Hehe kul att du gillar idén. Det finns hur mycket som helst att läsa om förstärkare. Både på internet och i böcker.
Vanliga diskreta förstärkare, tex hembiorecievers, vanliga stereo osv består främst av halvledare (transistorer), motstånd och kondensatorer. En Operationsförstärkare (OP) är en integrerad "förstärkare" dvs man har tryckt ihop hundratals transistorer, motstånd osv i en liten kapsel.
Men för att överhuvudtaget kunna förså en diskret förstärkare måste man ha vissa grundläggande elektroniska kunskaper innan man kan ge sig in på det. Och speciellt när det gäller diskret förstärkardesign är det mycket som skall tas med i beräkningen. Jag tycker det är måttligt svårt trots att jag har läst elektronik och hållt på massor på fritiden med analoga elektronikkopplingar i flera år.
Det här med op förstärkare eller integrerade förstärkare gör det hela en bit enklare eftersom man redan åstakommit den så att säga "värsta biten" så det blir lite enklare att förstå. Men räkna inte med att man lär sig allt på några dar. Jag har hållt på i över två år med att förstå hur diskreta three-state förstärkare fungerar. (
schema på en typisk design)
En op förstärkare är ju ingen audio förstärkare från början utan blir det när man kopplar den med motstånd och kondensatorer osv på ett visst sätt.
Det finns en rätt bra guide i FAQ forumet du kan läsa om du vill. Om du tycker det är för svårt kan jag förklara lite enklare. Men kan man det enklaste, typ ohms lag, Spänning Resistans och Ström borde det gå..
Lycka till med projektvalet. Jag själv hade väldigt svårt att bestämma mig