Projektarbete

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mattej00

Inlägg av mattej00 »

Fritzell:
Jag är helt såld på din idé om förstärkare :P
Vad bör jag läsa om för att förstå hur en förstärkare funkar och dess delar. Vad jag förstått så består dem främst av resistorer, capacitor (vilket jag tror är kondensatorer) och så kallade Op-Amps.

Fast ska väl först prata med läraren imorn och se om jag får eller inte får..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe kul att du gillar idén. Det finns hur mycket som helst att läsa om förstärkare. Både på internet och i böcker.
Vanliga diskreta förstärkare, tex hembiorecievers, vanliga stereo osv består främst av halvledare (transistorer), motstånd och kondensatorer. En Operationsförstärkare (OP) är en integrerad "förstärkare" dvs man har tryckt ihop hundratals transistorer, motstånd osv i en liten kapsel.

Men för att överhuvudtaget kunna förså en diskret förstärkare måste man ha vissa grundläggande elektroniska kunskaper innan man kan ge sig in på det. Och speciellt när det gäller diskret förstärkardesign är det mycket som skall tas med i beräkningen. Jag tycker det är måttligt svårt trots att jag har läst elektronik och hållt på massor på fritiden med analoga elektronikkopplingar i flera år.

Det här med op förstärkare eller integrerade förstärkare gör det hela en bit enklare eftersom man redan åstakommit den så att säga "värsta biten" så det blir lite enklare att förstå. Men räkna inte med att man lär sig allt på några dar. Jag har hållt på i över två år med att förstå hur diskreta three-state förstärkare fungerar. (schema på en typisk design)

En op förstärkare är ju ingen audio förstärkare från början utan blir det när man kopplar den med motstånd och kondensatorer osv på ett visst sätt.
Det finns en rätt bra guide i FAQ forumet du kan läsa om du vill. Om du tycker det är för svårt kan jag förklara lite enklare. Men kan man det enklaste, typ ohms lag, Spänning Resistans och Ström borde det gå..
Lycka till med projektvalet. Jag själv hade väldigt svårt att bestämma mig :)
mattej00

Inlägg av mattej00 »

Okej, får väl läsa den engelska guiden då, har itne hittat nån svensk :P.
Men om böcker, kan du hjälpa mig hitta nån på följande internet-adress?
http://opac.bibliotek.gavle.se/pls/book ... =opac-g-e1
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

I ettan läste vi en bok som hette Elektronik 2000 i kursen Elektronisk grundkurs. Gick inte så jättedjupt men är en väldigt bra "introduktion". Tar upp dom passiva komponenterna Motstånd, kondensatorer, spolar och Transistorn som aktiv komponent. Sen om du inte har läst nån ellära förut kan det ju varmt rekommenderas.. Hör med ditt lokala gymnasium->elprogram och kolla vad dom har för kursmaterial och kanske du kan få låna nån bok om du har tur :)
mattej00

Inlägg av mattej00 »

Du vet inte nån bra schema (tror det heter så :P). alltså en bild över hur komponenterna ska sitta på ett kort?
eller möjligen ett program för att rita sånna?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

De flesta här använder Eagle. http://www.cadsoftusa.com
mattej00

Inlägg av mattej00 »

Fritzell:
En sak jag funderar över, på flera ställen vland annat på scheman så står det att det bara är en kanal, betyder det att det är monoljud?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja de kan man säga. I alla Stereoförstärkare finns det minst två kanaler. Man skickar in en stereosignal från tex mp3 spelare in i förstärkarn. En signal som skall gå till vänster högtalare och en signal som ska till höger. Varje högtalare har ett eget litet slutsteg eller kanal.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

bygg en robot plattform med en rörlig robotarm som jag gjorde, bara att din version kan du göra lite annorlunda och ta lära av mina missar ;)

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... highlight=

//wappe
mattej00

Inlägg av mattej00 »

warpcore...
vi på skolan VASA får typ inga bidrag.. och din kosta väl en hel del å göra så.. ge du kan ju alltid ge mig bidrag eller gratis material :P
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

VASA i kalmar eller? jo den kostad den del hehe, ja men då får du väl... sälja knark eller nått så du har råd att bygga en :P

//wappen
mattej00

Inlägg av mattej00 »

njaa, VASA i gävle. har du aldrig hört talas om Vasa i gävle, va ju där Gustav Vasa tyckte att munkar skulle utbildas 1557.
Skriv svar