Styra 230volts relä med labbkort
Styra 230volts relä med labbkort
Jag börjar nu med mina första stapplande system att styra elektronik med labbkort.
Jag har ett Velleman k8055 som jag tänkte använda. Mätt mellan digital utgång och jord fås obelastat ca 1,8-2,1 V vid den digitala porten av och 0,6 V vid till. Det jag skulle vilja göra är att styra ett relä med denna signalen och slå till och från en omrörare på 500 W. Skulle detta gå och hur skulle man göra?
Jag ser ett par saker att lösa:
* En krets som gör att signalen blir 0 V vid från och spänning vid till.
* Ett relä för att höja spänningen nog för att dra ett 230 V relä?
* Strömmatning till ovanstående krets?
* Ett relä med ett par volt på ena sidan och 230 V ca 3A på andra
Det sista reläet finns på elfa men kostar ett par hundra vilket jag tycker är lite dyrt. Finns det några billigare sätt? Tips någon?
/rusv
Jag har ett Velleman k8055 som jag tänkte använda. Mätt mellan digital utgång och jord fås obelastat ca 1,8-2,1 V vid den digitala porten av och 0,6 V vid till. Det jag skulle vilja göra är att styra ett relä med denna signalen och slå till och från en omrörare på 500 W. Skulle detta gå och hur skulle man göra?
Jag ser ett par saker att lösa:
* En krets som gör att signalen blir 0 V vid från och spänning vid till.
* Ett relä för att höja spänningen nog för att dra ett 230 V relä?
* Strömmatning till ovanstående krets?
* Ett relä med ett par volt på ena sidan och 230 V ca 3A på andra
Det sista reläet finns på elfa men kostar ett par hundra vilket jag tycker är lite dyrt. Finns det några billigare sätt? Tips någon?
/rusv
-
- Kontakt:
Re: Styra 230volts relä med labbkort
I manualen till ditt K8055 står det att du har "8 Digital open collector output switches (max 50V/100mA)". En nyckelterm här (och som du behöver lära dig) är "open collector".
Enkelt uttryckt betyder det att utgången inte signalerar med spänningsnivåer, utan utgångens signal indikeras genom att kopplingsplinten kopplas mot jord eller lämnas "flytande". Det är nästan som ena sidan (A) på en strömbrytare där andra sidan (B) är kopplad mot jord. Antingen är A jordad, eller så är den inte kopplad mot någonting alls ("flytande")
En begränsning här är 100mA. Du behöver hitta ett relä som aktiveras på mindre än 100mA. Med högre spänningar går det lättare att hitta lämpliga kandidater (100mA i högre spänningar ger mer effekt: P = U * I). Tänk på att reläs spolar (de som driver reläet) mäts och specificeras i ohm. Strömmen som krävs för att aktivera reläet får du räkna ut själv: U = R * I.
Spolar har en egenhet som du behöver se upp för, och det gäller även de spolar som aktiverar relän. Det är att när du släpper reläet, så kommer magnetfältet i spolen att försvinna. Det inducerar en spänningsspik som kan ta död på ditt Vellemankort. Sätt därför en diod parallellt med spolen (men i motsatt riktning som strömmen i spolen) för att svälja spänningsspiken.
Enkelt uttryckt betyder det att utgången inte signalerar med spänningsnivåer, utan utgångens signal indikeras genom att kopplingsplinten kopplas mot jord eller lämnas "flytande". Det är nästan som ena sidan (A) på en strömbrytare där andra sidan (B) är kopplad mot jord. Antingen är A jordad, eller så är den inte kopplad mot någonting alls ("flytande")
En begränsning här är 100mA. Du behöver hitta ett relä som aktiveras på mindre än 100mA. Med högre spänningar går det lättare att hitta lämpliga kandidater (100mA i högre spänningar ger mer effekt: P = U * I). Tänk på att reläs spolar (de som driver reläet) mäts och specificeras i ohm. Strömmen som krävs för att aktivera reläet får du räkna ut själv: U = R * I.
Spolar har en egenhet som du behöver se upp för, och det gäller även de spolar som aktiverar relän. Det är att när du släpper reläet, så kommer magnetfältet i spolen att försvinna. Det inducerar en spänningsspik som kan ta död på ditt Vellemankort. Sätt därför en diod parallellt med spolen (men i motsatt riktning som strömmen i spolen) för att svälja spänningsspiken.
Så, om jag har förtsått det rätt så ska jag ha strömmatning på styrsidan av reläet och använda den digitala porten för att "slå" till och från mot jord?
Om man använder ett vanligt enkelrelä till en bil skulle det motsvara (med rätt stiftnumrering): tänker på relä av typen
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,257500000
30= Matningsspänning
85= Till digital utgång
86= matarspäning till styrning
87= Till förbrukare
Och sen en diod som tillåter ström från 85 till 86?
Om man använder ett vanligt enkelrelä till en bil skulle det motsvara (med rätt stiftnumrering): tänker på relä av typen
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,257500000
30= Matningsspänning
85= Till digital utgång
86= matarspäning till styrning
87= Till förbrukare
Och sen en diod som tillåter ström från 85 till 86?

Fast nu är väl bilreläer inte till för 230 volt AC (fast de kanske klarar det bra ändå?)
En annan lösning är att låta kortet styra halvledarreläer.
Du får bra säkerhet, de är lättdrivna och du får ett outslitligt "relä".
Sök på t.ex "Crydom" i forumet eller kolla :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159
Och ja, jag säljer dom där...
Du får bra säkerhet, de är lättdrivna och du får ett outslitligt "relä".
Sök på t.ex "Crydom" i forumet eller kolla :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159
Och ja, jag säljer dom där...

Sweet, tack för hjälpen..
Jag tog ett exempel med ett bilrelä eftersom jag hade ett framför mig och kunde se nummren på stiften direkt.
sodjan: Crydom får vänta tills nästa projekt, eftersom jag har en del vanliga relä att tillgå gratis...
Jag tog ett exempel med ett bilrelä eftersom jag hade ett framför mig och kunde se nummren på stiften direkt.
sodjan: Crydom får vänta tills nästa projekt, eftersom jag har en del vanliga relä att tillgå gratis...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kolla väldigt noga ATT de klarar av att hantera 230VAC ( vilket jag inte tror att de klara av )Jag tog ett exempel med ett bilrelä....
sodjan's Crydom är billiga och klarar av det du vill göra
Jag har tillgång till 12vdc/230V 3A relä, men hade inget framför mig.. Men det kommer att bli ett sådant, kommer ändå inte att slitas upp.. kommer att användas i 2 månader och kanske 20 till/från per dag.