Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Jo detta är kul, men man återstartade projektet alldeles försent. Hade man tagit tag i detta i början av vintern, så hade man sluppit stressa nu när säsongen är inne. :oops:
Det dyker som sagt ständigt upp nya problem, senast i raden är störningar. Det induceras en hel del störningar lite här å var, nu när jag börjat testa hackaren lite hårdare.
T.e.x så triggas LVCns interrupt-ingång hej vilt...
Lyckas jag inte få bort störningarna via extra kondensatorer, så åker jag på att sprätta upp kabelstammen för att byta ut delar av IDCns flatkablar mot skärmade kablar ist.

Displayen är en standard KS0108, som uppdateras 4ggr/sek. Nej jag upplever inga flack eller eftersläpningarna med denna.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Gårdagens lyckliga stund.
En komplett laddcykel helt utan komplikationenr så som bränder, överladdningar eller explosioner. :D
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Stiligt Fagge! Då är det dags för en efterlängtad provtur snart va? :)

Jag har inte hängt med på sistone så vet ej riktigt vad dom där disco-dioderna är till för?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Känns nästan som om ekrarna komer att åka direkt vid bara 5% gas. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Thorped: Blinkeriet startar i slutskedet av laddningscykeln för att ballansera bort olikheter mellan cellerna. Det som sker är att en resistor kopplas in över den enskilda cellen för att ladda ur den lite grann så att andra svagare celler kommer ifatt.

Henry: Det finns en liten risk för det ja, men vi håller tummarna... :eh:

Jag skulle behöva koppla till en last för att göra dom sista högeffekts testerna. Men vart fan hittar man något som står pall för si sådär 10-15kW?.
Jag har hitintills kört med stora kraftiga skjut resistorer, men dessa brann upp vid halvgas. :twisted:
Wegas

Inlägg av Wegas »

Fagge skrev:Jag skulle behöva koppla till en last för att göra dom sista högeffekts testerna. Men vart fan hittar man något som står pall för si sådär 10-15kW?.
Jag har hitintills kört med stora kraftiga skjut resistorer, men dessa brann upp vid halvgas.
Kanske ett vanligt 230 volts värmeelemet skulle kunna fungera som last?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Två plåtbitar i en hink vatten med lagom mycket salt i har jag för mig någon tipsade om för ett tag sedan här.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Wegas skrev:
Fagge skrev:Jag skulle behöva koppla till en last för att göra dom sista högeffekts testerna. Men vart fan hittar man något som står pall för si sådär 10-15kW?.
Jag har hitintills kört med stora kraftiga skjut resistorer, men dessa brann upp vid halvgas.
Kanske ett vanligt 230 volts värmeelemet skulle kunna fungera som last?
De är inte på 10-15kW utan snarare på 0,5-1,5kW och har dessutom för hög resistans.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

"En hink med saltvatten som heavy duty resistor via elektrolys....." :bravo: :bravo: :bravo:

Yeah Baby!!!!!
Det var ett riktigt bra förslag....jag skulle oxå behöva en tung last som inte brinner upp vid de inledande prestandatesterna
av mitt kommande bygge. Nämligen en 6-fas 38.4V 160A 6KW BLDC controller med 99.5% verkningsgrad.
bearing

Inlägg av bearing »

99.5% verkningsgrad
Lycka till!=)

Vad ska den användas till?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Honk skrev:Nämligen en 6-fas 38.4V 160A 6KW BLDC controller med 99.5% verkningsgrad.
Du får inte glömma att lägga ut all bygg-info här, ev också skriva en bok. Lycka till!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Med risk för att kapa Fagges tråd, varför 6-fas?

Jämnare moment?

Olika lindningar för elektronisk "växling"?

Alldeles för många MOSFET du inte visste vad du skulle använda till?
Wegas

Inlägg av Wegas »

LHelge skrev:Två plåtbitar i en hink vatten med lagom mycket salt i har jag för mig någon tipsade om för ett tag sedan här.
Man kan få diverse otrevliga gaser av detta, vanligast är knallgas som ju är väldigt explosivt men gör man fel med fel metaller så kan det bli klorgas också som inte är helt nyttigt att dra i sig...
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

bearing skrev:Vad ska den användas till?
För att driva en 3 fas BLDC pulverkärnemotor som jag oxå håller på att designa.
Beräknad verkningsgrad 98.4% vid 1200W och 95.6% vid 6000W uteffekt.
En liten prototypmotor på några hundra watt är redan byggd som fungerar exakt som beräknat.

Thorped skrev:Du får inte glömma att lägga ut all bygg-info här, ev också skriva en bok.
Jupp, jag får ta mig tiden att uppdatera forumet med designinfo och dyligt. När det är dags skapar jag en ny tråd om detta.
Motorn skall användas som Elutombordare ihop med ett gäng LifeYPO4 batterier på 38.4V och ca 90Ah-160Ah.

LHelge skrev:Med risk för att kapa Fagges tråd, varför 6-fas?
Det är en två-stegs design. Själva spänningsreglerdelen i kontrollern är på 6 faser, och motorkontrollern är på vanliga 3.
Med tanke på att rippelströmmarna vid 160Amp (6KW på 38.4V) är så pass höga går det inte att använda vanliga
små Low Res avkopplingskondingar som Nichicon HV eller HD serien (vilka är bland dom bästa som finns) utan "knep".
Och jag vill ha en slimmad kontrollerdesign utan bulkiga kondingar och enda sättet är att dela upp strömmen i 6 faser
eller fler och då "överlappar" rippelströmmarna varandra och ger minimalt slitage/belastning på kondingarna.
Man får även en positiv effekt på fetarna, då varje fas endast belastas med en tredjedel av totalströmmen
under halva tiden, dvs en sjättedel. Detta ger en låga I2R förluster i kombination med låga rippelströmmar.

Men nog sagt om detta nu. Vi skall inte kapa Fagges eminenta tråd till annat än hans fina cykelprojekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Förlåt igen Fagge, men det där låter sjukt intressant! Du får skynda dig att lägga upp en egen tråd!
Skriv svar