kimachren skrev:om du vill ha förbrukningsmätare ska du leta efter en vit-gul (tror ja det var) kabel bakom mätartavlan. Åtminstone på 88or fanns det en sådan. den ska ge en spänning mellan en och två volt beroende på hur mycket bränsle den drar.
Finns det 88:or med förgasare? Nåja, i vilket fall som helst så har jag bytt ut originalförgasaren mot en ersättare, så även om en sådan signal har funnits, så finns den garanterat inte nu mera
Icecap skrev:idiotdea: Din lösning med att nolla timern är faktisk inte så exakt som du tror!
Exakt var kanske ett dåligt ord att använda, då ordet innebör att det inte finns någon onoggrannhet. Vad jag menade var många tiopotenser bättre noggrannhet än vad som behövs
Trots det var jag medveten om "problemet" när jag skrev koden, och försökte komma på ett bra sätt att komma runt det. Jag sökte efter någon funktion som skulle skriva timervärdet till ett temporärt register vid interrupt, men någon sådan funktionalitet verkar inte finnas. Din metod är dock enkel och elegant, tack för det!
Som du skrev blir felet med min metod försumbart i detta fall. Det var också anledningen till att jag inte lade mer tid på en korrekt lösning. Jag använder också prescalern (för att undvika overflow), vilket torde innebära att resultatet rätt ofta ändå skulle bli detsamma med båda metoderna. Varvtalet är i sig inte heller tillräckligt konstant för att det skall ha någon betydelse. Som det är nu visar jag medelvarvtalet av de senaste 10 varven, och ändå varierar varvtalet i bästa fall med något tiotal RPM.
Jo, just motorvarv verkar inte vara stabilt! Jag byggde en bildator för en herrens massa år sedan med en Intel 80C196 och där mätte jag just varvtalet på detta vis. Jag hade dock tänkt mig en lite mer generell dator så man kunde mata in antal cylindrar och 2eller 4-takt osv.
Kanske du skulle tänka på att använda den rutin för lågpassfilter som någon skrev om? Jag har testat den i ett projekt och den fungerar riktigt bra.
Jag såg någon tråd om lågpassfilter, men blir det inte lite fel om man använder ett lågpassfilter för att "beräkna" ett medeltal? Eller gör jag en tankvurpa?
För övrigt verkar du ha hunnit med en hel del intressanta projekt!
Se det som så: du hinner inte med att se utläsning av varje motorvarv eller hur? En ny utläsning var kanske 0,3 sek kan man möjligen hinna med att se lite av, alltså kan man likaväl mäta den totala tiden och dela med antal pulser, då får man snittet över mättiden.
Man adderar bara ihop mätte tider och inkrementer antal varv och när mätte tider kommer upp runt 0,3 sek är det bara att exekvera en beräkning.
Och ja, jag har väl hunnit med en del. Jag bytte växellåda i sin tid i min Volvo 245'a, jag hade fått tag i en 5-stegs Getrag från en rallykörd 142'a. Detta gick inte enl. verkmästaren på det lokala Volvo-verkstad men det visste jag inte så jag klurade lite och fick den på plats på ett nattskift. Då verkmästaren upptäckte det bad han om att få testa den, efteråt var han ytterst intresserat i att handla lite...
Men hastighetsvajern fungerade ju inte på den "nya" lådan och det ville kosta en mindre förmögenhet att få en anpassning så jag ritade ett par mönsterkort. De första tog hand om pulser från den opto-brygga jag monterade i vänster framnav, varje puls därifrån utlöste en skur av pulser som motsvarade det antal 1/10 mm bilen hade kört per puls. På den tiden var µC-lösningar sinnessjukt dyra.
Antalet pulser kunde ställas medelst DIP-switchar och det fanns ett kalibreringsläge där den istället räknade pulser från gaffeln, sedan kunde man köra en känd sträcka och räkna ihop det hela.
Dessa pulståg blev sedan delat ner till 1m-pulser och lämnade detta kretskort.
Kretskort #2 var en räknare (allt i CMOS-logik) med 6 siffror, den användes som trippmätare. Det var reset, start, stop och "frys utläsning" på.
Kretskort #3 var en hastighetsmätare som tog 10cm pulserna och räknade dom över en viss tid för att få hastigheten. Denna fick jag besiktat bilen med vid registreringsbesiktningen, felet var runt +1,1%...
Allt detta gav mersmak och då jag på ett senare tidpunkt blev introducerat till 80C196 kom jag på att det kunde vara kul! Så jag byggde en bildator med lite funktioner:
* 10 st kalibreringsminnen. Tänkt till rally och man kan byta hjul och välja de för-kalibrerade värden.
* 10 st trippmätare med tid (hh:mm:ss), sträcka (i meter), snitthastighet, frysning av utläsningen osv. Alla 10 fungerade oberoende av varandra men man kunde "koppla ihop" dom 2 och 2 så att "Start" startade båda men att de använde var sin stopp. Med en ±-knapp kunde man växla räkna-sätt på ALLA trippmätarna, säg att du kör fel och kommer på det. Då vänder man kärran och trycker en gång på ±-knappen. Detta får alla trippmätarna att räkna NER i avstånd men som vanligt upp i tid, när man kommer rätt knappar man en gång mer och allt är som vanligt.
* 1 st Odometer. Kan inte nollställas med knappsatsen.
* 1 st "tankmätare", vill ju gärna veta hur många km man kommer på en tank. Kan nollställas med knappsatsen.
* 1 st alarm. Vid rally ska man hålla tider så man kunde ställa en timer som pep 5 minuter innan det var dags. Fungerade bra som väckarklocka också.
* 1 st "När är jag framme"/"hur fort ska jag köra". En funktion där man kunde mata in avståndet och kanske en tid att vara där, max 23:59:59 fram i tiden. Den visade sedan när jag var framme (baserat på genomsnittlig hastighet sedan starten) eller hur fort jag skulle köra för att hinna med (om jag hade matat in någon tid). Man kunde nollställa snitträknaren för "när är jag framme" under färdens gång, praktisk vid vägarbete eller liknande där hastigheten är opålitlig.
* Teknisk läge som visade motorvarv, man kunde ställa antal cylinder, 2/4-takt osv.
* 1 st RS232 kommunikation där man kunde styra alla parameter, hämta o ställa.
* Alla värden sparades i RAM med batteri-backup.
* Displayen var en 20x2 LCD från en skrotat fax.
I dagens mått med GPS o skit är den väl inte mycket att skryta med men den fungerade mycket bra för den tid, faktisk har jag den kvar nere i en låda. Gjort med labb-kort med lödöar och en sjuk massa lödda trådar.
Denna dator var mycket trevlig att ha, jag kunde ha den i min SAAB 96 samt i Volvon, det var bara att plugga i och välja rätt kalibreringsminne. Vid ett tillfälle var den guld värd: min gudmor var döende i cancer och mamma ringde med beskeden: "ska du hinna säga adjö är det NU!"
Jag lastade grejerna, tankade och visste hur långt det var till sjukhuset i DK, då jag hade kört en timme ringde de därifrån på min NMT900 o frågade när jag var där, jag kunde enkelt se att jag ville vara där 19:15. Senare fick jag veta att hon höll nere smärtlindringen i väntan på mig, något jag har det svårt med än idag.
Jag klev ut ur bilen 19:13 och blev visat upp till henne direkt och då tog vi adjö *tungt!*
Efteråt fick jag läkarintyg på att OM farbror blå ville snacka med mig var jag på väg till döende nära anhörig och att minuterna räknades. Lite udda...
Hon dog 3 timmar senare. Jag lärde på den tur att en SAAB 96 med "sport"-förgasaren (den 2-stegs som fanns) kan hålla en marchhastighet på runt 130km/t över många mil!
Intressant! Det var inte lite funktionalitet det. Programminnet på dessa var väl också ganska begränsat (8 kb?), så instruktionerna behövde väl i alla fall inte vara ensamma Själv har jag ju använt 4 kb på bara en bråkdel av funktionaliteten. Men då har jag i och för sig inte optimerat för lång minnesanvändning heller. Snarare tvärtom.