Behöver övervaka min bil! Kan nån ge mig tips?

Berätta om dina pågående projekt.
benring

Behöver övervaka min bil! Kan nån ge mig tips?

Inlägg av benring »

Hej, lite bakgrund till mitt projekt:

Under ca 4 år nu har bilen blivit repad oavbrutet, spelar ingen roll om jag byter bil, den blir repad iaf. :evil:

Sker endast på parkeringsplatsen jag hyr, vilket är under tak i en länga så det är ganska skyddat. Det sker inte, till synes, om jag står på andra parkeringen mittemot, som saknar tak.

Denne någon VET vilken bil som är min då andra bilar som stått på denna parkeringsruta får vara ifred. Endast MIN bil repas...dag som natt :( , och jag har inte en susning om vem det kan vara. Har inga fiender vad JAg vet.
Min nya bil har snart inte en orepad del... :cry:

Till frågan:

Jag behöver övervaka detta, hur gör jag på ett "billigt" sätt?
Jaghar kollat på lösningar med trådlöst, webbkameror + en minidator (ITX) mm mm men det blir så dyrt, funderade på om nån har andra ideer?

Mottages tacksamt :roll:
Rollo

Inlägg av Rollo »

http://www.hobbytron.com/Mini-Wireless- ... -GHz-.html

koppla den till videon och tryck på REC...
borde väl fungera? finns att få tag i på teknikmagasinet etc.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Lampa med rörelsedetektor brukar kunna skrämma (ingen vill synas mer än nödvändigt när de gör såna busstreck).

Eller ett "tyst" larm, en rörelsedetektor som ger enbart dig varning (ljud / ljus...) om någon rör sig i närhet av bilen...

Videoövervakning tycks vara olagligt utan tillstånd :(
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Ett annat smart sätt är att göra hela bilen strömförande från ett högspänningsaggregat.
När någon rör bilen så får dom sig en ordentlig kyss på sisådär 5000volt.
Vet ej hur bra det kommer att fungera, dom blir antagligen ännu "argare" och vill repa bilen ännu mer.

Tror inte heller att det säkerhetsystemet är lagligt i Sverige... :(
benring

Inlägg av benring »

Rollo: Jag har tittat på den, ska man övervaka ett dygn så måste man ju byta tape minst 3 ggr...om man inte har TV-IN på datorn så kan man hårddiskinspela, vilket å andra sidan kräver en ENORM disk om man ska spela in hela tiden. Sen kan man ju undra hur bra film det blir på en mindre upplyst parkering nattetid?

Xyzzy:
Lampan att skrämma med är ju bra, men då är det i förebyggande syfte, borde jag ha gjort för länge sedan men nu har det gått en tid o jag vill ha tag i den/dom som gör detta, eftersom det är min bil endast så känns det väldigt personligt...

Ang att filma på allmän plats är olagligt, jag kommer inte tala om att JAG filmat, bara att jag fått filmen i brevlådan:) (Gråzon enligt polis på tele igår 8) )

Version tre går ju bort:)

/B
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Varför inte trigga inspelningen av rörelsedetektor (pir/ir/ultraljud/MW)
Timelapse video brukar användas för inspelning 24H på ett band.
Sen kan man ju oxå ha allt i bilen .
Hadde ju varit bra med ca:3 kameror och en multiplexer.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Hoppas verkligen du får dom jä***na på bild, När man råkar ut för sånt blir man så arg att man inte vet vad man ska ta sej till.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Sätt en rörelsedetektor ovanför din bil... sedan en lampa eller något liknade som DU kan se i ditt hem, så fort någon rör sig får du en signal i ditt hem men han utanför vet ju inte det så han tror att det är lungt. Vips så har du han. Så hade jag gjort iafl.
benring

Inlägg av benring »

Hej igen, trevligt att tipsen haglar:)

Ja, detta är oerhört frustrerande...

nog för att jag skulle kunna ha en lampa eller ljud som jag ser hemma men det sker ju när som på dygnet...och faktiskt oftast på dan, då jobbar jag :?

DeeJayPA: Utveckla lite, jag kan inget om sånt här :wink:

Annars så fick jag precis veta att kjell&co säljer en "ir-lampa" som täcker 5m, så då skulle jag kunna använda vanliga dagkameror o ha denna på natten. Det gör saken lite billigare iaf.

/B
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En lampa på carportens tak... ja varför inte. Kanske bättre med en laserpekare och en ljussensor med pipsignal innanför ett fönster hos dig som lasern kan lysa på. :)

Alternativt kan man ju med rörelsesensorn trigga en FM-sändare som sänder ljudet från parkeringen till en radio hos dig. :D

[edit] Men en sådan batteridriven trådlös videokamera är ju inte helt fel. Har du eluttag, kör med en adapter. Ett gäng IR-dioder så ser man ju på natten också. Med mottagaren kopplad till video-in på grafikkortet så kan man ta en bild i sekunden. Det blir ju inte så himla mycket.
Senast redigerad av MadModder 21 augusti 2005, 20:24:36, redigerad totalt 2 gånger.
benring

Inlägg av benring »

MadModder: Ja, skulle funka, fast jag vet inte om jag ser hemmet från parkeringsplatsen, då blir det knepigare:) + att jag då e på jobbet på dagarna:)

/B
benring

Inlägg av benring »

MadModder skrev:
Men en sådan batteridriven trådlös videokamera är ju inte helt fel. Ett gäng IR-dioder så ser man u på natten också. Med mottagaren kopplad till vido-in på grafikkortet så kan man ta en bild i sekunden. Det blir ju inte så himla mycket.
Jag skulle helst vilja ha kameran utanför bilen så jag övervakar hela platsen. Men har man en dyr kamera vågar man knappast ha den utanför asså.

/B
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det var ju någon mack som klarade sig ifrån det där med videoövervakning eftersom att dom bara tog stillbilder när en kund började använda en pump, dom filmade inte.

Så:
Ta en billig digitalkamera, koppla avtryckaren till en detektor som bara reagerar om någon kommer nära din bil

sedan sätter du ett stycke mörkerrelä som kopplar om strömmen till ett mini-stroboskop och koppla bort blixten på kameran och i stället för blixtröret sätter du dit ett relä som styr en puls till stroboskopet :)

så när personen kommer så blir det mycket blinkande ljus och han fastnar pa bild :)

Eller sa tar vi en billig webcam, plockar bort ir-filtret och monterar lite ir-dioder sa vi kan se pa natten, sedan satter man upp denna i bakrutan pa bilen sa kan vi overvaka
Senast redigerad av Meduza 21 augusti 2005, 20:29:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Stroboskop... Haha! Från alla håll! En rejäl jäkla ljusbomb, FOFF! och ett par biltutor i nån sekund, och sen kolsvart och helt tyst. Hehe, han/hon lär ju bli skrämd från vettet... Kul att se den minen på kort sen :mrgreen:
benring

Inlägg av benring »

Jaa, en billig digitalkamera kanske vore nått, me IR-lampa o rörelsedeckare på:)

jag vill helst inte att personen vet att han blir fotad, då det troligen skapar vrede o repor därefter:)

EDIT: HAHA, ja dom korten lär va oslagbara:)

/B
Skriv svar