Effektivare LED drivning än PWM? (PAM)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
blueint
Kontakt:

Effektivare LED drivning än PWM? (PAM)

Inlägg av blueint »

Såg detta i en artikel om Pulse-amplitude modulation#Use in electronic drivers for LED lighting:

"LED drivers based on the PAM technique offer improved energy efficiency over systems based upon other common driver modulation techniques such as pulse-width modulation (PWM) as the forward current passing through an LED is relative to the intensity of the light output and the LED efficiency increases as the forward current is reduced."
Nerre

Re: Effektivare LED drivning än PWM? (PAM)

Inlägg av Nerre »

Min spontana reaktion (utan att ha läst nåt) är att PAM måste ge mer förluster. Det är svårare (ur effektivetetssynpunkt) att variera en amplitud än att bara slå på/av en spänning. (Tänk klass D-slutsteg och switchade nätdelar som jobbar med on/off med olika frekvens eller pulsbredd.)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Slå av/på snabbare än lysdiodens egenkapacitans kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De data jag har sett på t.ex. kretsar för att styra backlight på mobilskärmar osv. jobbar enbart med PWM.

Jag kan till nöd acceptera att PAM kan vara bra vid höga hastigheter (optisk kabel kommunikation) men i belysningssammanhang skulle jag anse det som bullshit och ju mer jag tänker på det blir jag skeptisk vid kommunikation också.

En LED är en halvledare så att ge den en puls med halva spänningen fungerar inte helt enkelt! Det enda som ger ljus är: X ström i Y tid. Vill man hålla färgtonen (speciellt vid vita LED) är enda sättet att minska strömmen just PWM då strömmen ska vara en fast ström när det väl flyter ström.

Sedan kan regleringen av strömmen ju göras på olika sätt med mer eller mindre förlust, jag vet att vissa kretsar för detta ha en switchad regulator som bara kör när PWM-signalen är PÅ, när det går AV "låsas" alla regleringar i läget det var så att det inte finns insvängning vid nästa PÅ.
Skriv svar