PeterH skrev:Jag hänger inte riktigt med, du har valt en accelerometer för att mäta läget på gafflarna? Ger inte en accelerometer bara signal vid förändring (som exempelvis vibrationer?).
anbj skrev:Hej, jag har gjort en krets som skall visa vilket "läge" mina gafflar på traktorn står i.
Är meningen den att du vill veta aktuellt (statiskt) läge på gafflarna eller är det hur dom rör sig?
Om det det förstnämda, har du förmodligen inte rätt givare. Vill du däremot mäta hur gafflarna rör sig (momentant) har du många andra problem att brottas med.
AndLi skrev:Men jag tycker nog att det verkar lite fel väg att gå för att få läget (vinkeln?)
Har ni alldeles glömt både fysiken och att läsa databladet?
Acceleration anges allt som oftast i antal "g".
g är ca 9,81 m/s² och motsvarar
jordaaccelerationen. Det vill säga den så kallade "tyngdkraft" som håller oss kvar på marken ÄR acceleration. Och den går alldeles utmärkt att mäta med dessa accelerometrar.
Dessutom visar databladet väldigt klart och tydligt hur man kan använda mätarna som "tilt" metare, eller med ett annat ord som elektroniskt vattenpass.
Zed: Se bara till att filtrera bort de överlagrade vibrationerna så ska du se att det går bra.
Filtrera både analogt med lågpassfilter av motstånd och kondensatorer. Samt digitalt med genomsnittsbildning.