styrning av vindsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: styrning av vindsnurra

Inlägg av TomasL »

Problemet är att det inte är lönsamt, eftersom man inte nettodebiterar och dessutom måste betala en massa skatter och avgifter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vi menar nog i princip samma sak. Men man kan inte låsa något som snurrar i 1600rpm. Man måste bromsa ner det. Då är det bättre att man kopplar ifrån på undervarv när farten passerar 1500rpm. På så vis hjälper man till men bromsningen ner till 1500rmp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet är att om den är spänningssatt vid undersynkront varvtal så är det en elmotor, och förbrukar energi istället.
Naturligtvis, så blir det inte tvärstopp, eftersom de bromsade motorer som finns, i princip är försedda med en fjäderbelastad skivbroms.
Så naturligtvis blir det slip ända tills bromsmomentet överstiger turbinens rotationsmoment.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Skulle man inte kunna ha motordriven vridning av hela snurran, och när det blåser för mycket vrida den ur vinden. Givetvis åker man då också på att ständigt styra den i normala fall också.

Hm det blir kanske inte så säkert iofs ifall styrningen fallerar.
sorry

Inlägg av sorry »

danei skrev: sorry: Nu hänger jag inte med. En asynkron maskin kan kopplas in med väldigt fel varvtal. 0rpm är tex inget problem. Så en bit från 1500rpm är inte heller något problem. Men mjukast blir det ju vid 1500 rpm.

Med en synkronmaskin har du en trepolig kontaktor som man ansluter när maskinen är i rätt hastighet och rätt fas. Om någon fas faller ska den kopplas ur helt, men det är snarare en säkerhets grej än för generatorns skull, den tål snedbelastning.
Med generatorn var det väldigt viktigt att man låg rätt på faserna och på Hz . Det var inte helt lätt att koppla in då .

Med asynkronmotorn så är det bara att köra upp turbinen tills man har rätt varv , dvs när magnetiseringen kommer igång då minskar varven eftersom det bromsar . Då kan man öka lite och sedan direkt koppla in motorn mot nätet man behöver inte ställa in som mot generatorn . Men man kan heller inte bara slå igång med vilket varvtal som helst på turbin och motor .

Och generatorn tar skada av snedbelastning vid strömavbrott , om generatorn ger ut olika på olika faser eller om det är snett från nätet bryr den sig inte om .
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En synkron generator måste alltid fasas in, med rätt spänning och varvtal, annars blir det roligt, jo vi labbade med detta i skolan, koppla in osynkade generatorer mot nätet, lustiga saker händer då.
En asynkron generator behöver inte fasas in, den får rätt fasföljd, frekvens och spänning per natur sas.
Dock, så länge den går i undersynkront varvtal är det alltid en motor, så därför är det olämpligt att koppla in den vid undersynkront varvtal.
Det blir inga konstigheter eller nånting, om man kopplar in den vid synkront varvtal, eller strax över, eftersom magnetfältet som "bromsar" turbinen är proportionellt mot det översynkrona varvtalet, upp till gränsen där magnetfältet släpper, dvs typ 1550-1650 rpm beroende på konstruktion.
esrange
Kontakt:

Inlägg av esrange »

TomasL: vad hände när ni testade?
Nu har du gjort oss intresserade så nu får du allt berätta. Kan ju vara bra att veta om man skulle råka ut för det någon gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, generatorn tvärstannade, det började ryka, säkringarna i ställverket sköt, om jag minns rätt, det var ju nästan 35 år sedan, typ
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

sorry skrev: Med generatorn var det väldigt viktigt att man låg rätt på faserna och på Hz . Det var inte helt lätt att koppla in då.
Generator är ett väldigt brett begrepp, vad du syftar på är en synkronmaskin.
Visst du med en synkronmaskin måste du ligga rätt i både fas och varvtal.
sorry skrev: Med asynkronmotorn så är det bara att köra upp turbinen tills man har rätt varv , dvs när magnetiseringen kommer igång då minskar varven eftersom det bromsar . Då kan man öka lite och sedan direkt koppla in motorn mot nätet man behöver inte ställa in som mot generatorn . Men man kan heller inte bara slå igång med vilket varvtal som helst på turbin och motor.
Det kommer inte igång något magnetfält om maskinen inte är ansluten.
Vilket varvtal som helst är kanske att ta i, men i förhållande till en synkronmaskin är det en extrem skillnad.
sorry skrev: Och generatorn tar skada av snedbelastning vid strömavbrott , om generatorn ger ut olika på olika faser eller om det är snett från nätet bryr den sig inte om .
[/quote] Vilken skada skulle den ta av det?

Har man en lite mer normal installation så löser säkringarna ut och det händer inte något mer. Men om det gäller stora kraftverk så kan det smälla till ganska reält. Jag gissar att det blir ganska stora störningar ut mot nätet.
sorry

Inlägg av sorry »

Jag pratar ju både om en vanlig generator , alltså inte en motor som generator .
Och en asynkronmotor som används som generator .
Och jag gör ju även en skillnad i hur de ska användas .

Ska ta en bild på motorn så får vi se om du fortsätter att säga att det är en synkronmotor som används som generator nu .
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo jag tror nog att förstår vad du menar. Men du tycks inte förstå vad jag menar.
sorry

Inlägg av sorry »

jodå det gör jag .

Motorn är på 37 kW , men som generator ger den ca 31-32 kW och ca 55 A från varje fas .
Huvudsäkringarna är på 63 A och det är lite i minsta laget .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det tror jag inte att du gör.

Jag har inte sagt att du kör med något annat än en asynkronmaskin i dags läget. Även om jag tycker att beskrivningen av uppförandet är lite konstigt.

Men du kallar synkronmaskinen för "generator" och asynkronmaskinen för "motor". Båda går att använda både som motor och generator.
sorry

Inlägg av sorry »

Jag kallar generator för generator oavsett .
Medans jag delar upp motorer i synkron eller asynkron .

Så jag gör förmodligen en lite annan uppdelning även om jag vet att de kan gå i varandra och användas lite hur som beroende på vad man vill göra .
sorry

Inlägg av sorry »

Här var en bra sida för den som är intresserad av att producera lite egen el .

http://www.svenskenergi.se/upload/Vi%20 ... 100521.pdf

Men nu är jag lite fundersam för jag har fått uppgifter på att man har möjlighet att säkra upp från 63A till antingen 80A eller 100A utan att förhållanderna förändras ? Vad det gäller försäljning och skatter mm .

Någon som vet hur det ligger till ?
Skriv svar