Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Jag måste säga att första gången jag såg den där Sweco-annonsen så satt jag och klurade ett tag, blev förbannad för att jag inte kunde lösa det och drack mer öl istället... Jag var helt inne på att det var likspänning trots att det inte fanns någon angivelse om det ena eller andra. Min fråga är, går det att med dioder (hur många som helst) lösa problemet för likspänning?
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Det är väl det lönen hos de 93% i Västerås också går till, öl.
Insnöde tåg, kärnkraftshaverier osv.
Insnöde tåg, kärnkraftshaverier osv.
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Man kan använda barometern som måttstock, och räknar hur många barometrar hög byggnaden är....
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Väljer att inte ta det som en förolämpning4kTRB skrev:Det är väl det lönen hos de 93% i Västerås också går till, öl.
Insnöde tåg, kärnkraftshaverier osv.

"Mina" tåg går i Delhi, Kina och London så de har inte så mycket problem med snö

Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Har också hört den historien, men inte riktigt på samma sätt.hummel skrev:Detta påminner mig om klassikern hur Niels Bohr i skolan fick en uppgift på fysiklektionen.
Vilka sätt (hur många) finns det att med en barometer mäta höjden på en hög byggnad?
Jag har för mig att han på en tenta i fysik skulle beskriva hur man med en barometer kan mäta höjden på en byggnad. När han svarade att han ställer barometern på marken, mäter skuggan, därefter mäter husets skugga och eftersom han vet hur lång barometern är kan han räkna ut hur högt huset är. Detta fick han underkänt för och skulle muntligt få ett nytt försök att lösa uppgiften. Då presenterade han ett tiotal sätt att lösa uppgiften där inget av dem involverade lufttryck. Jag kommer inte ihåg alla, men några var att:
* Släppa barometern från taket och mäta hur lång tid det tog innan den träffade marken.
* Först mäta hur lång barometern var och sedan mäta hur många barometrar högt huset är.
osv...
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Hittade denna:
http://enlightenment.narechk.net/FunSit ... sitet.html
http://enlightenment.narechk.net/FunSit ... sitet.html
Följande handlar om en fråga på en fysiktentamen på Köpenhamns Universitet:
Beskriv hur man kan bestämma en skyskrapas höjd med hjälp av en barometer.
En student svarade:
Man binder ett långt snöre om barometern och sänker den sedan från skyskrapans tak ner till marken. Snörets längd plus barometerns längd kommer att överensstämma med höjden på byggnaden.
Detta högst originella svar retade examinatorn till den grad att han kuggade studenten som överklagade eftersom hans svar obestridligen var rätt och universitetet tillsatte en opartisk skiljedomare. Skiljedomaren medgav att svaret visserligen var korrekt men inte visade att studenten hade några märkbara kunskaper i fysik. För att lösa problemet bestämdes det att man skulle kalla in studenten och ge honom sex minuter under vilka han skulle åstadkomma ett muntligt svar, för att visa att han i alla fall besatt ett minimum av kunskap om fysikens grundprinciper.
I fem minuter satt studenten tyst och tänkte intensivt. Skiljedomaren uppmärksammade honom på att tiden höll på att gå ut, varpå studenten sade att han hade flera ytterst relevanta svar men inte kunde bestämma sig för vilket han skulle använda.
När han uppmanades att skynda på svarade studenten som följer:
Först och främst skulle man kunna ta med sig barometern upp på skyskrapans tak, släppa den över kanten och mäta den tid det tar för den att nå marken. Höjden på byggnaden kan då beräknas. Men det är otur för barometern.
Eller om solen skiner kan man mäta barometerns längd, sätta den i marken och mäta längden på dess skugga. Sedan mäter man längden på skyskrapans skugga och efter det är det enkelt att genom proportionell aritmetik räkna ut skyskrapans höjd.
Men om man vill gå helt vetenskapligt tillväga kan man binda ett kort snöre vid barometern och svänga den som en pendel, först i markhöjd och sedan på skyskrapans tak. Höjden räknas ut genom skillnaden i gravitationskraft.
Eller om skyskrapan har en brandstege på utsidan så skulle det vara lättare att gå uppför den och mäta höjden på skyskrapan i barometerlängder som man adderar ihop.
Om man vill vara tråkig och konventionell kan man såklart använda barometern för att mäta lufttrycket på skyskrapans tak och på marken och omvandla skillnaden i millibar till centimeter för att få fram byggnadens höjd.
Men eftersom vi alltid uppmanas att ha ett öppet sinne och använda vetenskapliga metoder, så borde det tveklöst bästa sättet vara att knacka på fastighetsskötarens dörr och säga "Om du vill ha en ny och fin barometer så får du denna av mig om du säger hur hög skyskrapan är".
Studenten var Niels Bohr, den ende dansk som vunnit Nobelpriset i fysik.
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Det verkar inte spela någon roll med vädret... Jag brukar lyssna på P4 till frukosten och får då nyheter och trafikinformation, jag förundras nästan varje morgon över att tågen är ända upp til 1,5 timme försenade(!) Det lär knappast vara snö, frysta växlar eller löv på rälsen i slutet av juni!X-IL skrev:Väljer att inte ta det som en förolämpning4kTRB skrev:Det är väl det lönen hos de 93% i Västerås också går till, öl.
Insnöde tåg, kärnkraftshaverier osv.
"Mina" tåg går i Delhi, Kina och London så de har inte så mycket problem med snöIofs så har London-tågen lite problem med halka ibland, men det är ju därför de har sandspridare.


Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Och sällan beror det på det faktiska tåget utan ofta på växlar, tidtabeller, olyckor, självmord spårproblem, signalfel etc. Med det vill jag inte säga att tågen inte har problem... Alla tåg jag haft lite insyn har stora problem och brister, men som sällan leder till stopp.
- tecno
- Inlägg: 27244
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Solkurvor skyller dom säkerligen på iställetpå rälsen i slutet av juni!

Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Detr verkar som järnvägsväsendet lider av organisatoriska problem. För även om man har ont om pengar kan man iaf se till att skyltarna visar korrekt information..
Den andra delen utgörs av eftersatt underhåll.
Den andra delen utgörs av eftersatt underhåll.
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Det där gör mig lite förvirrad. Om man får ändra i schemat så kan man ju klara sig utan dioder. Som jag ser det behöver man fyra dioder, två för att "sända" och två för att "ta emot". Kan man göra det effektivare? (förutsatt att man bara har dioder i lådan, annars skulle man kanske kunna göra någon AC-koppling på den ena lampan)blueint skrev:Förutom att problemställningen är inkomplett. T.ex hur mycket man får ändra i schemat. Hur många extra komponenter som får användas mm.. Det går att klara sig med två dioder.
Re: Det hårdnar om Elektronikjobben - lös problemet
Äh, ingen har förbjudit modifiering. Bara att byta ut brytarna mot andra brytare kopplade på 9 st tillräckligt långa sladdar. En tur ner i källaren räcker.