varma effektmotstånd ( >250 grader)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

varma effektmotstånd ( >250 grader)

Inlägg av jesse »

Jag köpte några effektkotstånd på tradera, 6W och 9W.

De är väldigt små ock kompakta, och jag var ganska nyfiken på om det verkligen går att köra den effekt som det står på dem. Så jag monterade några 6W-motstånd parallellt intill varandra med ca 6 mm c-c avstsånd, och gav den 5 watt var. Det tog inte mer än 10-15 sekunder, så hade lödtennet smält och de lossnade. Det måste ha blivit ordentligt varmt, för det tog över 10 sekunder innan tennet stelnade igen. Jag har tidigare bara sett rejäla keramiska klumpar för sådana effekter (typiskt vita fyrkantiga), och det är inga problem att köra märkeffekten genom dessa. Jag undrar hur varma de egentligen är tänkta att kunna bli? Sedan får de inte ligga intill andra värmekällor utan ha ventilerat rumstemperatur runt om (de jag testade var ju ventilerade - monterade ca 5 mm från kretskortet, men de värmde varandra från sidan)

Hur ska man räkna för att veta vilken effekt man kan köra genom ett motstånd utan att man riskerar att de lödar loss sig själva? Och hur räknar man om flera motstånd ska monteras intill varandra? Eller är det praktiska test som gäller?
Bild
Anders Olsson

Re: varma effektmotstånd ( >250 grader)

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag finner det osannolikt att dessa motstånd är specificerade för 6W. Finns det någon märkning som styrker det, eller är det bara vad försäljaren påstår?
Baserat på storleken verkar 0,6W är mera rimligt, eller möjligtvis 1W om du monterar dom med "långa ben".
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

datablad?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Att dom löder loss sej själva är väl iofs sekundärt, det säger ju ingenting om ifall dom tål effekten eller inte, man kan ju nita/punkta fast dom eller liknande.

Däremot känns det osannolikt mycket ändå kanske.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag googlade en sväng och hittade manualen till ett gammalt instrument. Painton-resistorer finns med i komponentlistan. Enligt listan betyder "Painton 306A WW" att resistorn tål 6W - alltså inte 9W som det står i auktionen. Eftersom att resistorerna i auktionen som är märkt 6W ser ut att ha mindre dimensioner tål de antagligen inte 6W.

Kod: Markera allt

Märke / Modell 	Effekt
Painton 92A HS 	1/4W
Painton 93A HS 	1/2W
Painton MV1A WW	2.6W
Painton 306A WW	6W
Painton 302A WW	12W
http://www.analogmuseum.org/library/ana ... manual.pdf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det kan förklara saken. Jag har inga andra data än säljarens.

Men jag har sett liknande resistorer från Stackpole hos Digikey på 5W som är väldigt små. Dessa tål en temperatur på 275 grader...
datablad.

Vill man inte att de ska lossna (tennet smälta) så får man väl räkna ut vilken effekt man får köra för att komma upp i max 200 grader t.ex.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och då måste man ha fatt på den termiska resistansen [K/W]. Vilket oftast man måste mäta sig fram till.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Längre ben ner till lödningen ger väl också lite ökad marginal?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det gör inte så stor skillnad. I mitt försök så blev komponentbenen >250 grader varma hela vägen ut. Tennet smälte även 3 cm ut på benet. Däremot kan jag tänka mig att stora kopparöar kan kyla något extra.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kan det ha varit skrivfel 0.6W verkar rimligare. Amerikanarna skriver .6W och då är det lätt att punkten trillar bort.

Till ursprungsfrågan hur man kan räkna; det är inte trivialt om man ska räkna med någon noggranhet. Du har:
- Konvektion till luften. Starkt beroende av geometri och eventuella fläktar etc. Det finns hyggliga tumregler.
- Strålning till / från omgivningen. Kan uppskattas med Stefan-Boltzmanns lag. Strålningen dominerar nog vid 250C.
- Ledning via anslutningarna. Igen, rätt svårt att räkna på då det beror på hur värmen sprids i kortet.
Det blir också mycket svårare om det är en transient, inte stabil temperatur.
Skriv svar