Kjell & Companys nya oscilloskop
Kjell & Companys nya oscilloskop
Kikade idag efter ett oscilloskop då jag vill ha lite förbättrad sikt när jag labbar och lär. Eftersom jag ofta beställer saker från Hong Kong och vet vilken tortyr man utsätts för under väntan på sina prylar så kollade jag efter oscilloskop som jag kan köpa i närheten av där jag bor och jag fann då att Kjell&Co har nya oscilloskop listade.
Jag har ingen som helst erfarenhet av oscilloskop annat än enklare laborationer under min gymnasietid (analoga var de dessutom) så jag vänder mig nu till er för att få hjälp och råd.
Det oscilloskop jag kikar på är detta. För mig ser det ut att vara likvärd Rigol DS1052E som är ett annat billigt och populärt skop. Men hur är det egentligen? Hjälp en förvirrad skäl att bestämma sig.
Skopet i fråga heter alltså Uni-T UTD2052CL. Det finns även listat på eBay och där kan man även finna bättre bilder. http://cgi.ebay.com/UNI-T-Digital-Oscil ... 0789078464
Jag har ingen som helst erfarenhet av oscilloskop annat än enklare laborationer under min gymnasietid (analoga var de dessutom) så jag vänder mig nu till er för att få hjälp och råd.
Det oscilloskop jag kikar på är detta. För mig ser det ut att vara likvärd Rigol DS1052E som är ett annat billigt och populärt skop. Men hur är det egentligen? Hjälp en förvirrad skäl att bestämma sig.
Skopet i fråga heter alltså Uni-T UTD2052CL. Det finns även listat på eBay och där kan man även finna bättre bilder. http://cgi.ebay.com/UNI-T-Digital-Oscil ... 0789078464
Re: Kjell & Companys nya oscilloskop
Utsålt i hela landet och åter i centrallager 2011-08-02. Så snabbt skulle jag nog inte säga att det är..
Den verkar använda 500 MHz samplingsfrekvens. Och med 10 samplingar per cykel ger det 50 MHz "analog" bandbredd.
Den verkar använda 500 MHz samplingsfrekvens. Och med 10 samplingar per cykel ger det 50 MHz "analog" bandbredd.
Hur vet du att det är utsålt? Jag fick för mig att de inte ens fått hem det än.
Jag vet att väntetiden blir aningen lång ändå, men om det finns möjlighet att köpa ett dugligt oscilloskop i en fysisk butik så att man kan gå och skälla på någon om det inte fungerar är det värt en viss väntetid.
Vad innebär det där med 50MHz "analog" bandbredd? Jag har som sagt ingen större koll på oscilloskop så lite förklaringar sitter aldrig fel.
Jag vet att väntetiden blir aningen lång ändå, men om det finns möjlighet att köpa ett dugligt oscilloskop i en fysisk butik så att man kan gå och skälla på någon om det inte fungerar är det värt en viss väntetid.
Vad innebär det där med 50MHz "analog" bandbredd? Jag har som sagt ingen större koll på oscilloskop så lite förklaringar sitter aldrig fel.

http://www.uni-trend.com/UTD2052CL.html
Enligt spec klarar den 500 MSPS och har 2 x 600kS minne. Rigol 1052 har 1GSPS, men med 2 kanaler aktiva använder Rigols 500MSPS. Det är oklart ifall detta skåp delar på AD-omvandlarna på samma sätt.
Rigols har 16kB minne vid 1GSPS. Långa minnet på 1MB(en kanal)/500kB(2 kanaler) klarar 500MSPS/250MSPS. Med långt minne aktiverat på båda kanalerna kan det alltså vara så att Rigols är lika snabbt, eller långsammare än detta.
Enligt spec klarar den 500 MSPS och har 2 x 600kS minne. Rigol 1052 har 1GSPS, men med 2 kanaler aktiva använder Rigols 500MSPS. Det är oklart ifall detta skåp delar på AD-omvandlarna på samma sätt.
Rigols har 16kB minne vid 1GSPS. Långa minnet på 1MB(en kanal)/500kB(2 kanaler) klarar 500MSPS/250MSPS. Med långt minne aktiverat på båda kanalerna kan det alltså vara så att Rigols är lika snabbt, eller långsammare än detta.
Så om jag förstått det hela rätt så har alltså detta skop en liten fördel när det kommer till minne då Rigol "endast" har 16kpts (kilo points antar jag) medans detta har 600kpts per kanal? När det kommer till samplehastighet på en kanal så vinner Rigolskopet.
Då jag inte riktigt kan specifiera mina krav så blir det ju självklart väldigt svårt för er att avgöra om detta är ett bra köp för mig. Men jag ställer ändå den dumma frågan: vilket skulle ni valt mellan Rigolen och Uni-Trenden?
Nu i början har jag mest tänkt labba med simplare elektroniska kretsar som AC/DC-konvertering och liknande småkul, vilket jag antar att båda skopen klarar hur lätt som helst, och egentligen skulle väl ett begagnat analogt skop passa än bättre till just detta. Men i framtiden så kanske jag vill spara bilder, koppla till dator osv och då är ju ett digitalt skop lite smidigare.
Jag har även ett gäng LaunchPads och en Arduino som antagligen kommer att åka fram allt mer när jag flyttar till ny lägenhet och vill leka med lite hemautomation, och där är det ju ett klart plus att kunna frysa skärmen och studera vad som händer vid olika situationer/signaler.
Då jag inte riktigt kan specifiera mina krav så blir det ju självklart väldigt svårt för er att avgöra om detta är ett bra köp för mig. Men jag ställer ändå den dumma frågan: vilket skulle ni valt mellan Rigolen och Uni-Trenden?

Nu i början har jag mest tänkt labba med simplare elektroniska kretsar som AC/DC-konvertering och liknande småkul, vilket jag antar att båda skopen klarar hur lätt som helst, och egentligen skulle väl ett begagnat analogt skop passa än bättre till just detta. Men i framtiden så kanske jag vill spara bilder, koppla till dator osv och då är ju ett digitalt skop lite smidigare.
Jag har även ett gäng LaunchPads och en Arduino som antagligen kommer att åka fram allt mer när jag flyttar till ny lägenhet och vill leka med lite hemautomation, och där är det ju ett klart plus att kunna frysa skärmen och studera vad som händer vid olika situationer/signaler.
Sampla datakommunikation = långt samplingsminne
Kontrollera ögondiagram = snabb samplingshastighet
Kontrollera ögondiagram = snabb samplingshastighet
Nja, Rigols har 1000 kpts vid totalt 500 MSPS, och klarar även totalt 1000 MSPS men då med endast 16 kpts minne (antagligen är det snabba minnet ett FIFO som alltid används, och det stora minnet är någon typ av RAM.Murer skrev:Så om jag förstått det hela rätt så har alltså detta skop en liten fördel när det kommer till minne då Rigol "endast" har 16kpts (kilo points antar jag) medans detta har 600kpts per kanal? När det kommer till samplehastighet på en kanal så vinner Rigolskopet.
Det aktuella oscilloskopet har ungefär samma minnesstorlek som Rigols stora minne, men det är oklart ifall de angivna 500 MSPS delas på båda kanalerna, d.v.s att varje kanal samplar 250 MSPS när båda kanalerna används, eller om varje kanal har varsin 500 MSPS ADC.
Tack för hjälpen!
Jag får helt enkelt köpa det och se hur det är med den saken när Kjell&CO får in det. Då minnena delas upp i 2 x 600kpts (vilket jag tolkar som att kanalerna har 600kpts minne var) så får man väl hoppas att båda kanalerna har varsin ADC.
Jag får helt enkelt köpa det och se hur det är med den saken när Kjell&CO får in det. Då minnena delas upp i 2 x 600kpts (vilket jag tolkar som att kanalerna har 600kpts minne var) så får man väl hoppas att båda kanalerna har varsin ADC.
För att säga något mer konkret om det aktuella skopet (och inte bara
drunkna i megasamples
) så tycker jag det verkar "prisvärt".
Man får inte speciellt mycket för 2.900:- (inkl moms). Om du primärt
ska använda det för, säg, mätning/felsökning på vanliga AVR/PIC
kopplingar och liknande, så borde det vara tillräckligt.
Sen är det ju omöjligt att uttala sig om "känslan" i rattarna och
den övriga mekaniska kvaliteten o.s.v...
drunkna i megasamples

Man får inte speciellt mycket för 2.900:- (inkl moms). Om du primärt
ska använda det för, säg, mätning/felsökning på vanliga AVR/PIC
kopplingar och liknande, så borde det vara tillräckligt.
Sen är det ju omöjligt att uttala sig om "känslan" i rattarna och
den övriga mekaniska kvaliteten o.s.v...
Jag vill återigen tacka för hjälpen jag fått.
Men det lutar mer åt att jag köper ett Rigol DS1052E då man kan få bra mycket mer hjälp av folk på diverse forum. Dealexcel har dessutom ett väldigt bra pris på skopet och man får gratis express shipping så min väntan bör inte bli för lång.
Men det lutar mer åt att jag köper ett Rigol DS1052E då man kan få bra mycket mer hjälp av folk på diverse forum. Dealexcel har dessutom ett väldigt bra pris på skopet och man får gratis express shipping så min väntan bör inte bli för lång.
Någon som hittat vad det är för upplösning på kjells skärm?
Ser bara att den är på 7" jämfört med Rigols 320x240 5" skärm. Bredbild, wohoo!
Dealexcel såg ut som en felstavning av Dealextreme. Och det är rätt många som stavar galet här..
I övrigt så går en del Rigol 50 MHz att flasha om till 100 MHz..
I övrigt så går en del Rigol 50 MHz att flasha om till 100 MHz..

En tysk recension säger såhär (mha Google Translate):Gimbal skrev:Någon som hittat vad det är för upplösning på kjells skärm?
"Displayen använder endast 400x240 pixlar på den faktiska 800x480 pixel
Så endast en fjärdedel"
- http://www.martin-lauff.de/uni-trend-ut ... -test.html
Angående flashningen av Rigolskopet så skall det även gå på alla nya då man kan flasha in ett äldre firmware och utföra moddningen.