open office base - hur fungerat en databas?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
jesse

open office base - hur fungerat en databas?

Inlägg av jesse »

Försöker begripa mig på OpenOffice Base (eller som den heter i min version: Libre Office :D )

Är det nån här som har erfarenhet av att göra en egen databas i OO-base?

Hjälpfilerna ger inte mycket i det här läget, då de går in på detaljer enbart, men ger ingen översikt över vad man egentligen håller på med.

De definierar inte vad de olika termerna betyder och hur de är sammankopplade:

* databasfilen (vad är det tänkt att den ska innehålla? allt?)
* databasen /databaser ?
* tabeller
* vyer
* sökningar, formulär, rapporter....

Jag har försökt följa nån slags guide men det funkar inte att skapa databasen.
Om jag nu minns i rätt ordning så har jag:

1) skapat en databasfil och "registrerat" den i Libre Office... vad som nu menas med det?
2) skapat en tabell med ett antal fält..eh eller så hade jag skapat fälten i databasen tror jag, och sedan lagt dessa fält i tabellen...
3) skapa ett strykfult formulär som är asklumpigt, jämfört med att ha det i OpenOffice Calc.

Nåja. antag att jag fixar ett någorlunda formulär som duger (det måste vara i listform - jag ska kunna se annan data för att kunna mata in enhetligt, annars kommer databasen att bli oläslig).

Hur kan jag sedan göra för att t.ex. applicera funktioner som bom-lista eller inköpslista... de använder ju element ur lagerdatabasen (t.ex. ett motstånd 100k, 0805) ... och ett antal av denna... jag ska alltså bygga en separat lista fast elementen är redan definierade. Om jag ändrar i t.ex. kommentaren till den komponenten så ska den nya kommentaren även synas i inköpslistan.

Sedan måste ju antalet komponenter kunna kopplas till antalet i flera bomlistor gånger antalet enheter som ska produceras... (ja, det blir väl en egen lista med produkter).... man ska kunna se i databasen hur många komponenter som kommer att fattas om jag monterar mina produkter... denna lista ska kunna sammanställas om omvandlas till en inköpslista där jag får förslag på hur många som behöver inhandlas... sedan när jag väl köpt in komponenter behöver jag ju dra av det verkligt inköpta antalet från lagret....

och om jag sitter och labbar ock plockar ut några komponenter, ska jag lätt kunna justera lagerdata....
det blir komplicerat!

men det känns jävligt ointuitivt att jobba med base ... särskilt då minsta felinmatning resulterar i en 10-rader lång felmeddelande på obegripligt språk...typ "Not in aggregate function or group by clause: org.hsqldb.Expression@e1038"..

Just nu har jag min komponentlista i vanligt kalkylblad (dvs open-office-calc)- det fungerar ganska bra - men är väldigt känsligt för fel - man kan lätt råka stuva om eller radera data av misstag. Dessutom går det inte att koppla ihop med mindre listor.... jag vill ju kunna ha databasen som bas för att bygga en bom-lista. Sedan ska jag kunna ange antalet enheter jag vill bygga, och då ska jag kunna få fram en lista på hur många komponenter som finns kvar i lagret... det fungerar också i calc. Jag har lagt varje bomlista i en egen kolumn...

här lite bilder från mina calc-filer:
först databasen - de färgade kolumnerna till höger är mina diverse projekt, summan längst till höger är antal komponenter kvar i lager efter att man tagit ut från projekten. Den beräknas automatiskt från de andra kolumnerna. Tyvärr kan jag inte beräkna om kolumn 1 när jag väl plockat ut dem, utan det får jag ändra manuellt. Allt detta gjorde jag efter en inventering i förra veckan. jag har t.om lagt in länkar i kalkylbladet till datablad eller leverantörssidor :)

Andra bilden är när jag sorterat om i listan så jag bara får alla underskott... den listan skriver jag ut och har som underlag för inköp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Re: open office base - hur fungerat en databas?

Inlägg av sodjan »

Har du jobbat något alls med rellationsdatabaser tidigare ?
Är begrepp som t.ex "tabell", "fält" och "domain" bekanta ?

Jag satt och hjälpte grabben lite med OO-Base och det var väl
inga speciella problem, som jag minns det var det i princip :

1 Skapa databas.
2 Skapa tabeller (i databasen)
3 Skapa formulär (mot tabellerna)

Eventuellt kan man kanske ha ett steg 1.5 där man skapar domäner.
Det är lite som "typedef" i C, en egen datatyp. Ofta bara ett eget namn
på en INT eller liknande. Är inte nödvändigt om man använder grundtyperna
när man skapar tabellerna, men ger lite bättre överblick. Det blir även enklare
att ändra "artikelnummer" från 10 till 12 tecken o.s.v. eftersom bara domänen
behöver justeras.

Eller något sådant. Var går det fel ?

> databasfilen (vad är det tänkt att den ska innehålla? allt?)

Ja.

> * databasen /databaser ?
> * tabeller
> * vyer
> * sökningar, formulär, rapporter....

Och vad är frågan ?
Undrar du vad t.ex en "vy" är för något ?

> 2) skapat en tabell med ett antal fält..eh eller så hade jag skapat fälten i databasen tror jag, och sedan lagt dessa fält i tabellen...

Man kan nog göra vilket som, antingen skapa sina fält först och sedan lägga dom i tabeller, eller
skapa tabellen direkt utifrån bastyperna. Tror jag i alla fall. Det är normalt så i databaser...

> Sedan måste ju antalet komponenter kunna kopplas till antalet i flera bomlistor

Allt det görs med SQL.
Principen är att ett visst "data" bara finns på ett ställe, sedan "joinar" man olika
tabeller för att få önskat resultat. Jag vet inte på vilken SQL-nivå som Base
stöds, men SQL är stort i sig.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>
>Har du jobbat något alls med rellationsdatabaser tidigare ?
>Är begrepp som t.ex "tabell", "fält" och "domain" bekanta ?

Nej, det är väl där problemet ligger mest.

Jag kom så långt att jag skapat en tabell, men sedan hade jag bara en blank sida... och såg inga fält eller någon lista.
Så jag tänkte att jag fortsätter väl med nästa steg... som var "sökningar" - tänkte att jag kanske måste definiera en sådan för att kunna se något.... men det gick inte ... jag fattade inte vad jag skulle mata in och det gick inte att skapa någon sökning.

Men nu har jag lyckats se och kunna mata in data i tabellen... (man skulle visst klicka på den lilla ikonen som hette "tabell" :roll: )

Men om jag nu ska försöka bredda min baskunskap om databaser innan jag börjar göra fler fel:

Varför kan man ha fler än en tabell i databasen och på vilket vis kan dessa kopplas ihop med databasen? Har tabellerna något samband med varandra? Jag antar att nyckeln till att kunna använda databasen vettigt kan ligga här?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Varför man har fler tabeller...

Tänk dig ett ordersystem. Eftersom du inte vill registrera all info om kunden i varje order, så skapar du en tabell med data om varje kund. Sen skapar du en tabell för ordrarna, där du bara behöver ange kundnumret för att kunna länka till aktuell kund. En kund kan ha många ordrar.

Varje order kan ha flera artiklar. Eftersom du inte vill lägga i t ex betalningsvillkor för varje orderpost så ligger den infon i ordertabellen. Sen har du en tabell med orderposter/artiklar som anger artikelnummer, antal och vilket ordernummer (länken till ordertabellen) den hör till.

Det handlar alltså om att dela upp datat så att man inte anger samma data på flera ställen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

mmm... ok..

det hänger jag med på... det är bara hur det hela struktureras upp som jag inte riktigt greppat än.
som ett praktiskt exempel tar vi mina komponenter...

jag har alltså en tabell som innehåller komponenter.

den har förutom obligatorisk ID-kod även antal typ värde volt tolerans kapsel pris kommentarer

Det kan nu hända att jag redan gjort ett misstag - nämligen "antal". Jag borde ha en lista med bara komponenter, utan antal, antar jag?

En komponent har ju inte "antal" som inneboende egenskap. Det beror ju på i vilken lista den förekommer:

Jag kan då ha separata listor med t.ex. verkstadslager, kontorslager, inköpslista, bomlistor mm.. och där anges antal. Sedan ska jag ha en sammanställning där jag kan se summan av de olika lagren, minus beställda antal produkter x bomlistornas antal så jag kan se hur många komponenter som fattas.

Men jag har ingen aning om hur jag kopplar ihop dessa listor, eller hur jag kan placera en "komponent" från "komponentlistan" som ett objekt i en annan lista.... så strukturen är jag ute efter.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ta t.ex ditt exempel med komponenter.

Först har du en tabell med grunddata kring komponenterna.
Jag antar att sådant som benämning, kanske pris, kanske leverantör
alltid är gemensamt ?

Sedan, om du har behov att hantera olika grupper av komponenter
så kan du göra tabeller för det. Där anger du enbart huvudnyckeln
("komponentnummer" eller vad du nu vill kalla det) samt enbart de
attribut som är rellevanta för just den aktuella tabellen. Resten av
informationen för komponenten har du ju readan i den gemensamma
tabellen (där alla komponenter *måste* finnas med).

> Varför kan man ha fler än en tabell i databasen...

Annrs blir det riktigt märkligt. Det är ovanligt att även de enklaste
databas-applikationerna klarar sig med mindre än 10-20 tabeller.
I lite större system är flera 100 tabeller helt normalt.

> ...och på vilket vis kan dessa kopplas ihop med databasen?

"Databasen" är där tabellerna lagras. De är inte mer ihopkopplade med databasen än så.
Visst, initialt (innan du har skapat tabeller) så har du en tom databas, helt normalt.
Sedan fylls databasen på med tabeller (som i sin tur fylls på med poster/records).

> Har tabellerna något samband med varandra?

Ja, det är ju normalt. Det vet ju bara du! :-)
Det finns säkert inbyggda samband och man kan även tala om för databasen vilka
samband som finns. Detta gör att databasen automatiskt kan göra en del
logiska kontroller, sök på "Referential Integrity".

> Det kan nu hända att jag redan gjort ett misstag - nämligen "antal". Jag borde ha en lista
> med bara komponenter, utan antal, antar jag?

Det beror ju lite på. Om du enbart har ett "antal" att hålla reda på för varje komponent
så kan du lika gärna lägga antalet i huvudtabellen.

Men anta att du har flera "lagerställe" (vinden, källaren o.s.v). Då vill du sannolikt ha
en separat tabell där komponent+lagerställe är nyckel och t.ex saldo är attribut.

En annan sak, *ALLA* tabeller ska ha en *UNIK* huvudnyckel. Det kan bestå en
ett enda fält (t.ex komponentnamn i fallet med huvudtabellen) eller en kombination av
två eller flera fält (t.ex komponentnamn+lagerställe i fallet med saldo-tabellen).

> Jag kan då ha separata listor med t.ex. verkstadslager, kontorslager, inköpslista, bomlistor mm..

Du har sannolikt *en* tabell med dina olika "lager". Det är helt fel att göra separata tabeller
för t.ex verkstadslager resp kontorslager ! Det blir t.ex så här :

Komponent-tabell (Komponentnamn är unik nyckle).
- Komponentnamn (unikt !)
- Beskrivning ("motstånd xxx" eller vad det nu är)
- Leverantör (om det är unikt för varje komponent)

Om du har/kan ha flera olika Leverantörer som samma komponent så
blir det sannolikt enklare att ha en separat Leverantörs-tabell :

Leverantörer-tabell:
- Leverantörsnummer (001, 002, 003 o.s.v eller något likande)
- Namn ("ELFA", Farnell")
- Allt anat du vill hålla reda på, telnr, adress, o.s.v...

Lev-Komp-Tabell
- Leverantörsnummer (kopplat till Leverantörst-tabellen ovan)
- Komponentnummer (kopplat till Komponent-tabellen)
- Kanske pris o.s.v.

Sen för att hålla reda på sina "Lager" :

Lager-tabell (Lagernummer är unik nyckel) :
- Lagernummer (10,11,12 eller vad du nu vill kalla det, ett unikt nummer bara).
- Beskrivning ("Källaren", "Vinden", o.s.v ett textfält).
- Eventuellt annat som du vill lagra för varje "lager".

Saldo-tabell (Komponentnamn + Lagernummer är unik nyckel) :
- Komponentnamn (kopplat mot Komponent-tabellen)
- Lagernummer (kopplat mot Lager-tabellen)
- Saldo (antuellt antal på den aktuella platsen.
- Kanske datum för senaste in/ut transaktion o.s.v

Om du skapar ett nytt lager ("Hurtsen" eller liknande) så är det väldigt
enkelt att lägga till en post i Lager-tabellen och sedan börja lägga saldo
mot "Hursten" i Saldotabellen. Allt utan att ändra ett skit, alla formulär,
rapporter, sökningar o.s.v fungerar automatiskt mot "Hursten".

Med din tanke (väldigt vanlig förstatanke innan man "hajjar") så skulle du
behöva skapa en helt ny "Hurst-tabell" och bygga nya formulär o.s.v.

När det gäller BOM listor så kanske man lägger det i en separat tabell som
har något slags projektnummer som nyckel.

Sen blir det bara lite SQL för att köra fram olika typer av saldon inklusive eller
exklusive behov från olika projekt o.s.v. Du kan ha flaggor på projektet som aktivt,
vilande o.s.v så att du kan välja om den aktuella BOM'ens antal ska räknas med eller inte.

Så som jag ser det så blir det *en* tabell där du har alla "lagersaldon" och *en*
tabell där du har behoven i olika BOM's. Skapa inte flera tabeller för sådant som
igentligen är samma sak (t.ex flera lager-tabeller) utan lägg dit ett fält/nyckel
som skilljer på de olika lagren eller projekten eller vad det nu är.

> Men jag har ingen aning om hur jag kopplar ihop dessa listor,

Du bygger det i dina formulär. I t.ex formuläret för "Saldo-tabellen" så kan du
få Base att automatiskt lägga upp fälten från Komponent-tabellen och Lager-tabellen
som drop-down listor. O.s.v.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tack, Sodjan.

Mycket informativt. :bravo:

En sak jag störde mig på i "base" jämfört med "calc" var att jag inte lätt (eller inte alls) kunde kopiera alla data i en post och göra en ny, likadan.... om jag ska mata in 20 exakt likadana motstånd med värdet (ohm) som enda skillnaden så vill jag ju inte hålla på och knappa in namn, typ, kapsel om och om igen.... Om sådana saker inte fungerar lätt så ser jag nästan ingen fördel att börja med "base". Men allt sådant kanske fungerar bara man vet hur?

Nu är det dags att gå och dricka té, så jag får prova lite i morgon.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nej, det kan ju vara ett problem.

När det gäller kapsel, så antar jag att man fixar en separat "Kapsel-tabell"
där man lägger de giltiga kapsel-typerna. Sedan får de formulär där kapsel
ska anges länka till denna tabell. Man ska då kunna få upp det som en
vanlig drop-down-box där det automatiskt läggs ut de kapslar som finns
i Kapsel-tabellen.

Alltså behöver man aldrig skriva namnet på en kapsel manuellt, annat än
en gång när man lägger till en ny kapsel första gången i Kapsel-tabellen.

En annan oerhört stor fördel, gränsande till ovärderlig, är att man inte får
kapselnamn som "SOIC-8", "SOIC8", "soic8" o.s.v. vilket stökar till sökningar
enormt. Inget kapselnamn kan registreras på en komponent som inte finns
registrerad i kapsel-tabellen.

I Komponent-tabellen blir det en "pekare" mot Kapsel-tabellen. Det finns sätt
att automatiskt generera nycklarna. T.ex så kan kapsel-tabellen se ut så här :

Kapsel-Tabell (KapselNummer är unik nyckel):
- KapselNummer (1, 2, 3, 4, 5.... 45, 46, 46 o.s.v). Integer
- KapselNamn ("DIP-16", SOIC-8" o.s.v), VarChar (eller fast längd)

I Komponenttabellen är det enbart KapselNummer som läggs in. Mycket effektivare
att lagra en Int (kanske 2 bytes) än hela namnet (kanske 15 bytes) på varje komponent.

> så vill jag ju inte hålla på och knappa in namn, typ, kapsel om och om igen....

Vad är t.ex "namn" ? "Resistor" ?

Samma sak här, man skapar en "Komponent-typ-tabell". Denna kan sedan
kopplas till t.ex Komponent-tabellen så att man bara väljer "Resistor", "Kondensator"
o.s.v från en drop-down-box. Eller "Res 1/4W axiel", "Kondensator Elyt" eller vilken
nivå som man nu vill lägga det hela på. Och samma sak här, i Komponent-tabellen
lagras enbart en Int som pekar på rätt post i Komponent-typ-tabellen. Man lagrar alltså
inte texten "Resistor" på 200 ställen, utan enbart på ett ställe och sedan t.ex en Int 101
på 200 ställen.

Det gör det även väldigt enkelt att rätta ett stavfel eftersom det enbart behöver göras
på ett ställe (i Komponent-typ-tabellen).

Grundtanken är att man aldrig ska manuellt ange någonting som återkommer på flera
posten i en viss tabell. Dessa ska då ut till en separat tabell och kopplas mot den aktuella
tabellen.

I praktiken så kanske man inte kan eller vill "normalisera" hur hårt som helst.
Ovanstående är väldigt generella regler kring design av rellationsdatabser. Ibland
av olika orsaker så kanske man får göra avsteg från detta.

Aja, det blir väldigt mycket "Rellationsdatabas kurs 1A" här. :-)

Kolla gärna :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Relationsdatabas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Normalform_%28databaser%29
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Kapsel-tabellen...
Verkar ju smidigt.

>Aja, det blir väldigt mycket "Rellationsdatabas kurs 1A" här.
Jo, men när hjälpfilerna inte berättar om vad man gör, utan bara hur man gör, så är det ju svårt att lära sig den vägen. Att komma underfund med bakomliggande strukturer utan att ha grundkunskaperna först kan ju vara svårt...

typ: om du vill skapa en tabell: klicka på knappen "tabell". fyll i fälten, välj typ osv.... men man får inte förklarat: vad är en tabell, varför vill jag skapa en sådan, vad kan jag ha den till, vad har de olika typerna för funktion och hur kan de användas..... OK, det hade blivit ett enormt kompendium, men ibland är ju hjälpfilerna bara så korkade: "tryck på sänd för att sända" (sända vad till vart och varför?)

Det kanske finns nån gammal gymnasiebok som behandlar Microsoft Office - databasprogram.... vad heter det+ Är det "access?" . Principen borde väl vara densamma.

eller kanske denna: SQL For Dummies
Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev: En annan sak, *ALLA* tabeller ska ha en *UNIK* huvudnyckel. Det kan bestå en
ett enda fält (t.ex komponentnamn i fallet med huvudtabellen) eller en kombination av
två eller flera fält (t.ex komponentnamn+lagerställe i fallet med saldo-tabellen).
Inte helt sant.

I vissa fall använder man en tabell bara för att koppla ihop två andra.

Ex. man har en tabell med ägare och en tabell med bilar. Varje ägare har en unik ID och varje bil har en unik ID.

Sen har man den tredje tabellen som kopplar ihop varje ägare med sina bilar. Den behöver inte ha nån unik ID utan bara ett fält för ägare och ett fält för bil. Sen blir det en rad för varje bil en ägare ägare.

(Fast nu såg jag ju precis att det var det du beskrev efteråt...)

Just att välja vilka tabeller som finns och hur de skall "kopplas ihop" är ett av de viktigaste stegen. Generellt brukar det vara bra att ha så smala tabeller som möjligt (så få fält i varje tabell som möjligt).

T.ex. är det lätt att få för sig att man i ett adressregister har en tabell med fälten Namn, Telefonnummer och Adress (och ett unikt internt ID). Men det kan i vissa lägen vara bättre att göra tre tabeller. En med ID och Namn, en med ID och Telefonnummer och en med ID och Adress. Sen använder man bara en "join" för att få ut resultatet i en tabell.

(Nu kommer jag såklart inte på nåt konkret exempel just varför det skulle vara bra med tre tabeller i detta läge, men ändå:)

Det är väldigt lätt att tänka fel i början om man tänker sig en databas som ett kalkylark, i ett kalkylark är det ju alltid enklast att ha så mycket som möjligt i samma tabell (eftersom det blir överskådligare). Men finessen med en databas är just möjligheten att med relationer slå ihop uppgifter från flera olika tabeller till en "ny" tabell (som man kan se som "virtuell").
Nerre

Inlägg av Nerre »

jesse skrev: En sak jag störde mig på i "base" jämfört med "calc" var att jag inte lätt (eller inte alls) kunde kopiera alla data i en post och göra en ny, likadan.... om jag ska mata in 20 exakt likadana motstånd med värdet (ohm) som enda skillnaden så vill jag ju inte hålla på och knappa in namn, typ, kapsel om och om igen.... Om sådana saker inte fungerar lätt så ser jag nästan ingen fördel att börja med "base". Men allt sådant kanske fungerar bara man vet hur?
Jag tycker problemet låter lite som att du fortfarande jobbar direkt i tabellen (som du gjorde i calc).

Du behöver göra formulär för att jobba mot tabellen. Eventuellt behöver du också göra nån funktion för att kopiera en post (jag vet inte om det behöver göras med makron i Base).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ex. man har en tabell med ägare och en tabell med bilar.

Som du kanske upptäckte så har du även där en unik nyckel, bil+ägare. :-)
Du behöver inte lägga upp två eller fler poster med samma kombination
av bil+ägare...

> T.ex. är det lätt att få för sig att man i ett adressregister

Nä, ditt exempel var väl inte så bra... :-) Men om vi utvecklar det lite...

Tänk en "User-tabell" till något system. D.v.s där den registrerade användaren
kan uppdatera sin "profil". Där kan adress vara valfritt att ange. Och likadant med
andra typer av information. Då kan det vara bättre att lägga t.ex adress fälten
i en separat tabell (eftersom bara en del anger det) istället för att ha 4-5 vanligstvis
tomma fält i huvudtabellen. Samma sak med andra grupper av fält som normalt
enbart används för en mindre del av posterna.

> från flera olika tabeller till en "ny" tabell (som man kan se som "virtuell").

Om man definierad det som ett fast objekt i databasen kallas det en "view".
Om man gör kopplingen dynamiskt i själva SQL'en, kallas det en "join".
(Sen så kommer view'n även att innehålla en join, i och för sig.)

Hittade detta, vet inte om det är till hjälp. Förhoppningsvis är det i alla
fall inte till skada... :-)
http://www.linux.se/forum/viewtopic.php ... 4&p=228533
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har alltid tolkat nyckel som ett eget fält, räknas alltså kombinationer av fält som en egen nyckel?

(Jag har inte mekat med relationsdatabaser på länge, men pillade en del i MS Access för en massa år sen och läste då en del just om hur man designar såna.)
Zeela
Kontakt:

Inlägg av Zeela »

Ja man kan ha sammansatta nycklar, bestående av flera fält. Bara fälten tillsammans utgör något unikt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Sodjan: bra länk... den är säkert till hjälp :tumupp:
Skriv svar