Portionera lim och lödpasta med en konverterad penplotter

Berätta om dina pågående projekt.
janaf
EF Sponsor

Portionera lim och lödpasta med en konverterad penplotter

Inlägg av janaf »

Jag köpte en begagnad penplotter:
plot1.jpg
Och en tryckluftsdriven portionerare för lödpasta / lim mm, sån här:
disp1.JPG
Och tänkte bygga ihop dem för att lägga pasta och lim på mönstekort. Tanken är att jag ska montera dispersern ("sprutan") för lödpasta / lim som "penna" på plottern och portionera på mönsterkort.

Jag packade upp plottern härom dagen. Tyvärr hade en wire till x-axeln gått av i transporten men det fanns lite att ta av så det är fixat nu.

Nu har wirarna spänts och efter lite rengöring och olja här och där så går plottern som en klocka. Jag har hittat kontakten med signal för penna ner / upp så den signalen ska väl få trigga portioneringen av gukka.

Plottern styrs med HPGL och CAD-programmet kan exportera valfritt lager i HPGL filer. Dom flesta ytmonterade komponenter har en eller flera limpunkter på ett separat CAD-lager så i princip borde det gå att "skriva" ut det lagret med enkomponent epoxylim.

Lödpastalager blir lite krångligare att exportera på ett användbart sätt då hela paddarna borde ersättas av punkter i centrum av padden.

Fortsättning följer....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Portionera lim och lödpasta med en konverterad penplotte

Inlägg av H.O »

Vilket CAD program kör du med? Jag tittade lite löst på det där (för jag håller på med ett liknande projekt) och till EAGLE finns det ULP's (User Language Program) som printar ut X/Y koordinater för paddarna samt arean på de som kan användas för att ställa tiden (dvs mängen) pasta. Hurvida DEN datan dirket går att få i HPGL vet jag inte men om man förstår sig på HPGL så går det såklart att redigera ULP'n (om sådan inte redan finns).

Kör du inte med EAGLE så är det så klart en annan femma.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

intressant!
Vill gärna se foton (helst video) på resultatet om det lyckas. :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Hej,

CAD: jag använder Target

HPGL är ju egentligen ett väldigt enkelt språk med ett dussin kommandon och allt skickas i ASCII-format. Så det ser relativt enkelt ut att skriva en översättare från Gerber som ju också är ASCII. HPGL använder tusendels tum tror jag medan Gerber är väl mm-baserat.

Det går ju också att installera HPGL drivrutin och skriva direkt från CAD programmet ifall man kan få fram ett ritningslager med bara punkter för paddarna.

Jag lovar återkomma med bilder och video efter hand.

Här är en bild till: Plotterns moderkort. Inte en ytis!
plot2.jpg
Vita kabeln är min avtappning av signalen för penna upp/ner som ska styra utmatning av lim / pasta; penna ner = matningspuls. Matningsmängden kan ställas med en timer + lufttryck på mataren.
Senast redigerad av janaf 23 juni 2011, 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag gjorde två sådana för flera år sedan. Det funkade ganska bra men
följande brister dök upp.

Första plottern var ok.
Andra hade en intern buffer vilket innebar att förflyttningarna inte skedde med jämnt tempo
Den fick för sig att flytta sig först då bufferten var halvfull och med sin "egna" hastighet.
Du måste ju positionera, trycka ut pasta och därefter köra vidare för varje punkt.

Nästa problem är att pasta/lim tuberna inte ger samma mängd 100% med samma tryck och
samma tid. Ibland blev det mycket, ibland nästan inget alls.
Det är alltså svårt att få en 100% repeterbar funktion. 1-2 kort kan funka
sen blir någon padd skit osv....

Efter en massa timmar så lade jag ned den och började med stenciler istället.

Men .. kör på.
Hade jag gjort om det idag med tillgång till maskinparken jag har nu så hade
det nog lyckats bättre.

Swech
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det går säkert att förfina på olika sätt. Jag har märkt att kvalité på pastan är viktig för jämn matning, och att man kombinerar tryck och tid på ett bra sätt.

Om en och annan pad missas så kan man ju rätt snabbt och enkelt fixa det för hand.

Här är en bild på sprutor / spetsar. Ibland har man tur. Längst ner en färgpenna. Längst upp en spruta med plastkanyl. I mitten en spruta nertryckt i en tom penna. Av med locket och trycka in sprutan. Diametern överlappade med ca 1/2 mm så jag fick värma lite (för mycket) Kanylen sticker ut nästan exakt lika långt som pennans spets. Det ska gå att justera så att det blir rätt och centrerad.
spets.jpg
Metallringen är för att penhållaren/växlaren håller pennan med en magnet. Sprutan kan alltså sättas i plottern som en vanlig penna! Det enda är att slangen måste hänga fritt.
pens.jpg
Visar det sig att det strular med buffring i minnet så får jag väl snickra ihop något som skickar kommandona ett och ett, rad för rad med lämpliga parametrar för paus, hastighet etc.

Snart dags att rota i lådorna efter en 9 till 25-poligt seriekonverter. För någon gammal hederlig printerkabel har jag nog inte....
Skriv svar