styra termisk shuntventil
styra termisk shuntventil
Sitter och funderar på hur jag skall lösa styrningen till den termiska shuntventilen i min panna.
den gammla styrningen är slut o jag vill konstruera en ny.
Har kopplat upp en AVRoch med hjälp av ett SSR relä via PWM styr en lampa 230V (för test) och det funkar bra,
men kom att tänka på att den är ju rent resistiv och jag misstänker att värmaren i shuntventilen är en spole.
Kommer det att funka ?
Finns det någon bättre / snyggare lösning ?
den gammla styrningen är slut o jag vill konstruera en ny.
Har kopplat upp en AVRoch med hjälp av ett SSR relä via PWM styr en lampa 230V (för test) och det funkar bra,
men kom att tänka på att den är ju rent resistiv och jag misstänker att värmaren i shuntventilen är en spole.
Kommer det att funka ?
Finns det någon bättre / snyggare lösning ?
-
Re: styra termisk shuntventil
SCS Control System levererade sådana (och gör kanske fortfarande) som OEM-produkt till diverse panntillverkare.
De styrdes med deras fas-snitts signal som var en helvågslikriktad 24V-AC,som switchades in en stund efter
0-genomgången med en PNP-trissa,beroende på pådraget. Typ beteckningen började vanligtvis på T3P-xxx.
Denna typ borde du kunna PWM-styra med 100 HZ utan problem.
Ett sätt att kolla att värmeelementet är resistivt är att mäta DC-resistansen med en vanlig ohm-meter
och jämföra med vad som står på märkskylten (V,VA) och räkna baklänges
De fanns även i 230 v utförande.
Eftersom en termisk motor är väldigt långsam ,så kan man göra huvud-regler loopen (Framledningsgivare-regulator-ställdon) som en enkel P-regulator.Ev p-avikelse kompenserar man bort via utekomp-kurvan.
Naturligt vis så lägger du till en rumskompensering.
Vad är det för typ av termisk motor (fabrikat etc)
De styrdes med deras fas-snitts signal som var en helvågslikriktad 24V-AC,som switchades in en stund efter
0-genomgången med en PNP-trissa,beroende på pådraget. Typ beteckningen började vanligtvis på T3P-xxx.
Denna typ borde du kunna PWM-styra med 100 HZ utan problem.
Ett sätt att kolla att värmeelementet är resistivt är att mäta DC-resistansen med en vanlig ohm-meter
och jämföra med vad som står på märkskylten (V,VA) och räkna baklänges
De fanns även i 230 v utförande.
Eftersom en termisk motor är väldigt långsam ,så kan man göra huvud-regler loopen (Framledningsgivare-regulator-ställdon) som en enkel P-regulator.Ev p-avikelse kompenserar man bort via utekomp-kurvan.
Naturligt vis så lägger du till en rumskompensering.
Vad är det för typ av termisk motor (fabrikat etc)
Senast redigerad av Ragnar Lodbroke 20 juni 2011, 22:39:20, redigerad totalt 1 gång.
Spole och spole, förmodligen en mer eller mindre spirallindad värmetråd, så det är nog rätt lugnt
Ragnar:
Den betecknig jag hittar där står :
SAUTER
[ A 2 T 4 ] F [ 901 ]
(symbol för en brytare) [ 1208 ]
[ 220V-50Hz ]
TomasL:
Det jag tänkte på är om SSR reläet kan slå till / från med induktiv last.
Den betecknig jag hittar där står :
SAUTER
[ A 2 T 4 ] F [ 901 ]
(symbol för en brytare) [ 1208 ]
[ 220V-50Hz ]
TomasL:
Det jag tänkte på är om SSR reläet kan slå till / från med induktiv last.
-
Värme elementet är förmodligen en trådlindad resistans med liten induktans,så det borde inte vara några problem.
-
SSR har förmodligen tillslag/frånslag vid 0-genomgången ,så de ev induktiva effekter blir minimala
Håll bara ned cykeltiden på PWM signalen 1-2 sek blir med all säkerhet bra.
Håll bara ned cykeltiden på PWM signalen 1-2 sek blir med all säkerhet bra.
Senast redigerad av Ragnar Lodbroke 21 juni 2011, 16:25:14, redigerad totalt 1 gång.
rca
>SSR relä via PWM styr en lampa 230V
En glödlampa är troligen mera "ovänlig"
än spole mot en halvledare.
>SSR relä via PWM styr en lampa 230V
En glödlampa är troligen mera "ovänlig"
än spole mot en halvledare.