Projektarbete

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mattej00

Projektarbete

Inlägg av mattej00 »

Jag är ute efter nåt form av arbete som det kan finnas "mycket" teori bakom att skriva om.
Hade vart skoj att typ bygga nån form av robotarm men det skulle säkert bli lite dyrt. Nåt inom elektronik..
Vore skoj med snabba svar för bör ju börja snart för att få klart det även om det ska vara klart till i vår..

p.s.
har inte så där jättemycket erfaranhet av elektronik, kan väl löda sisådär. men får väl lära mig.
d.s.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Borttaget i brist på idéer...
Senast redigerad av sodjan 21 augusti 2005, 22:06:39, redigerad totalt 1 gång.
mattej00

Inlägg av mattej00 »

nu va jag ju ute efter idéer i första hand..
Senast redigerad av mattej00 22 augusti 2005, 15:58:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Att lära sig pic tycker jag låter som en ypperlig idé till att ha som projekt.
Det finns mycket man kan göra. tex bygga ett spänningsaggregat eller en förstärkare eller nått annat och skriva en rapport om hur dom fungerar.
Vad är du intresserad av?
mattej00

Inlägg av mattej00 »

hmm..
om man hade haft obegränsat med pengar så vore det väl va att bygga en robotarm men antalet motorer blir väl lite mycket i pengaväg.
Vad exakt är PIC?

Har även funderat lite på programmera displayer som man sätter till nån port i datorn, men det tar ju inte lång tid och göra, sen vet jag ju inte hur mycket teori det ligger bakom det. tycker ju bättre om praktiskt än teorietiskt, men dom på skolan vill ha en hyfsatt stor rapport på detta sen..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tror att man skulle kunna göra ganska mycket arbete kring en "robotarm" utan att faktiskt *bygga* någon. Det finns massor av komplicerad teori kring vinklar, givare, drivning, massor, acceleration, retardation, styrsystem m.m m.m. Nog för att fylla ett normalt projektarbete...

Ska du däremot *bygga* något, tja, det är ditt projektarbete så det är väll du som ska ha idéerna, antar jag...

PIC :

http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... &nodeId=74
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... odeId=2119
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ta en titt på länken i min sign!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ett litet förslag ang siggen (för de som har modem)

Lägg en länk till en HTML sida istället där du lite kort kan beskriva vad PDF'en innehåller, så kan man avgöra om man vill ladda ner den sen.

I detta fall var ju namnet ganska tydligt, men åtminstånde jag skulle vilja vet *lite* mer innan jag sätter mig och väntar på en nerladdning.

Personligen ogillar jag länkar som (utan att det *tydligt* framgår) går till något annat än en "vanlig" websida (man ska inte behöva kolla länkens URL)..
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

sodjan skrev:Jag tror att man skulle kunna göra ganska mycket arbete kring en "robotarm" utan att faktiskt *bygga* någon. Det finns massor av komplicerad teori kring vinklar, givare, drivning, massor, acceleration, retardation, styrsystem m.m m.m. Nog för att fylla ett normalt projektarbete...
Skulle tro att det räcker till en doktorsexamen om man skall bygga ett styrsystem till en industrirobot. Att fråga ABB, Fanuc, Kuka eller Motoman är nog ingen idé :?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> sodjan

Tack för tipset, sånt tänker man inte på när man sitter på 100 Mbps. Länken pekar nu på en HTML-sida istället.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

mattej00: Citera INTE föregående inlägg.

Rensade bort citaten.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Eller varför inte bygga en CMoy! :)

Välskriven guide:
http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/
mattej00

Inlägg av mattej00 »

Fritzell:
Angående CMoy:en, är inte den lite väl simpel för att göra på ett projektarbete som sa vara på 100 timmar? eller finns det så pas smycket teori bakom det hela?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Du kan fylla ett projektarbete enbart om transistorer. Allting idag är så komplicerat...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Precis. Du kan göra en avhandling över hur Op förstärkarn fungerar, hur den är kopplad, vad mer man kan ha för nytta av op förstärkare, hur fungerar den här specifika förstärkningskopplingen, hur stor är förstärkningen? Vilken funktion har kondensatorerna etc. Bygget i sig är inte speciellt omfattande men om man inte har hållit på med elektronik så mycket kan det vara ett lämpligt projekt. Det innefattar både teoretisk design och mekaniskt byggande. Man kan tex rita och etsa ett kretskort, bygga in den i en snygg låda, borra, gänga, hitta på olika designer osv

Själv så har jag i projektarbete "fördjupning i Klass-B effekförstärkare". Syftet är att jag ska lära mig vad minsta lilla komponent har för funktion i den klassiska 3stegsförstärkarkopplingen. Håller på och läser en 400-sidig bok på engelska som handlar om ämnet. Sen kommer jag skriva en teknisk avhandling över hur den fungerar, varför vissa kopplingar är bättre än andra, varför vissa transistorer är bättre lämpade på vissa ställen än andra. Sen får vi se om jag har tid att bygga själva förstärkarn också men jag hoppas det! :)
Skriv svar