T: Fräsa en låda i aluminium

gvil

T: Fräsa en låda i aluminium

Inlägg av gvil »

Hejsan är ny här men har läst många trådar om ämnet och har nog kommit till insikt att jag inte kan göra detta själv men vet heller inget företag/person i närheten som gör cnc fräsningar åt privatpersoner så tänkte kolla här. Jag har ju förstått att det inte är gratis direkt så vad skulle ni som är lite mer insatta uppskatta att detta skulle gå på om man räknar in arbete samt material (blir ju att fräsa ur ett block aluminium med måtten 73x35x16 mm LxBxH)

Detta är det som jag vill försöka få till i aluminium:
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Fräsa en låda i aluminium

Inlägg av tecno »

Rita om då det inte går att fräsa 90° innerhörn. Vilken radie är OK på innerhörnen?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Hej och välkommen till forumet!

Innervinklarna måste ha en viss radie. Om du tänker dig att man fräser med en pinnfräs så har den formen av en cylinder och en viss radie. Väggarna kan alltså vara 90 grader men innerhörnen så måste vara lite rundade. Kan du acceptera några millimeters radie där så är det mycket enklare. Sen tror jag att det är lättare om mellanväggen kunde vara lite tjockare än en millimeter också. Mest en gissning då jag bara jobbat med grövre aluminiumkonstruktioner.
gvil

Inlägg av gvil »

Ja några mm går ju jag har sett till att jag har ca 1,5 cm över totalt i utrymmet för vissa komponenter och de sträcker sej inte ända ut i kanterna. Ska mellanväggen bli tjockare måste lådan bli bredare men skulle även funka att fasa botten så den blir rund eftersom det ska vara en flaska och ett batteri i då kan ju mellanväggen vara bredare i basen iallafall såklart. Jag har ju inte gjort så exakta ritningar än men detta är generella ideen och är väl mest intresserad av ett pris på ett ungefär så jag vet om det ens är värt att fortsätta med min plan :)
Viper

Inlägg av Viper »

Kan eventuellt vara intresserad men du får gärna som dom tidigare sagt specificera en bättre ritning med någon slags max radie i hörnen så jag vet om jag har verktyg till det hela, material har jag så det går väl ordna fram utan allt för stora bekymmer.

Hör av dig om du behöver hjälp via pm eller något så skall vi nog kunna lösa något!

Mvh,
Viper
Skriv svar