kristoffer skrev:
- Eftersom det är en blockenhet kan (USB-)hosten (dvs datorn) endast begära att läsa en eller flera (i följd) 512-bytesblock.
Ja den begränsningen verkar inte vara en showstopper i alla fall.
kristoffer skrev:
[*] På grund av ovan kan enheten inte följa förändringar som görs i dess filsystem (t.ex så att musikbiblioteket eller bildbiblioteket kan uppdateras utan att behöva scanna om hela filsystemet = tidskrävande)
Det är ganska tidskrävande att installera en speciell programvara för att nå filsystemet också, speciellt om datorn som ska ha programvaran inte är ansluten till internet. Lösningen är att ha med sig programvaran på annan lagringsmedia vilket ju gör lagringsutrymmet på telefonen redundant. Problemet löst antar jag
kristoffer skrev:
[*] Hosten bestämmer (och kan ändra) det filsystem vari filer lagras på enheten; men FAT är det enda filsystem som har ett någorlunda utbrett plattformsstöd. Men FAT har många nackdelar: är det någon som minns ScanDisk eller trasiga filsystem på grund av felaktig "avmontering"? FAT är inte ett journalförande filsystem, vilket kan sabba det bortom korrigering.
Många av dessa fel var väl inte FAT i sig utan att hosten hade fördröjd skrivcache som inte flushades innan man fimpade strömmen/drog ur kortet? Jag kan hålla med om att det skulle vara stabilare med ett lager mellan men det verkar inte vara så vanligt om man vill ha interoperabilitet? För övrigt är det en hel del filsystem, journalförande eller ej, som kan ta rejält med stryk vid en "elak" frånkoppling.
kristoffer skrev:
[*] Du har data på din smarta enhet som du inte vill exponera för en USB-host hur som haver; det kan vara mail, applikationsdata (typ SMS, MMS, annan data som applikationer lagrar på flashminnet). Men din smarta enhet har bara ett 16GB-NAND-flash-minne (eller hur mycket du nu har). Du behöver i så fall partitionera tillgängligt lagringsutrymmet så att en del hör till applikationerna, och en annan del lagrar data som du är beredd att dela med en USB-host. Men då blir det jobbigt när utrymmet behöver omfördelas. Ompartitionering? Resize av filsystem online? Båda är riskabla operationer...
Visst har jag sån data och mycket riktigt kommer jag inte åt den datan med telefonen i mass storage läge. Och att en smart enhet bara har ett fast internt NAND-flash-minne får väl i det fallet ses som en begränsning av designen.
kristoffer skrev:
[*] När USB Mass Storage-enheten är ansluten till en USB-host kan bara USB-hosten nå filsystemet. Den blir då helt "off limits" för telefonen och alla applikationer som skulle tänkas behöva accessa filsystemet måste stängas ned.
Det är en smäll man får ta om man vill komma åt filsystemet. Egentligen inget större problem.
kristoffer skrev:
Nä, det var nog inte en så bra idé att tillgängliggöra en smartphones lagringsyta som USB Mass Storage, eller..?
Jo för mig är det en alldeles utmärkt ide då jag kan ta hem nödvändiga komponenter via mobiltelefonens mobila internet för att enkelt och smidigt föra över dessa till en enhet som kan läsa FAT-volymer.
Framförallt får jag själv bestämma om jag vill använda det eller inte och i så fall ta konsekvenserna.