Någon som äger en Aoyue 968? (hetluftslöd)

cosmox
EF Sponsor

Någon som äger en Aoyue 968? (hetluftslöd)

Inlägg av cosmox »

Hej på er,

Sitter och funderar på att skaffa en ny station till verkstan och snubblade på Aoyue's 968.
Är det någon här på forumet som äger en sådan? Vad har ni för åsikter/synpunkter på den i så fall?

Jag har hittat en för ca $100+frakt. Tycker det låter väldigt billigt och funderar på hur kvalitén är.
H.O

Re: Någon som äger en Aoyue 968?

Inlägg av H.O »

Jag har en.
Det är väl som med det mesta - man får vad man betalar för. Jämfört med en METCAL så är väl lödpennan rätt sunkig, jämfört med Kjell-stationen jag nödköpte när min Weller pajjade är den en dröm. Hetluftstation har jag inget att jämföra med men den fungerar som den ska. Nackdelen är väl att pumpen låter en den, men det kanske den gör på alla stationer som har inbyggd pump....

Hetluft-enheten är möjligen lite klumpig men som sagt, jag har inget att jämföra med på den fronten.

Det finns ingen "huvudbrytare" på den, så länge sladden är i står den och lyser OFF tills man sätter igång den...lite konstigt men har man behov av en sån här station så borde det inte vara några problem att sätta dit en brytare :-)

När jag skaffade min läste jag om flera som bränt ut ellementet i hetlufthandtaget, svårt o säga om det var en naturlig död eller om de pajjat för tidigt, hur som helst så finns det ju gott om reservdelar och mycket tillbehör (lödspetsar och munstycken) att få tag.

Om jag hellre skulle vilja ha en "proffsstation"? Självklart. Men för pengarna jag la ut (vilket var mer än $100) är jag helnöjd.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack för infon!

Det lutar nog åt ett köp.
J10

Inlägg av J10 »

Jag hade en ett tag som jag köpt här på forumet.
Pumpen låter en hel del och hela ekipaget vibrerar så ett stabilt bord är att rekommendera.
Min temperaturreglering var kass och mätaren ljög mig rakt i ansiktet. Misstänkte att något inte stämde då man var tvungen att köra full sprutt för jämnan så jag tog mitt digitala oscilloskop och en Typ-K-till-spänning-omvandlare och kollade.
Visade sig att displayen steg snabbt till rätt temperatur och sedan stannade den medan verkliga temperaturen fortsatte uppåt mer än hundra grader innan den böjade sjunka igen och ringde i flera minuter innan den var någorlunda stabil ca 60 grader under vad displayen visade.
Öppnade och försökte justera utan bra resultat. Har tom för mig att den var mer än 60 grader fel innan jag började justera.

Lödkolven är väldigt plastig och kabeln hård. Tacka vet jag min weller.

Nu har jag sålt den då jag aldrig riktigt kom överens med den och har istället en Quick 858 som jag visserligen inte mätt hur bra reglering den har men den fungerar utmärkt. Och tyst är den.
Säljs under namnet Atten numera.

Rekommenderas varmt.
remne

Re: Någon som äger en Aoyue 968? (hetluftslöd)

Inlägg av remne »

Jag har en också. Kan inte säga annat än att jag anser att det är en skitstation rakt igenom. Lödkolven är värdelös, och hetluftsdelen duger praktiskt taget endast till för att använda till krympslangar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har också en; bra att ha ibland, har använt den för att löda med lågsmältpunktslod typ indium och tempkontrollen på min har verkat ok. Lödkolven är dock kass som sagt.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag har något liknande fast det står något annat märke på den. Hetluftsdelen använder jag rätt flitigt för avlödning, krympslang, förtenning av kablar och liknande men man behöver extra munstycken till den. Utan munstycke är den bred som en mindre hårtork. Lödkolven fungerar men kan inte jämföras med "riktiga" lödstationer för ett par tusen.

// Tillägg: på den jag har drivs hetluftsdelen av en fläktmotor i handtaget, inte diafragmpump som Aoyue 968.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Lödkolven är dock kass som sagt.

Hmm, det där lät ju inget vidare..

Sitter och sneglar på en Atten AT8502 nu istället.
Något dyrare men jag antar att man inte kommer undan billigt i dessa lägen.
Är det någon som har några erfarenheter av den?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Min heter Saike 852D+ och den är jag rätt nöjd med men som asgt jag använder den inte i första hand för lödning.

Jag har en Atten 858A med bara varmluft, ingen lödkolv också, så jag kan tänka mig att göra mig av med kombiburken.
Även Atten 858A har fläkt, inte membranpump och det kanske är där skon klämmer för dom som har problem med sina.

// Ändrat: Jag ser att dom som har membranpump levererar ca 25 liter luft per minut, dom med fläkt av motsvarande modell ca 30 liter. Så det borde vara skillnad...
Skriv svar