Öl kylare
Öl kylare
Tittade på discovery och såg Mythbusters. De försökte kyla öl fort. Nu är det så att jag bor i ett studentrum och är ibland i behov av att kunna kyla öl (så fort som möjligt).
Vad jag har.
* "Obegränsat" med el
* "Obegränsat" med kranvatten
Vad jag inte har överflöd av
* Pengar
Någon som har några kul/fungerande idéer för att kyla öl?
/Björn
Vad jag har.
* "Obegränsat" med el
* "Obegränsat" med kranvatten
Vad jag inte har överflöd av
* Pengar
Någon som har några kul/fungerande idéer för att kyla öl?
/Björn
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt:
hmm, 80W på 60 liter? Låter som att det kommer ta väldigt lång tid. Hade för mig att folk pratade om att 80W knappt räckte till att kyla några colaburkar. Någon som kan räkna ut det hela?zeus skrev:Håller just på att bygga en kyl, även för öl, till min bar.
Den är på ca 60 liter, kyls med en peltier på 80w och så isolerad med cellplast. Nu ska det bara på ett lager med något bra material som tål vatten.
Kan slänga upp en tråd lite senare, eller vill ni ha en redan nu som updateras?
Skulle det inte räcka så har jag 2 till att sätta in. Den ska bara hålla runt 10 grader iaf.
edit, mätte lite mer, kom att mans ak mäta insidan och inte utsidan, blir mer 45 liter än 60 liter. Det komemr iaf byggas in i ett IKEA överskåp, 300x720x300mm. Sen runt 30mm bort på alla sidor.
Skulle det inte räcka så har jag 2 till att sätta in. Den ska bara hålla runt 10 grader iaf.
edit, mätte lite mer, kom att mans ak mäta insidan och inte utsidan, blir mer 45 liter än 60 liter. Det komemr iaf byggas in i ett IKEA överskåp, 300x720x300mm. Sen runt 30mm bort på alla sidor.
Ingen aning om jag räknar rätt nu men om inte så kommer jag säkert att bli rättad
Detta är ju dock om kylen är fylld med vatten... Så tätt kan man inte packa burkarna...
Dessutom är inte energiåtgången linjär när temperaturen ändras heller.
edit: kom alltså fram till att det tar 6.75 timmar att kyla/värma 45kg vatten med 10 grader

Kod: Markera allt
värmekapacitet vatten = 4.18e-6 kJ/kg/gradK (20-100 grader)
1kJ = 0.28e-6 kWh
4.18e-6kJ = 1.2e-3 kWh
45liter (kg), 10 grader
1.2e-3*45*10 = 0.54kWh
540Wh / 80W = 6.75h
Dessutom är inte energiåtgången linjär när temperaturen ändras heller.
edit: kom alltså fram till att det tar 6.75 timmar att kyla/värma 45kg vatten med 10 grader