Skiljerelä som ska dra då generatorn laddar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
D-lux

Skiljerelä som ska dra då generatorn laddar.

Inlägg av D-lux »

Ett skiljerelä har kopplats mellan startbatteri och förbrukningsbatterier enligt bilden...
Bild
Men... laddningslampan som ska vara ansluten till D+ på generatorn "gjordar" genom skiljereläet så att lampan lyser och reläet drar både i tändningsläge och vid laddning...

...meningen är ju att skiljereläet ska dra först då generatorn ger spänning på D+...
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Skiljerelä som ska dra då generatorn laddar.

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du menar att reläet drar när du har satt på tändningen och inte när nyckeln är ute.

Du kan använda oljetryckskontakten som GND till reläet, då ska generatorn ladda OCH oljetrycket vara "i drift".
Användarvisningsbild
D-lux

Inlägg av D-lux »

Tack för supersnabbt svar...
idéen med att jorda över oljetryckskontakten är smart...

men helst vill jag få det att fungera som på bilden...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"men helst vill jag få det att fungera som på bilden"
Alltså inte som du vill ha det att fungera men som det gör på schemat?

Klagade du inte just över att det schema inte fungerar som du vill att det ska göra? Och ändå vill du ha det som på schemat? :roll:

Du kanske ska beskriva vad du egentligen vill ha och sedan göra ett schema efter det... Det finns en anledning till att ett antal bilar har olika kopplingar till oljetryckskontakten för laddning och strömförbruk osv.

Antingen kan du få det fungera i teorien eller få det att fungera i praktiken. Ditt schema är i övrigt fel, du har inte med laddningslampan och tändningsbrytarn, hade du det ville du se att ditt schema är fel enl. din beskrivning över önskat funktionssätt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Berätta gärna vad det är för bil/båt osv.
Jag har ett simpelt 30A relä(ajabaja), kopplat på laddlampan, det funkar utmärkt, min bil är en VW-buss anno 1971.

Hittade denna text
"Reläets spole ansluts till D+/61 på generatorn. Det är en utgång på generatorn som är strömlös när generatorn står still och ger 14 V när generatorn börjar att ladda. Idealiskt att använda som styrsignal till reläet."
http://www.sagdahl.se/laddning.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, man kan koppla reläet över laddlampan men då drar det när det INTE är laddning (och tändningen är på).

Då laddningslampan sitter mellan tändningen och D+ kommer ett relä mellan GND och D+ att göra att det hela fungerar som en spänningsdelare fram till generatorn ger ström ifrån sig. Skulle kolen i generator bli så slitna att den inte laddar längre kommer reläet ändå att vara på tack vara spänningsdelningen.

Det kan göras på fler sätt, ett av dom är att använda ett mindre relä som drar vid en låg spänning och sedan ha en zenerdiod mellan D+ och reläspolen. När det bara är laddningslampan som driver D+ kommer spänningen inte att vara så speciell hög, denna spänning kan man sedan "ta bort" med en zenerdiod så att reläet först aktiveras när spänningen på D+ överstiger ett visst nivå.

Man kan enkelt göra denna koppling med en transistor också men enklast är det att använda D+ samt oljetryckskontakten eller tändning & oljetryckskontakten.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Reläet kommer att dra när tändningen är på och laddlampan slocknat. Laddlampan bör inte slockna om kolen är dåliga. Laddlampan har plusmatning och jordas i generatorns D+ som får samma potential som den från tändningslåset när laddningen kommit igång. Spolen på reläet ligger inte i serie med laddlampan.

EDIT: Tillägg

EDIT2: Jag tror att nu när jag läste ICECAPs inlägg för fjärde gången så förstår jag hur han menar.

EDIT3: Hittade en bra bild på the12volt.com:
Bild
Användarvisningsbild
D-lux

Inlägg av D-lux »

Har tyvärr inte haft möjlighet att kika på problemet...
...och problemet är ju att när skiljerelät är anslutet till D+ så lyser laddningslampan även då generatorn laddar...

Prylarna sitter i en båt som står på land med begränsade möjligheter att provköras... har bara testat så generatorn laddar med bra spänning... har dock inte mätt spänningen över D+...

Tänkte på det där med att jorda skiljerelät via oljetryckskontakten... då bör man väl skaffa en 2-polig oljetryckskontakt med både brytande & slutande funktion... eller ett extra relä som drar skiljerelät när oljetryckskontakten bryter vid uppnåt oljetryck...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du placerar reläspolen över oljetryckslampan är allt klart...
Skriv svar