Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Kardelerna kommer ändå att oxidera inne i kontakten, och vara dåligt dragavlastade osv.. Hur man än vänder på det är krimpning lika enkelt att göra och blir mycket bättre. (däremot är tången dyrare, men det är ju en engångskostnad)
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Jag förstår inte skillnaden, jag tycker det verkar vara flatstift samtliga ni talar om.Glenn skrev:betydligt bättre att krimpa på flatstiftskontakter isåfall, sådana där klämkontakter är ondska.
Dessutom är ju inte det där multikontakter. Jag vill ha en kontakt att trycka i, inte behöva hålla reda på varje kabel.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Blev lite off topic. Någon multikontakt är det visserligen inte, men räknade med att det inte är så ofta motorn ska lyftas ut igen. Dessutom går de produkterna att hitta lite var stans.
Elfas 44-027-10 är annars en bra kontakt för fordonsbruk, dock bara 6 polig. Men klar man sig med 2*6 kan man vända de åt var sitt håll så kan man inte koppla in fel.
Elfas 44-027-10 är annars en bra kontakt för fordonsbruk, dock bara 6 polig. Men klar man sig med 2*6 kan man vända de åt var sitt håll så kan man inte koppla in fel.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Sådana här kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Fast problemet är ju själva klämdelen, det är den jag opponerar mej mot, det är som att be om problem.säter skrev: Jag förstår inte skillnaden, jag tycker det verkar vara flatstift samtliga ni talar om.
Dessutom är ju inte det där multikontakter. Jag vill ha en kontakt att trycka i, inte behöva hålla reda på varje kabel.
Har man många så sätter man dom i ett kontaktstycke och så får man "en" kontakt.
typ:

..Det finns sådana för många fler stift också.
Sen är inte heller jag så förtjust i just flatkontakter iofs, men dom använda ofta för fordon.
Jag föredrar s.k "bullet connectors", fast dom kan man ju inte sätta i kontaktstycken
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5977
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Glenn: är skillnaden mellan det du kallar för klämkontakter och crimpade att de senare ger en gastät förbindelse mellan kabel och kontaktelement? Eller är jag helt ute och kör i busken?
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Jag vet inte riktigt hur gastätt det blir, men mer eller mindre ja, det blir en mycket hårdare och tätare förbindelse iaf, och erfarenhetsmässigt står den emot "elak" miljö enormt mycket bättre.