1wire, Kapsling av termometrar och kabelanslutning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rusv0927

1wire, Kapsling av termometrar och kabelanslutning

Inlägg av rusv0927 »

Jag har börjat att få herm prylarna till mitt 1wire nät för tempövervakning och har ett par funderingar som jag hoppas att det finns svar på. Planerna är att jag ska använda mig av vanlig EKKX 4-trådig kabel. Jag vet att jag har sett hylsor som man klämer över kabeln för att förgrena den, så man slipepr använda sockerbitar och allt sånt trams. Nu när jag sitter och försöker hitta sådana grenar verkar dom vara helt försvunna, någon som vet var man kan hitta dom eller har tips på något annat sätt att enkelt koppla på grenar?

När man tittar på bilder på andras installationer kan man se att dom har använt metalltuber för att kapsla in sensorn, var inns dom att köpa? Jag har letat på elfa och conrad samt alla andra ställen jag kan tänka mig men hittar inte dom. Anledningen till att jag inte vill isolera med krympslang är att jag är rädd för det melkaniska slitaget dom riskerar att utsättas för.
ToPNoTCH

Re: 1wire, Kapsling av termometrar och kabelanslutning

Inlägg av ToPNoTCH »

Det kanske är ordet "ström tjuv" du söker.

Brukar mest användas i mindre seriösa bil-el kopplingar men visst funkar det med.

För sensorn så kan du göra så här.

1.) Pilla i sensorn i lämplig längd/diameter rör
2.) Gör en krympslang som är dubbelt så lång som röret och trä över
3.) Vik tillbaka den utstickande delen.
4.) Trä över en tjockare krympslang (gärna med inbyggt smältlim)
5.) Krymp paketet.
Plutonium
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

De hylsor du talar om är det dessa du menar?
https://www.m.nu/vattentat-skarv-scotch ... 7qb4blpek4
Annars kan jag rekomendera dessa om du ska förgrena och ev vill ändra lätt i framtiden.
https://www.m.nu/patchpanel-6xrj12-2x-s ... 7qb4blpek4
rusv0927

Inlägg av rusv0927 »

Tack för svaren. EFtersom det är en tillfällig lösning satsar jag på strömtjuvarna och kastar kabeln sen. Bra ide med rören och krympslangen, den får det bli.
Skriv svar