Jag behöver flytta ut en AP på telekabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evewes

Jag behöver flytta ut en AP på telekabel

Inlägg av evewes »

Hej
Jag har ca 100m 100 parskabel nedgrävd och skulle vilja flytta ut en AP över kabelsträckan.
Budgeten är begränsad. Är det vdsl modem som gäller tex zyxel Prestige 871M i vardera ände, eller är det någon annan lösning.
Jag har ingen större kunskap i detta.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Re: Jag behöver flytta ut en AP på telekabel

Inlägg av DjAlbert »

Enklast att börja med vore väl att helt enkelt sätta på en RJ45 i var ände och pröva om det funkar direkt.
Om det gör det, Fine. Annars får man väl kolla efter vdsl lösningar lr "ethernet-förlängare" t.ex nån av dessa
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det partvinnad kabel funkar det väl att köra 10/100Base-T på den?

Det gör i alla fall jag hemma på en 21-pars telekabel, fast det är ju iofs inga 100 meter jag kör där.

Jag har en 21-pars kabel går från vinden, via elcentralen, ner till källaren. I elcentralen är manteln uppskuren och 10 par utbrutna till plintar.
Det sitter alltså två krone-plintar på varje ställe, så varje ställe har 10 par till vart och ett av de andra två. (Det 21:a paret är inte anslutet.)

Sen har jag alltså bara dragt CAT5-kabel från krone-plintarna till alla datorer. (Några CAT5-kablar går dock tvärs genom hela huset på vinden och ner bredvid ett ventilationsrör i andra änden av huset.) Fast numera sitter det iofs en switch i elcentralen för paren räckte inte riktigt när ungarna skulle ha egna datorer för några år sen.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

ca 100m är nog det stora problemet.
Kabel i sig kan nog funka att köra iaf 10MBit på.
Men så värst mycket mer än 100m lär inte fungera alls bra...

Direktronik har bra och rätt billiga ethernetförlängare..

//B1N4RY
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Billigt är ju relativt, det blir betydligt billigare att köra trådlöst 100m och använda telekabeln för enbart spänningsmatning.
Skriv svar