Jag köpte den på ETA för tre år sedan, någon spelade in spektaklet som går att beskåda på youtube. Det är inte jag som går fram efter klubban fallit utan det är bjarni här på forumet.
Det är alltså en PDP-8 modell E som kom 1970 som efterträdare till 8/L som anders_bzn renoverar. Den efterträddes i sin tur av 8/F och 8/M. 8/F hade ett switchat nätagg och en mindre låda vilket gjorde den billigare. 8/M var i stort sett identisk med 8/F men frontpanelen skiljde sig lite och den marknadsfördes mot OEM-tillverkare.
Till skillnad från 8/I är den inte uppbyggd med dom generella enhöjds flipchip:en utan av mer specifika "quad height" flipchips och maskinen har fått en egen buss som kallas OMNIBUS, den är rak och varje plats är identisk, man kan nästan sätta vilket kort varsomthelst i bakplanet. Dock behöver några, t.ex. CPU-korten sitta efter varandra, vissa behöver sitta i en prioritetsordning och t.ex. minnet måste skärmas av med en speciellt RF-sköld.
Innehållet i lådan var en överraskning, här fanns följande kort:
Kod: Markera allt
M833 KK8E Timing board, good only for 4K TTY systems
M835 KA8E External positive I/O bus interface
M840 PC8E High speed paper tape reader/punch
M849 x2 KK8E RFI shield
M868 TD8E DECtape Control
M8300 x2 KK8E Major registers
M8310 x2 KK8E Major register control
M8320 x2 KK8E Bus loads
M8330 KK8E Timing board, replaces M833
M8650 KL8E Asynchronous Data Control (current loop or RS232)
G104 MM8E 4K Memory sense/inhibit
G227 MP8E Memory X/Y drivers
???? ???? One memory board, probably 4kW
Till min 8/E har jag en bandstation TU56 och en pappersremseläsare PC04. Sedan auktionen har jag skaffat ett passande rack och köpt lite extra kärnminne. Racket med maskin, bandare och pappersremseläsare står i mitten på den här bilden:

Renoveringensplanen är för närvarande:
1. Rengöra och gå igenom alla komponenter.
2. Kolla att kondingarna i nätagget är bra.
3. Möjligen konvertera nätagget till 220 volt. (Det är en fråga om att flytta några kontakter på huvudtrafon)
4. Sätta ström till en minimal konfiguration, dvs CPU utan minne.
5. Se vad som händer

6. Ordna nya knappar till frontpanelen.
Det här projektet kommer nog inte gå så fort, dels för att jag inte är den skarpaste kniven i lådan när det gäller linjära nätaggregat och elektronik i allmänhet och dels för att det är högsäsong för radioflyg

Edit: Anders har en 8/L, inget annat