Starter kit till någon 8051 processor
Starter kit till någon 8051 processor
Är på jakt efter ett "starter kit" till någon 8051 baserad processor, gärna med inbyggt flashminne.
I övrigt är det inte några direkta krav förutom att jag vill att det ska följa med en bok och att prislappen inte är högre än 2000:-.
Någon som kan komma med förslag? Gärna en svensk återförsäljare, men inget krav.
I övrigt är det inte några direkta krav förutom att jag vill att det ska följa med en bok och att prislappen inte är högre än 2000:-.
Någon som kan komma med förslag? Gärna en svensk återförsäljare, men inget krav.
PIC eller AVR är inte det jag är ute efter nu, men tack för ditt svar.$tiff skrev:Detta är inget vettigt svar på din fråga, men varför börjar du inte med PIC eller AVR istället, om det är en bra 8-bits RISC du är ute efter att behärska?
Din litteratur behöver du inte vara orolig över, det finns gott om litteratur att hämta där ute i cyberrymden om dessa två.
Visst finns det litteratur på nätet, men det är ett klart plus ifall det följer med en bok då jag föredrar att ha en bok att bläddra i brevid mig.
Kan bara hålla med liket ($tiff), det finns andra mycket vettigare processorer att köra, arkitekturen i 8051 är så föråldrat även om att hårdvaran är ganska uppdaterat.
En processor med ineffektiv kod som hottas upp till höga klockhastigheter är ändå ineffektiv......och när jag säger ineffektiv kod menar jag inte att programmören är ineffektiv, jag menar att arkitekturen gör vissa operationer oerhört ineffektiva, detta är dock till dels rättat till på en del versioner som har dubbla datapekare men det är ändå ett lapptäcke.
En processor med ineffektiv kod som hottas upp till höga klockhastigheter är ändå ineffektiv......och när jag säger ineffektiv kod menar jag inte att programmören är ineffektiv, jag menar att arkitekturen gör vissa operationer oerhört ineffektiva, detta är dock till dels rättat till på en del versioner som har dubbla datapekare men det är ändå ett lapptäcke.
Jag glömde helt av denna tråden, illa illa..ensten skrev:Om nu Coore av någon anledning söker info om en viss processortyp så får man väl anta att det finns goda skäl till det. Det hade kanske hjälpt om vi fått reda på lite mera om hans projekt eftersom det hade varit lättare att ge tips/råd/hjälp.

Aja, såhär ligger det till. På somrarna jobbar jag på ett företag som ofta använder 8051 processorer i deras elektronik och jag skulle då vilja lära mig 8051 processorn så att jag kan vara med lite mer i konstruktionen av elektroniken.
Vi använde även en 8051 i projketet jag arbetade med denna sommaren.
Nu kan jag inte någon processor och som ni förstår blir man ganska begränsad då. Därför vill jag få tag i ett starter-kit så jag kan komma igång och jag tyckte då att 8051an är lämplig då den som sagt ofta används där jag kommer tillämpa mina förhoppningsvis kommande kunskaper.

Vilket språk det blir spelar ingen roll, men innan har jag provat på C++, Ada, Lisp, Java och Python.
Vore trevligt att lära sig assembler också, men det är som sagt inget krav.
Tack för tipset om SDCC!speakman skrev:SDCC är en fin Open Source C-kompilator för 8051:or.
Enklast borde väl vara att använda ett av firmans kort att exprimentera på?
Har dom dragit in stöd för ISP så blir det ju tokenkelt med bara en seriekabel.
Databladet för processorn brukar vara bästa referensen.
Mvh
speakman
Jag snackade med dom på jobbet lite angående ta en av deras programmerare, dock blev det bortglömt och problemet är att firman ligger 30 mil från mig (Jag bor hos mina föräldrar när jag jobbar där).
Först, lite onödigt att citera hela texten från inlägget direkt ovan...
Sedan, jag tror att det finns de som lätt kan skicka ett litet paket 30 mil. "Posten" kallas de visst...
Och vill inte firman bekosta portot, kan väll dina föräldrar hämta upp prylarna och skicka det till dig. Jag har lite svårt att förstå att du upplever det som ett "problem"...
Sedan, jag tror att det finns de som lätt kan skicka ett litet paket 30 mil. "Posten" kallas de visst...

Och vill inte firman bekosta portot, kan väll dina föräldrar hämta upp prylarna och skicka det till dig. Jag har lite svårt att förstå att du upplever det som ett "problem"...
Jag vill inte be dom om en programmerare, det är ett litet företag med 3 anställda och har det lite tajt med pengar. Sen skulle jag även vilja ha en egen som jag inte behöver lämna tillbaka när dom behöver den.
Edit:
Jag går nu och funderar på om jag ska börja med en PIC istället ändå. Det blir betydligt billigare att börja med.
Sodjan: Jag såg att du hade skickat ett paket till frejo innehållande en Wisp628 sats och lite annat smått och gott. Detta ser ju ut att vara ett perfekt kit att börja med.
Är det några kit du säljer eller var det bara ett som du skicka till frejo?
Vore kul att ha en LCD etc att leka lite med i början.
Edit:
Jag går nu och funderar på om jag ska börja med en PIC istället ändå. Det blir betydligt billigare att börja med.
Sodjan: Jag såg att du hade skickat ett paket till frejo innehållande en Wisp628 sats och lite annat smått och gott. Detta ser ju ut att vara ett perfekt kit att börja med.
Är det några kit du säljer eller var det bara ett som du skicka till frejo?
Vore kul att ha en LCD etc att leka lite med i början.
Now we are talking ! 
Jorå, det är min "plan".
Jag har en hög med labbplattor och lite annat som skulle ingå.
Jag har hållit på fram och tillbaka med olika innehåll.
En 16x2 LCD tänkte jag i alla fall ha med, eftersom jag har ett hög liggandes...
Just nu ligger mitt fokus på spagetti och köttbullar, men jag ska kolla på det under kvällen igen...
Antagligen blir det en blänkare på "Köp / Sälj / Återförsäljare", men kanske även här.

Jorå, det är min "plan".
Jag har en hög med labbplattor och lite annat som skulle ingå.
Jag har hållit på fram och tillbaka med olika innehåll.
En 16x2 LCD tänkte jag i alla fall ha med, eftersom jag har ett hög liggandes...
Just nu ligger mitt fokus på spagetti och köttbullar, men jag ska kolla på det under kvällen igen...

Antagligen blir det en blänkare på "Köp / Sälj / Återförsäljare", men kanske även här.
Äh, jag förblir nog en av få i 8051-skaran jag.. 
Vad jag tänkte på deras kort, så trodde jag dom designade kretskorten själva. Oftast lägger man ju in stöd för ISP direkt i korten, och även plats för en MAX232 el. motsvarande är inte ovanligt.
Och av mina egna erfarenheter så blir det ofta ganska många kort över efter en reviderad prototypserie. Dom gamla korten brukar funka utmärkt för lite lek. Inte helt ovanligt att det finns roliga periferikretsar inritade på korten heller.
Men dom kanske inte sysslar med den biten av konstruktionen?
Mvh
speakman

Vad jag tänkte på deras kort, så trodde jag dom designade kretskorten själva. Oftast lägger man ju in stöd för ISP direkt i korten, och även plats för en MAX232 el. motsvarande är inte ovanligt.
Och av mina egna erfarenheter så blir det ofta ganska många kort över efter en reviderad prototypserie. Dom gamla korten brukar funka utmärkt för lite lek. Inte helt ovanligt att det finns roliga periferikretsar inritade på korten heller.

Men dom kanske inte sysslar med den biten av konstruktionen?
Mvh
speakman