Relädatorn Zusie - Känd från TV :)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie - Nu med online-simulator!

Inlägg av nablaman »

Jag har gjort en ny hemsida till Zusie på http://www.nablaman.com/relay/
Det finns mer info, bl.a. har jag äntligen dokumenterat instruktionsuppsättningen.
Har även lagt upp programvaran (i den inkompletta form den för närvarande är i).
Sen har jag lagt till de ALU-instruktioner som jag pratade om i ett tidigare inlägg, som alltså bara gör operationen utan att spara svaret till ett register, utan bara uppdaterar condition code-registret.

Gjorde en liten film på simulatorn också :)
http://www.youtube.com/watch?v=CWjlT3AVM64
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Etsade mig ett litet kretskort som ska användas som adapter för att kunna switcha mellan RAM och EPROM för mikrokoden.
Nu måste jag ju tanka upp mikrokoden till RAM varje gång maskinen startas, men tänkte bränna den i ett EPROM när jag är nöjd med koden.
Behåller möjligheten att skriva till RAM för att enkelt kunna laborera med att modifiera mikrokoden senare.
adapter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Har byggt klart adapterkortet. Det ska monteras istället för ett av SRAM-kretsarna på kontrollkortet för Zusie. SRAMet flyttas upp till en av socklarna på denna adapter och i den andra sätts ett EPROM. Jumpern väljer vilket som är aktivt. Lätt forumets tråkigaste kort just nu, inte en enda lysdiod :D
adapter1.jpg
adapter2.jpg
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Orkade äntligen bränna mikrokoden i ett EPROM och montera dotterkortet på maskinen.
Nu kan man köra Zusie utan att ladda upp mikrokoden varenda gång man slår på strömmen.
Man kan dock växla till ett skrivbart RAM för mikrokod, om man skulle vilja ladda upp ny kreativ kod nån gång.

Dessutom fixade jag (äntligen) flipdiscen så att den ockuperar 14 kontinuerliga adresser,
instället för som innan två banker om 7 adresser var. Ska uppdatera simulatorn med dessa ändringar också.

En liten film om adresseringen: http://www.youtube.com/watch?v=ApxgqeOopgk
dotter.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag är imponerad! :tumupp: :tumupp:

Det där kortet för att välja ram/eprom ser ut som en dröm för de flesta som pysslade med 80-talets hemdatorer :)

En "skip next instruction if condition" kan ju vara hårdkodad för längsta instruktionslängden, och så får man padda ut med NOP'ar om man har kortare instruktioner.

Beroende på hur gott/ont om lediga op-koder du har så kan du göra superkort-hopp-instruktioner där hopplängden ingår i instruktionen, fast det kanske äter upp tillgängliga op-koder alldeles för snabbt? (Jämför ADDQ/SUBQ som bara tar värdena 1-8 som parameter men där parametern ingår i op-koden).
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Tack :)

Japp, dotterkortet med eprom blev smidigt :)

Skip next + nop kunde funka.

Att koda hopplängden i instruktionen funkar inte så bra däremot eftersom jag inte har någon
funktion i ALUn för att addera ett värde (säg t.ex. 3 lägsta bitarna) från instruktionsregistret till programräknaren,
det enda man kan göra med prorgramräknaren är inkrement och dekrement (och load/store så klart).

Zusie börjar bli ganska klar nu, det enda stora som är kvar är att bygga en mer tidsenlig oscillator än den 555-variant jag använder nu.
Får se när man kan få lite tid över för detta..
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

Ett smidigt sätt att göra en skip-instruktion är ju att lägga till en skip-flagga som gejtar alla skrivsignaler. Exekveringen av en instruktion går alltså till som nu, men alla skrivningar av data i register eller minne eller statusflaggor hindras om skip-flaggan är på. I slutet av varje instruktion nollställs skip-flaggan. Allt skip-instruktionen behöver göra är att göra sitt test och stoppa resultatet i skip-flaggan (och inte nollställa den direkt efter).
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Gizmo »

nablaman skrev:janaf: Konrad Zuses son håller på att bygga en ny Z3-kopia, och på bilderna på http://z3-computer.de/
Det satt någon och mätte på reläerna till Z3:an på Berlin tekniska museum när jag var där häromveckan. Bör ha varit han! Jag var väldigt sugen på att ställa en massa frågor, men jag ville inte störa då hade han väl inte fått nått gjort. Noterade att de nya reläerna var mer standard industrireläer med rackmontering. Tog en snabb bild med mobilen (tyvärr var kameran hemma), hoppas det är ok att jag lägger upp den i Zusie-tråden.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Nämen se där, så kul, det där är ju Horst Zuse, Konrads son :-)
Maskinen i bakgrunden är hans nybyggda Z3-replik!
Han har jag terroriserat med frågor när jag var på Zuse-jubileet i Hunfeld förra året.
Till slut fick jag en privatvisning.. :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Roligt. Det brukar gå att få se lite mer om man är riktigt seriöst intresserad. Jag har sett större delen av tekniska museet i stockholms förråd...

Nu är frågan om du hittat ett nytt hem till Zusie så vi kan få komma och titta snart!
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Jag har glada nyheter!
En trevlig herre i Södra Sandby tyckte min hobby lät kul och han erbjöd sig att *bygga* en lokal på knappt 30 kvm till mig inne i en industrilokal
som han äger, och detta för en mycket resonabel månadshyra. Dock får jag den inte förrän till senhösten (pga att den ju ska byggas...),
men jag får åtminstone magasinera mina grejer där tills vidare. Så om några månader ska Zusie ha ett nytt, ganska permanent hem!
Alla som vill titta är välkomna då ;) Tag gärna med eget program :D

Edit: Tekniska museets förråd läste jag nu!!?! Hur går man tillväga för att se det??
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Fint med 30kvm! riktigt juste.

Om någon får till en förrådsvisning på tekniska så vill jag följa med :D Iofs känner jag ju lite folk som jobbar där.. hmmm

Finns ett förråd i göteborg jag gärna skulle gå in i också :vissla:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Men grattis!
Var det inte du som sökte just en lokal i någon tråd? Själv huserar jag på 10 kvm :P
Undrar hur mycket problem med fräsdamm jag kommer få bara :humm:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Massor.. Det blir fan överallt :D
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Tack, jo det var jag som sökte lokal i annan tråd. Ska bli kul, går och möblerar den i huvet nu... :)

Med Göteborg, menar du då Falkenberg? ;) Eller har jag missat nåt mer? :)
Skriv svar