man ska antingen ha licens eller få godkänd radioutrustningen om man ska använda det mer än just i experimentstadiet.
Speciellt om man inte är bergsäker på hur man ska göra är det lätt att en sändare stör på ett antal frekvenser och om någon sedan får ont i anarkist-tarmen är det bara synd om dom, reglerna har kommit för att andra inte ska störas av dålig utrustning vilket tiden har visat har behövts.
CE-märkningen anges vid ett visst definierat driftsätt varför batterimontage ingår i CE-certifieringen.
Radiokommunikation föregår som grym skriver men det som detekteras är bara det man kallar bärvåg. Med lite likriktning kan man detektera AM-modulation (kallas även ASK), den är tyvärr ganska störkänslig varför man oftast använder FM-modulering (kallas även FSK). Det finns andra moduleringsformer men det blir lite överkurs här.
Gemensamt för alla dessa är att det finns strikta regler som i praktiken gör att det är snudd på omöjligt att leka. Men som det också skrivs: en sändare med "mycket" låg effekt når faktisk inte långt och jag skulle knappast må illa av att grannen testade en hembyggd grej lite i rent experimentsyfte. Stör den kännbart och används kontinuerligt är läget ett annat men lite får man tåla.
Och är man noga och samlar kunnande kan man faktisk bygga bra sändare och mottagare, det är bara ganska knepigt och reglerna är ändå så att man ska antingen ha licens eller få godkänd radioutrustningen om man ska använda det mer än just i experimentstadiet.
Speciellt om man inte är bergsäker på hur man ska göra är det lätt att en sändare stör på ett antal frekvenser och om någon sedan får ont i anarkist-tarmen är det bara synd om dom, reglerna har kommit för att andra inte ska störas av dålig utrustning vilket tiden har visat har behövts.