Har ett moderkort där den gröna färgen mellan lödytor har försvunnit, så när jag löder så flyter lodet ihop.
Jag hittade den här produkten hos elfa, Skyddande epoxid 12g
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 4-43&toc=0
Kan jag lägga på sånt mellan lödytorna så att inte lodet flyter ihop?
Kretskort med trasig lödmask
Re: Kretskort med trasig lödmask
Välkommen till forumet!
Det står i texten "Reparerar skadad lödmask" så det ska väl fungera. Men med ett pris på 240:- + moms så är det väl bara lönt försöket om det är ett nytt värstingmoderkort.
Det står i texten "Reparerar skadad lödmask" så det ska väl fungera. Men med ett pris på 240:- + moms så är det väl bara lönt försöket om det är ett nytt värstingmoderkort.
Ta en bild på lödstället så kanske någon kan komma med andra tips. 300:- känns lite överkurs om det bara är en liten lödning som skall göras. Min första tanke var att använda lite "högtemperaturtejp" (typ Kapton) för att maska av under lödningen. Men det kan också vara så enkelt att det bara krävs en annan teknik under lödningen.
Tack för svar!
Det är så att moderkortet är till en bärbar dator med en ytmonterad cpu, och det är 4 lödöar på ca 1mm i omkrets som sitter ca 1mm ifrån varandra under cpun som lödmasken har skadats.
Enda alternativet jag kom på är att lägga dit ny "färg" mellan öarna, iom att man varmlufts löder tillbaka cpun, om det går att repparera dvs.
Det är så att moderkortet är till en bärbar dator med en ytmonterad cpu, och det är 4 lödöar på ca 1mm i omkrets som sitter ca 1mm ifrån varandra under cpun som lödmasken har skadats.
Enda alternativet jag kom på är att lägga dit ny "färg" mellan öarna, iom att man varmlufts löder tillbaka cpun, om det går att repparera dvs.
Ofta kan tennet dra sig tillbaks ändå, om man suger upp överflödigt tenn först och sedan (när det kallnat) häller på flussmedel och värmer igen. Om det nu redan har flytit ihop - hur ska du då kunna lacka där? Verkar ju redan vara för sent, så att säga.
Om du skall montera en krets med 1 mm pitch eller mindre, så gör det inget om det blir överödningar vid inlödningen. Sedan tar du en tunn fläta, förser den med extra fluss och suger bort överflödigt tenn. Jag har monterat många kontaktdon på det viset även om det varit färg mellan paddarna.
Om du vill lacka på kortet efteråt, så kan du spä ut lite nagellack (aceton) och stryka på. Det brukar sitta ganska bra, men tvätta rent först med sprit.
Om du vill lacka på kortet efteråt, så kan du spä ut lite nagellack (aceton) och stryka på. Det brukar sitta ganska bra, men tvätta rent först med sprit.