Fräsa lödstencil från Eagle
Fräsa lödstencil från Eagle
Sitter och klurar på hur jag ska lyckas fräsa ut en lödstencil från min Eagle design.
Jag har hittat dxf.ulp som genererar en dxf, men den dxf:en går inte att importera i vare sig CamBam eller SheetCAM, varför vet jag inte men det blir bara svart när jag försöker.
Hittade en annan variant, dxf-color0.ulp som inte använder färg0, men samma resultat från den.
Jag kan öppna dxf-filen i mitt CAD-program, men när jag sparar om den blir alla vinklade linjer "pixellerade", dvs istället för en linje i 45 grader får jag en bunt korta linjer som är horisontella och vertikala.. tyvärr sabbar det hela grejjen då paddarna går ihop...
Någon som har lyckats med detta och vet hur man gör?
Jag har hittat dxf.ulp som genererar en dxf, men den dxf:en går inte att importera i vare sig CamBam eller SheetCAM, varför vet jag inte men det blir bara svart när jag försöker.
Hittade en annan variant, dxf-color0.ulp som inte använder färg0, men samma resultat från den.
Jag kan öppna dxf-filen i mitt CAD-program, men när jag sparar om den blir alla vinklade linjer "pixellerade", dvs istället för en linje i 45 grader får jag en bunt korta linjer som är horisontella och vertikala.. tyvärr sabbar det hela grejjen då paddarna går ihop...
Någon som har lyckats med detta och vet hur man gör?
Re: Fräsa lödstencil från Eagle
Funkade då prima för mig men stäng av allt utom paddarna & via så borde ju bara de komma med, alternativt spara sen radera alla banor och kör pcb-gcode.
Vilken version av Eagle kör du?
Vilken CAM programvara?
Skumt, när jag öppnar en DXF från Eagle blir skärmen bara svart i både CamBam och SheetCAM...
Vilken CAM programvara?
Skumt, när jag öppnar en DXF från Eagle blir skärmen bara svart i både CamBam och SheetCAM...
Nu skrev han visserligen att han använde pcb-gcode och inte DXF.
Nja, jag läste det som att dxf fungerade bra för honom, men att man alternativt kunde ta bort alla banor och köra pcb-gcode...
Men jag ska se om jag kan få pcb-gcode att generera det jag vill... tar den bara aktiva lager?
Men jag ska se om jag kan få pcb-gcode att generera det jag vill... tar den bara aktiva lager?
Hm ja det har du nog rätt i.
"Problemet" med pcb-gcode är väl att den fräser ytterkonturen på paddarna, hålet blir alltså större än padden, antar den blir åtminstone fräsradien större. Vet inte om det är ett problem egentligen.
ArtCAM öppnar DXF-exporten (dxf.ulp) från Eagle 5.7.0 utan problem.
"Problemet" med pcb-gcode är väl att den fräser ytterkonturen på paddarna, hålet blir alltså större än padden, antar den blir åtminstone fräsradien större. Vet inte om det är ett problem egentligen.
ArtCAM öppnar DXF-exporten (dxf.ulp) från Eagle 5.7.0 utan problem.
Jo, jag kom på det igår jag med. Man vill ju hellre ha lite mindre hål i stencilen än vad paddarna är..
Tackar för tipset om ArtCam.. Ska se om det finns någon demo att ladda ner så man kan testa...
Tackar för tipset om ArtCam.. Ska se om det finns någon demo att ladda ner så man kan testa...
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ett tips är att gravera ut paddarna istället.
Jag har kört med samma gravyrstift som jag kränger med riktigt bra resultat.
Då har jag manuellt i ett "mekaniskt" lager ritat 0.1mm tjocka ledare runt paddarna som
jag sedan fräst utifrån. Lite pill men slutresultatet går inte att skilja från en
etsad köpeplåt.
Swech
Jag har kört med samma gravyrstift som jag kränger med riktigt bra resultat.
Då har jag manuellt i ett "mekaniskt" lager ritat 0.1mm tjocka ledare runt paddarna som
jag sedan fräst utifrån. Lite pill men slutresultatet går inte att skilja från en
etsad köpeplåt.
Swech
Jag får inte ut någon dxf utan en .nc fil. Men dessa kan man öppna i tex sheetcam OM man döper om den till .tap
Har inte kollat 100% men det ser ut att stämma så som jag ser det.
Har inte kollat 100% men det ser ut att stämma så som jag ser det.