Hade tänkt mig att ta en av LCDerna jag har då och ta en plått... kanske rostfritt har inte bestämt mig ännu och i mitten eller en bit nedför "toppen" skära ut för LCD fönstret enbart... (hela grejen ska hänga på vägen)... funderar på om man kanske skulle trycka ditt en IR mottagare som man kan styra back lighten med... sen har man ju frågan hur man ska ställa in tid/datum/år etc...
I vilket fall som helst hade jag tänkt använda PIC 16F84 då jag har erfarenhet av den och har massvis hemma... samt att jag vet hur den funkar tillvis del... men den håller ju knappast tiden på ett bra sätt så igår gick jag in på www.maxim-ic.com och beställde några olika RTC:s som har år dag etc... frågan är bara hur man använder dem... slänger med artikelnumrena så om det är ngn som är intresserad av att hjälpa mig så är det fritt fram

DS1339
DS1337
DS1306
DS2417
Hmm... är rädd att det är ngn här som inte stämmer (att jag inte beställde den utan att det va ngn annan men är inte människa nog att komma på vilken... har nämligen inte fått ngt mail som säger vad jag har beställt ännu heller...)
Denna verkar intressant -->>
http://www.hut.fi/~jalapaav/Electronics/Pic/Clock/
//Rille