Detta projekt kommer resultera i en arcade maskin. Denna kommer använda en normal dator för emulering av spelen samt "autentiska" kontroller för styrning.
Själv kabinettet kommer byggas i 7mm plywood med reglar och listor på insidan som förstärkning.
Mjukvara
Operativsystemet på datorn i fråga kommer att vara Debian Squeeze (senaste stabila utgåvan).
Denna kommer köras med X-server men utan någon skrivbords miljö, istället kommer ett egenskrivet meny-script att användas för att välja spel osv. För själva emuleringen kommer Mame (Multi Arcade Emulator) att användas, eller egentligen SDLMame vilket är en Linux portering av denna.
Scriptet i sig är skrivet i Python och använder pyGame (Python API för SDL) som grafikbibliotek. Vilka spel som ska finnas med i listan bestäms av en XML-fil som också innehåller vilka kommandon som ska köras för varje spel.
Tillägas kan ju göras att program för detta redan finns, fast vad är det roliga i det

Hårdvara
Skärm
Skärmen är en 21 tums CRT-skärm, närmare bestämt en Compaq V1100. Vilken inskaffades för en spottstyver.

Kontroller
Kontrollerna är som sagt autentiska arcade prylar, med andra ord så är de uppbyggda av mikro-switchar och mekaniska delar. För att ansluta dessa till datorn så används en speciell krets vilken ansluts via USB och identifierar sig som ett tangentbord och då skickar normala tangenttryckningshändelser till OS'et.
Allt som har med kontrollerna att göra inhandlades via http://ultimarc.com
Dator
Denna post är ej bestämd än.
LCD-Display
Ovanför skärmen kommer antagligen en LCD-display att sitta, denna kommer att visa highscore för det aktuella spelet.
Displayen i sig kommer att anslutas via parallellporten och styras av meny-scriptet.
Projektet börjar
Hela projektet började i VirtualBox där en virtuell maskin skapades, på denna maskin så installerades och konfigurerades OS'et. Även all annan nödvändig mjukvara konfigurerades på denna.
Nästa steg för detta är att klona över den virtuella disken till den fysiska disken på datorn, när denne har valts vill säga...
En annan sak att göra att är kompilera om SDLMame då den förpaketerade versionen i Debian inte har skrivningen av highscorefiler aktiverad (vilket krävs för att LCD-displayen ska fungera), den saknar även vissa argument för skalning av bilden som jag behöver.
För att testa layouten för kontrollerna så tillverkades en prototyp av en skokartong där de olika kontrollelementen monterades och kopplades in.

Av detta kunde man lära att vissa av knapparna behöver flyttas lite.
För själva kabinettet så började det hela med ett besök på bygghandeln där två skivor 7mm plywood inskaffades.
Av dessa har två sidostycken sågats ur och slipats till för att bli lika.

Skivorna fick för i övrigt en rätt spännande form... Men desto viktigare så blir det nog mycket skivor för de flesta ytor på kabinettet.

Vid nästa byggtillfälle blir det till att börja regla upp för skärmen, samt få kabinettet att stå på egna ben så att säga.