bearing skrev:Vad ska den användas till?
För att driva en 3 fas BLDC pulverkärnemotor som jag oxå håller på att designa.
Beräknad verkningsgrad 98.4% vid 1200W och 95.6% vid 6000W uteffekt.
En liten prototypmotor på några hundra watt är redan byggd som fungerar exakt som beräknat.
Thorped skrev:Du får inte glömma att lägga ut all bygg-info här, ev också skriva en bok.
Jupp, jag får ta mig tiden att uppdatera forumet med designinfo och dyligt. När det är dags skapar jag en ny tråd om detta.
Motorn skall användas som Elutombordare ihop med ett gäng LifeYPO4 batterier på 38.4V och ca 90Ah-160Ah.
LHelge skrev:Med risk för att kapa Fagges tråd, varför 6-fas?
Det är en två-stegs design. Själva spänningsreglerdelen i kontrollern är på 6 faser, och motorkontrollern är på vanliga 3.
Med tanke på att rippelströmmarna vid 160Amp (6KW på 38.4V) är så pass höga går det inte att använda vanliga
små Low Res avkopplingskondingar som Nichicon HV eller HD serien (vilka är bland dom bästa som finns) utan "knep".
Och jag vill ha en slimmad kontrollerdesign utan bulkiga kondingar och enda sättet är att dela upp strömmen i 6 faser
eller fler och då "överlappar" rippelströmmarna varandra och ger minimalt slitage/belastning på kondingarna.
Man får även en positiv effekt på fetarna, då varje fas endast belastas med en tredjedel av totalströmmen
under halva tiden, dvs en sjättedel. Detta ger en låga I2R förluster i kombination med låga rippelströmmar.
Men nog sagt om detta nu. Vi skall inte kapa Fagges eminenta tråd till annat än hans fina cykelprojekt.