T: Fräsa aluminium ram för mini CNC

chrono

T: Fräsa aluminium ram för mini CNC

Inlägg av chrono »

Hej,

Jag behöver få ett antal delar frästa i aluminium till min mini CNC.
Tänkte lägga in en bild här men vet ej hur...

Ritning finns nedan:
Allmänna frågor tas i tråden och besvaras utom över midsommar helgen då jag kommer att vara bortrest utan tillgång till dator.
Edit:Lämna prisförslag via pm (prisförslaget skall vara: material+arbete, frakten får tillkomma senare). Jag har tänkt att den skall tillverkas i aluminium.

Edit: Lagt till material beräkning med angivna aluminium typer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av chrono 24 juni 2011, 09:21:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: T: Fräsa aluminium ram för mini CNC

Inlägg av ghost_rider »

Hur hade du tänkt att göra Z?
chrono

Inlägg av chrono »

Den är inte med än eftersom den är tänkt att användas endast som en kretskortsfräs i början glömde att skriva det i beskrivningen.

Något som jag har funderat på är att kanske att ha någon form av modulsystem så man snabbt kan byta beroende på vad man vill göra men det får bli senare när jag har mer tid. Några exempel på vad jag vill testa(leka med) är komponent placering, test med bildanalys( leta fel ) m.m.
Viper

Inlägg av Viper »

Kan nog lösa det hela skulle jag tro, behöver dock spekulera lite på pris på material, men allt är tänkt att köras i Aluminium antar jag?
Det som verkar var lite jobbigt med ritningarna var det där med M8 hålen osv. Som jag förstod det rätt så skall alla ställen där hålen har M8 utsatt inte gängas M8 utan dom skall ha frigång för just M8 skruv/bult eller är jag ute och cyklar?

Antar det gäller alla delarna i ritningen då också?

Övriga ställen där det står tex M5, M4 osv skall gängas till den gängan eller skall det också vara frigång etc?

Får återkomma via PM i nästa vecka angående pris med mera då jag får räkna ut lite åt gång av material samt höra mig för hos min stålhandlare vad det kan tänkas kosta då jag inte något lämpligt material hemma för detta iaf inte såpass mycket som det ändå blir. Men jag antar att du inte räknar med att material + jobb kommer vara gratis? Samt exakt vad för aluminium har du tänkt dig? Finns ju en del olika legeringar osv, min handlare har tibnors sortiments då du kan ju kolla där om du vill http://prislistor.tibnor.se/Common/Fram ... ile=Sweden så ser du ju även priser osv. Dock lägger ju handlarna på en hel del i form av frakter, kapning osv.

Mvh,
Viper
chrono

Inlägg av chrono »

Prisförslag:
Hej jag skrev i första meddelandet att: Lämna prisförslag via pm (prisförslaget skall vara: material+arbete, frakten får tillkomma senare). Såg att det kan vara lätt att missa så jag har nu editerat det första meddelandet så att det står i fet stil.

Hål märkta MX(där X står för siffra):
När det gäller hålen så tänker du rätt. Denna ritning är den första som jag gjort för tillverkning. Tänkte faktiskt först sätta ut toleranser men eftersom det skall var bultar så måste det vara spelpassning hoppas att alla som läst nu förstår vad jag menade. Sen bör ju inte spelet bli för stort.

Gängade eller inte:
Det står vilka som skall vara gängade och djupet de skall ha i ritningen och det är endast de som skall vara gängade.

Material hårdhet:
Jag har faktiskt ingen koll när det gäller vilken legering som bör användas (skall kolla upp). Men bitarna som skall vara till X_botten_platta samt Y_botten_platta där den linjära mekaniken skall sitta bör kanske vara slipade så att inte ytorna är ojämna.

Egna funderingar/orosmoment tillagt:
Det som jag är mest orolig över är att hålen där monterings anordningar för kulskruvar samt rundstänger skulle hamna fel. Då det skulle uppstå felaktiga spänningar som kulskruvarna inte kan ta upp.

Hoppas att jag besvarade alla dina frågor Viper om inte så fråga på det gäller alla som har funderingar över detta jobb.

Mvh Chrono
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det kanske blir billigare om du beställer en byggsats någonstans. Ty fräsning och planslipning som du önskar kräver en del resurser. Har du funderat på om det kan vara bättre att bygga med aluminiumprofiler?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det blir billigare/enklare att göra med profiler eller rent av köpa en färdig liten fräs.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Varför måste buden vara hemliga, som de blir genom PM? Vem orkar räkna på detta ifall man antar att någon gett ett förlustpris till dig via PM? Jag har tid att fräsa ut dessa under min semester, men vägrar lämna pris mot dolda förslag.
chrono

Inlägg av chrono »

Jag ville bara försöka ha tråden ren från en massa bud och bara hantera frågorna under arbetsbeskrivningen. Jag har dock en kompromiss buden går till mig via PM och jag lägger till dem i arbetsbeskrivningen(första inlägget namn -> x kr) känns det ok? På så sätt kan man direkt se buden när man kommer in i tråden.Detta är första jobbet som jag lagt ut tänkte inte på att andra ville se buden sorry!

labmaster/ tecno:
Kanske inte helt i aluminiumprofiler men man kanske kan byta ut den delen som håller håller uppe Y axeln till aluminiumprofil istället.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Ingen expert, men det verkar vara hål med gängdjup 20mm i plattor som är 10mm?
labmaster

Inlägg av labmaster »

chrono, jag har ett förlag.

Börja med att själv beräkna materialkostnaden så slipper du den kostnaden samtidigt som det kanske blir lättare att hitta någon som vill göra fräsjobbet till dig.
chrono

Inlägg av chrono »

Labmaster: Jepp ett bra förslag har lagt in en snabb beräkning nu.

Edit:Läger in en snabb beräkning av material kostnaden i första posten. Det som saknas är kostnaden för frakt, kapning samt planfräsning av X,Y bottenplattor samt motorfäste en sida. Jag kommer att ringa till Tibnor måndag och fråga vad kapning samt planfräsning går på.

NULL: Kan inte hitta det problemet som du beskriver har dubbelkollat. Vilken del menar du?

Tja nu e det helg så glad midsommar!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Lika bra du gör om din glädjekalkyl för dom där siffrorna kan inte stämma.

Ska du planfräsa så måste du öka tjockleken på materialet!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Utan att ha gjort någon djupare analys av din kalkyl vill jag ställa en kontrollfråga. Har du räknat in kostnaden för spill? Kostnaden verkar dessutom vara i underkant.

För övrigt är det inte säkert att Tibnor tillhandahåller kapning och planfräsning.

Om du bara skall köra torrt, det vill säga fräsa material som inte kräver kylvätska så kan du lägga på en MDF-skiva och planfräsa den direkt i din fräs när den är färdig. Då slipper du kostnaden för planfräsningen.
chrono

Inlägg av chrono »

Mach3:
De ända sidorna som jag vill ha planfrästa är X botten plattan, Y botten plattan samt X arbetsytan. Som jag skrev så var det en snabb beräkning som ger en fingervisning när det gäller kostnaden för materialet. På måndag när jag ringer dem lär jag få veta om de kapar och kan utföra planfräsning. Jag räknade om och lade till 5mm x,y samt 2mm z på alla mina block och kostnaden ökade med ca 219kr. Jag får se när jag pratar med dem på måndag.

labmaster: Det var bara en snabb beräkning, om inte tibnor erbjuder kapning så kan jag inte handla där. Planfräsningen är bara för att kulskruvarna skall monteras på ett plant underlag.
Ett alternativ är att man endast räknar på arbetskostnaden. På måndag så vet jag vad materialkostnaden blir.
Skriv svar