IR-Öga till paralellporten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Kontakt:

IR-Öga till paralellporten?

Inlägg av MaggoT »

Jag börjar bli sugen på att bygga nånting enkelt nu efter en tids läsande i forumet :) Jag tänkte försöka bygga en IR-mottagare till min laptop så jag kan kontrollera winamp med fjärrkontroll. Är detta möjligt med paralellporten? Jag har nämligen ingen seriell port, endast paralellport och USB lediga...

Har någon ett schema för detta? Jag tänkte beställa från elfa (om ni inte har ett billigare ställe att rekommendera förstås, som levererar till finland)..

En liten offtopic-fråga: Jag har förstått att ett kopplingsdäck är bra att ha när man testar olika byggen, hittade ett på elfa (48-427-04) och funderar på att beställa.. men jag ser att det finns 3 storlekar, lönar det sig att ta det största? Eller klarar en simpel nybörjare sig med det minsta? :)
zyBitX

Inlägg av zyBitX »

http://www.lirc.org finns scheman för både parallel och usb
Sedan är lirc ett bra program som finns både till linux (lirc)
och till windows (winlirc)...
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

These are simplified schematics for the IR hardware I build some time ago. I have written them down using some barely readable handwritten notes and some reverse-engineering. So don't expect this to really work.
Låter inte så speciellt kul, men jag funderar på att bygga en USB-IR-Boy istället :)
Men jag funderar på den förstnämnda komponenten i listan: one 20pin PDIP case Motorola MC68HC908 (Part code: MC68HC908JB8JP), Är detta någonting som måste programmeras? Är det svårt isåfall? Behöver man bygga en egen programmerare?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Kan annars rekomendera ovanstående länk, mycket enkel att bygga och fungerar utmärkt. För mig i alla fall.

Edit: såg inte att USB ir mottagaren fanns på samma länk...
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jag såg nu att lirc fungerar till linux också :) då skall jag bygga en som kopplas till en seriell port istället.. proglemet är att jag inte vet var jag skall få tag i en IR-mottagare (TSOP 1738) som han använder.. Har letat på ELFA men jag kan inte hitta någon..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Använd ELIRM86X på elfa.
zyBitX

Inlägg av zyBitX »

Jag plockade min ir-modul från en gammal video...
Skriv svar