Elkonvertera kickbike?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
zimm

Elkonvertera kickbike?

Inlägg av zimm »

Hej, här är min första tråd på det här forumet även fast jag tjuvläst ett tag :P

jag har sett massor av diverse elektriska fordon på det här forumet och fastnat totalt :) jag vill ha ett eget.

efter att jag funderat ett tag så har jag kommit fram till att en kickbike skulle vara perfekt som eldrivet fordon, då det inte är många fordon som man kan ta på bussen osv.

det jag tänkt är att på enklast sätt bygga om en standard kickbike med lite större hjul än dom billigaste typ: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... %20Extreme&

så att om kickbiken ser ut som såhär:
Bild

så förlänger man den med ungefär diametern på motorn så de blir nått sånt här:
Bild

och så gör man en drivning liknande nått sånt här:
Bild

motorn kommer vara en av rc-typ i stil med denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7710

och batterier har funderat på att använda två stycken 5s 5000 mah som kan placeras under själva plattan där man står.

då kommer den med min utväxling i bilderna (5:1) att få en teoretisk toppfart på ca 31 km/h, vilket jag tycker låter ganska lagom?

där jag är fast just nu i planeringen är lite mekaniska funderingar.

vart kan man köpa lämpliga remmar och remhjul? den remmen i bilden hette "H" i Autodesk Inventor som jag bara valde slumpmässigt då den verkade vara okej storlek på och sånt.

hur fäster man lämpligast remhjulen i motorn och hjulaxeln?

måste man ha envägslager på någon av remhjulen?

hur löser man på bra sätt lagringen av hjulaxeln? finns det lagerhållare att köpa i lagom storlekar eller kan man komma undan med att bara pressa i lager i aluminiumet?

är jättetacksam om någon tar sig tid att svara på mina frågor eller komma med idéer så lovar jag att lägga upp ett projekt när det börjar närma sig :)

MVH: Zimm
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Elkonvertera kickbike?

Inlägg av Thorped »

Välkommen till forumet! :)

Tycker du ska ställa en annan fråga först, har du rätt motor för jobbet? En sådan motor är van vid att snurra obehindrat på ett flygplan och den mår inget vidare om den inte får göra det. Finns folk som kan det där bättre än jag, det går väl att ha en borstlös motor men då måste du köra med fartreglage till en rc-bil, men jag är inte hundra.

31km/h!! Hur hade du tänkt att få stopp på det? Personligen hade jag inte vågat åka på en sparkcykel i den hastigheten.
Edit: Tänk om det kommer fram en liten unge och vill sälja majblommor...
zimm

Inlägg av zimm »

motorn jag länkat till är borstlös och kommer såklart användas med en lämplig esc.

varken motorn eller kontrollern är gjorda för sån här användning och har sett att flera har bränt upp kontrollers genom att göra såhär. men det som verkar döda grejerna är dom stora strömmarna vid start, därför tänkte jag att man kanske kan använda ett frihjulslager och sen "sparka" fart innan man drar på med gasen för att försöka vara lite snäll mot sakerna. om de brinner upp så får man väl sätta sig och linda om motorn och bygga biffigare kontroller :P

31 kmh topp tycker jag inte är jättemycket kommer förmodligen inte att köra fullgas konstant endå för det tror jag inte motorn tycker om pga värme och sånt. men självklart måste bromsar uppgraderas så man kan få stopp på den :)

jag har fortsatt att pilla lite på designen och kommit fram med en ny som kanske är lite snyggare och löser problemen med bakaxeln:

Bild

och en bild underifrån så man ser hur de sitter ihop:

Bild

jag byggde alltså upp allting av olika aluminiumplattor som är fästen till motor hjul osv dessa är ihopbultade med distanser imellan för att allt ska hamna på rätt plats. för att detta ska stanna på rätt plats tänkte jag att man kanske får använda något kraftigt lim imellan alla lager i "mackan" innan man bultar ihop det, så behöver man för hoppningsvis aldrig mer dela på den :P
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Låt motorn driva direkt mot hjulet istället, så bygger du så att du kan trycka ner motorn med foten mot hjulet när du behöver drivning. Slipper du kopplingen som du pratade om och även remhjul och rem. På så vis borde du även kunna få lägre utväxling vilket borde vara nyttigare för motorn och dig!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tycker att det finns 2 allmänna problem när man vill eldkonvertera något. Du har hittat båda:

1. Borstlösa motorer av RC typ är billiga och lätta att få tag på men är avsedda för propellrar.

2. Det är svårt att få tag på bra kuggremmar med tillbehör till ett vettigt pris. Ofta får man anpassa konstruktionen efter vad man kan hitta.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Trevligt projekt detta, tycker att det ser riktigt intressant ut.. ;-)

Några frågor bara:
Var har du tänkt ha esc/reglage och accar?
Vilka accar har du tänkt använda?
Är inte alustagen som håller bakhjulet lite väl klena? Om du har en axel som går genom har du väl inte många millimeter alu kvar på sidorna, eller missar jag nåt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kan man inte köpa en sån där navmotor som används för cykelkonverteringar och kränga på ett gummidäck direkt på den utan ekrar, borde bli rätt lagom för ett drivhjul?
zimm

Inlägg av zimm »

gOry:
jag tror inte att jag vill ha en ren friktionsdrift för det gör kickbiken mycket mer ineffektiv och inte lika användbar.

netrunner:
det som dödar motorerna är att de inte är gjorda för att ha motstånd från stillastående. tror man kan klara sig om man är väldigt försiktig och sparkar fart innan man drar på.

ja kuggremmar verkar inte växa på träd :/

hubben:
jag hade tänkt att försöka sätta det som går under kickbiken om man kan lyckas med det. vet inte om de är alldeles för utsatta där dock.

exempel dessa batterier http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9174 :

Bild

dem sticker ut under ramen ca 15 mm men man kan nog bygga en has-plåt för att skydda batterierna ungefär såhär:

Bild

och en annan vinkel:

Bild

börjar se häftig ut nu :)

vet inte om stagen som håller bakhjulet är för klena. jag har gjort stagen i 5 tjockt aluminium, och de är 30 mm höga. men man kanske skulle gå över till stål på just dom stagen för att vara på säkra sidan :)

Meduza:
en navmotor hade verkligen varit perfekt. men de jag sett är ganska dyra tillsammans med deras kontrollers. de har även varit aldeles för stora för att få plats i ett kickboardhjul. jag vill att den ska vara så smidig som möjligt. sen kommer problemet med att få fast ett däck på en sån motor. tror att de är gjorda för att snurra långsammare än vad ett sånt här litet hjul måste göra för att komma upp i nån nämnvärd hastighet med. kommer säkert sluta med att man får linda sin egen motor :) ingen har ju exakt det jag letar efter :P

//Zimm
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Som du skriver dör fartreglagen av de höga strömmarna som går när motorn står stilla och i stort sett är en kortslutning. Det fungerar säkert att ta fart innan du gasar på, men det gäller att göra det VARJE gång.. gör ett misstag och du är rökt, bokstavligt talat.. ;-)

Har du sett vad som händer om man punkterar en såndär acc?
Kolla LiPo fire på tuben... Jag skulle nog inte montera LiPos sådär utsatt..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För att förhindra motor/esc-haveri pga höga startströmmar behöver man ju bara ha strömbegränsning. I sin enklaste form en smältsäkring, därifrån vidare med polyfuse eller mer avancerat en strömbegränsning som varierar spänningen.

Kör man med säkring så lär man sig snart hur man ska göra för att undvika starströmmarna ;)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag har handlat en del remmar och tandhjul från http://stores.ebay.com/HUBBARD-CNC-INC
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har handlat remmar och hjul av Technobots. Har rekommenderat dom tidigare. De har bra priser och är skapligt snabba på att leverera + att du kan vara helt säker på att slippa tull och moms när grejorna kommer till Sverige.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Tänk i så fall på att sätta säkringen på motorfaserna istället för kabeln mellan fartreglaget och batteriet.

Problemet när du startar motorn är att fasströmmarna blir för höga. Motorstyrningen fungerar som en switchregulator och när motorn står stilla kommer spänningen över den bara vara fasströmmen gånger motorresistansen. som ett litet räkneexempel med ett 6S (22.2V) batteri och en batteriström på 40 A och den motor du länkat till med en resistans på 0.04 ohm. För enkelhets skull antar vi en effektivitet på 100% (borde inte vara så långt ifrån)

Umotor = Ifas*0.04

22.2*40 = Ifas * Umotor

Löser vi dessa ser vi att

Ifas = sqrt(22.2*40/0.04) = ~150A

Detta är vad mosfetarna i ditt drivsteg behöver klara av, och det är denna ström som kommer elda upp ditt fartreglage om du inte är försiktig. Däremot finns det fartreglage som ska överleva detta (antagligen för att de reglerar även fasströmmen på ett intelligent sätt). Jag har hört att Castle Creations HV160 ska vara ett av de bättre på detta.
http://www.castlecreations.com/products ... ce_hv.html
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Mja, jag vet inte, jag har sett hela setuper brinna upp på grund av att en fas gått, eller lossnat... Klipper du en fas mellan motor/esc verkar det vara väldigt lätt att resten av kedjan brinner...

Sen ska man även tänka på att om fartreglaget brinner finns det en risk att det kortsluter accen, och en LiPo som kortsluts exploderar i värsta fall.. Nåja, explosionsartad brand iallafall.. och det är typiskt otrevligt om man har accen i närheten.

Om fasströmmen aldrig kan överstiga 140A borde det ju räcka med att skaffa ett 200A reglage, så har man sitt på det torra, eller?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

I detta fall räknade jag med att han hade 40 A in i fartreglaget. Snackar vi 200 A så får vi istället

Ifas = sqrt(22.2*200/0.04) = ~333A

Men du har rätt i att ett 200A fartreglage borde skyddas av en 40A säkring på batterikabeln.
Skriv svar