Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Tja.
Ska bygga om Elsystemet i bilen lite för att bli av med signalförluster och avlasta elcentralen lite osv.
Jag hade tänkt att till alla lampor i hel/halv lyset tänkte jag lägga över separat relä som kommer direkt från batteriet.
Jag har 55W i halvlyset 120W i hellyset och 55W i dimlyset som går i gång när hellyset tänds (allting sitter i samma armatur)
Dvs så blir det ca 2x55W (tot 110W) + 2x175W (tot 350W) som man kan avlasta elcentralen i bilen med.
Jag nyttjar bilens kablar som signal. leder de genom ett relä som matas med 12V och som går till jord för att få hållkretsen. Därifrån matas det ut 'Ny' 12V till lamporna men hur är det med jorden? Ska jag leda tillbaka den i bilens 'gamla' system eller ska jag dra den direkt till batteriet och bara strunta i att nyttja jordningen som går tillbaka i det 'gamla' systemet? För jag vill ju bli av med onödiga förluster som sagt. Så jag antar att jag ska leda den 'Nya jordningen' direkt till karossen eller till batteriet?
Givetvis så klipper jag inget på originalstammen så allting går återställa med att bara dra bort två kontaktstycken. och Ja jag avsäkrar både 12V matningen med säkring och säkrar även av varje styrsignal med varsin säkring före reläna. (onödigt kanske? eller ska jag avsäkra efter reläna?)
//Martin
Ska bygga om Elsystemet i bilen lite för att bli av med signalförluster och avlasta elcentralen lite osv.
Jag hade tänkt att till alla lampor i hel/halv lyset tänkte jag lägga över separat relä som kommer direkt från batteriet.
Jag har 55W i halvlyset 120W i hellyset och 55W i dimlyset som går i gång när hellyset tänds (allting sitter i samma armatur)
Dvs så blir det ca 2x55W (tot 110W) + 2x175W (tot 350W) som man kan avlasta elcentralen i bilen med.
Jag nyttjar bilens kablar som signal. leder de genom ett relä som matas med 12V och som går till jord för att få hållkretsen. Därifrån matas det ut 'Ny' 12V till lamporna men hur är det med jorden? Ska jag leda tillbaka den i bilens 'gamla' system eller ska jag dra den direkt till batteriet och bara strunta i att nyttja jordningen som går tillbaka i det 'gamla' systemet? För jag vill ju bli av med onödiga förluster som sagt. Så jag antar att jag ska leda den 'Nya jordningen' direkt till karossen eller till batteriet?
Givetvis så klipper jag inget på originalstammen så allting går återställa med att bara dra bort två kontaktstycken. och Ja jag avsäkrar både 12V matningen med säkring och säkrar även av varje styrsignal med varsin säkring före reläna. (onödigt kanske? eller ska jag avsäkra efter reläna?)
//Martin
Senast redigerad av -=Fullmoon=- 25 juni 2011, 14:00:48, redigerad totalt 2 gånger.
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 12 maj 2010, 23:18:33
Re: Allmäntanke i Jord i bil.
Använd samma jordpunkt så att du inte får några konstiga potentialskillnader säger jag.
Det är väl bara att jorda i karossen?

-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Jo jag tänkte det med men ville vara på säkra sidan. så då blir de att jorda sig direkt i karossen eller direkt till batteriet som sagt.
Fast Hur tycker ni man ska göra med säkringar?
12V matningen till reläna säkras ju av.
Dock ska man säkra av varje relä för sig? Eller ska man säkra av det varje relä skickar ut? eller ska man säkra av styrsignalen(har ju visserligen avsäkrat i nuvarande elcentralen)
Fast Hur tycker ni man ska göra med säkringar?
12V matningen till reläna säkras ju av.
Dock ska man säkra av varje relä för sig? Eller ska man säkra av det varje relä skickar ut? eller ska man säkra av styrsignalen(har ju visserligen avsäkrat i nuvarande elcentralen)
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Det är inte så att man kan få typ trasig lampa om man inte har jorden tillbaka i det gamla systemet?
Hur påverkas trasig lampa om man lägger ett relä? Kommer det fungera eller inte?
Hur påverkas trasig lampa om man lägger ett relä? Kommer det fungera eller inte?
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 12 maj 2010, 23:18:33
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Du ska väl dra en kabel från batteriet till reläna och parallellkoppla matningen till reläna sen? En 6-8mm2 kabel med 30A säkring nära batteriet bär väl räcka bra. Styrsignalen bär väl vara avsäkrad redan, eller ska du dra ny sån också?
Hur menar du med jorden tillbaka i gamla systemet? Är det inte jordat i karossen tidigare?
Med trasig lampa på utgången kan man väl anse att kretsen är bruten bara.
Hur menar du med jorden tillbaka i gamla systemet? Är det inte jordat i karossen tidigare?
Med trasig lampa på utgången kan man väl anse att kretsen är bruten bara.
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
dra fram jord till lysena, bulta den i karossen med vid lampan
ha ett relä för varje sida, säkrad mot batteriet , så slipper du åka i mörker för att en säkring har gått
ha ett relä för varje sida, säkrad mot batteriet , så slipper du åka i mörker för att en säkring har gått
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Då blir det rätt då 
tror dessutom att 'funktionen trasig lampa' fungerar så länge det är samma last på vänster och höger sida och sen jämnför belastningen där imellan.
Men då blir de den nya 12V matningen till reläna som endast blir avsäkrad då.
Ny jordpunkt vid lyserna och struntar i den som går tillbaka till bilens elcentral.
Signalerna bör vara avsäkrad redan i bilens elcentral.
Men jag tror det är bäst att säkra av varje relä för sig Tex halvljuset för sig, Hellyset för sig och dimlyset för sig. Någon mer säkring men blir ju säkrare om något mot förmodan skulle hända?

tror dessutom att 'funktionen trasig lampa' fungerar så länge det är samma last på vänster och höger sida och sen jämnför belastningen där imellan.
Men då blir de den nya 12V matningen till reläna som endast blir avsäkrad då.
Ny jordpunkt vid lyserna och struntar i den som går tillbaka till bilens elcentral.
Signalerna bör vara avsäkrad redan i bilens elcentral.
Men jag tror det är bäst att säkra av varje relä för sig Tex halvljuset för sig, Hellyset för sig och dimlyset för sig. Någon mer säkring men blir ju säkrare om något mot förmodan skulle hända?
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Att dra ström till lampor osv "från batteriet" är väl den sämsta lösning! Man ska ta detta från generatorn!
Speldosan kan vara bra att koppla direkt vid batteriet men allt som förbrukar kännbart med ström ska vara ansluten vid generatorn.
Orsaken är att det spänningsfall som finns i ledningen mellan batteriet (eg. ackumulatorn) och generatorn blir större om man dra så mycket ström där och da generatorn nästan alltid reglerar spänningen efter den spänning som går ut ur den och mycket sällan efter den spänning som finns vid ackumulatorn får ackumulatorn en aning för låg spänning för att ladda fullt.
Speldosan kan vara bra att koppla direkt vid batteriet men allt som förbrukar kännbart med ström ska vara ansluten vid generatorn.
Orsaken är att det spänningsfall som finns i ledningen mellan batteriet (eg. ackumulatorn) och generatorn blir större om man dra så mycket ström där och da generatorn nästan alltid reglerar spänningen efter den spänning som går ut ur den och mycket sällan efter den spänning som finns vid ackumulatorn får ackumulatorn en aning för låg spänning för att ladda fullt.
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Kommer att fungera bra med kopplingarna ovan, men förmodligen bränner du upp insattsen då det blir en massa mer värme än den dom 60w som är max effekt normalt.
MVH Peter
MVH Peter
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
SM2XJP: Det är original effekt i lamporna som sitter i. Inget ändras. Hela armaturen är i ett stycke. Dvs Hel/halv, Fjärrljus och dimljus. Att man kommer bränna reflektorer/insatsen finner jag som mycket otänkbart då bilen ändå ha gått en bit över 25k och 15 år gammal och de ser ut som nya.
Däremot om man sätter i betydligt kraftigare lampor än vad det är avsett emot kan jag mycket väl tänka mig att man bränner insatsen/reflektorer.
Icecap: Okey så bästa är att koppla sig till generatorn då? Blir ju iofs samma ställe man kopplar in sig på bara en annan kopplingspunkt. Men det är ju värt att tänka på att ta det därifrån istället. Tjänar väl in lite förluster även där.
Bara för att vara på den säkra sidan.
Relät Pin's
30 12V Batteri/Genarator
87 Last
85 Styrsignal
86 Jord
Får tacka för all hjälp förövrigt.
Kommer väl någon bild på det hela sen när man är klar kanske. Behöver bara inhandla lite kabel och krympslang
Däremot om man sätter i betydligt kraftigare lampor än vad det är avsett emot kan jag mycket väl tänka mig att man bränner insatsen/reflektorer.
Icecap: Okey så bästa är att koppla sig till generatorn då? Blir ju iofs samma ställe man kopplar in sig på bara en annan kopplingspunkt. Men det är ju värt att tänka på att ta det därifrån istället. Tjänar väl in lite förluster även där.
Bara för att vara på den säkra sidan.
Relät Pin's
30 12V Batteri/Genarator
87 Last
85 Styrsignal
86 Jord
Får tacka för all hjälp förövrigt.

Kommer väl någon bild på det hela sen när man är klar kanske. Behöver bara inhandla lite kabel och krympslang
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Helljus med 120W original ? det tvivlar jag på, vilken lamptyp skulle det vara ?
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
Det jag reagerade på var ju "Jag har 55W i halvlyset 120W i hellyset", har du 27,5W lampor i halvljuset då ? eller menar du att du har dubbla helljuslampor per sida, alltså fyra stycken ?
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Allmän tanke om Jord i bil. + Säkra
varför tända dimljuset samtidigt som helljuset? De ger absolut inge extra sikt frammått i färd över 10km/h eller så...