Förbättra mottagning på 2,4GHz hur?
Förbättra mottagning på 2,4GHz hur?
Jag köpte mig en Iphone docka med 2st trådlösa högtalare som laddas med induktion för att kunna ta med mig högtalarna till uterummet eller till badrummet när man sitter i bastun och slappar.
Själva enheten är placerad så centralt det går men i båda fallen så rör det sig högst om mellan 5 och 8 meter till platserna jag använder dem när de inte står på dockan och laddas!
Räckvidden skulle vara 50m vid fri sikt så jag tänkte ju förstås att 5meter + en innevägg /yttervägg ska inte vara några större problem men ack så fel jag hade!
Tar jag ut dem och ställer sändaren på insidan av huset och högtalarna precis på andra sidan av väggen så sprakar det... samma visa med bastun då..
Så räckvidden är under all kritik!
Finns det några kreativa ideér på hur jag kan lösa problemet? repeater? bättre antenn(ingen anslutning för en sån finns) - på mottagare eller sändare?
Det är sånna här jag har köpt
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 1928&path=
Själva enheten är placerad så centralt det går men i båda fallen så rör det sig högst om mellan 5 och 8 meter till platserna jag använder dem när de inte står på dockan och laddas!
Räckvidden skulle vara 50m vid fri sikt så jag tänkte ju förstås att 5meter + en innevägg /yttervägg ska inte vara några större problem men ack så fel jag hade!
Tar jag ut dem och ställer sändaren på insidan av huset och högtalarna precis på andra sidan av väggen så sprakar det... samma visa med bastun då..
Så räckvidden är under all kritik!
Finns det några kreativa ideér på hur jag kan lösa problemet? repeater? bättre antenn(ingen anslutning för en sån finns) - på mottagare eller sändare?
Det är sånna här jag har köpt
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 1928&path=
-
- EF Sponsor
Re: Förbättra mottagning på 2,4GHz hur?
Du kan ju alltid dra ut en kabel och ansluta en riktantenn, t ex en patchantenn för 2,4 GHz.
Beror lite på hur det ser ut inuti prylarna.
Du kan också prova att byta frekvens (om det går) till någon annan frekvens inom 2,4 GHz bandet.
Beror lite på hur det ser ut inuti prylarna.
Du kan också prova att byta frekvens (om det går) till någon annan frekvens inom 2,4 GHz bandet.
Eller om du har en trådlös router så prova byt kanal på den.
Eller kör utan laddning.
Vilken frekvens använder induktionsladdaren?
Vilken frekvens använder induktionsladdaren?
Om du har en router/accesspunkt, prova stäng av den helt. Pratar de i munnen på varandra så lär det aldrig fungera särskilt långt.
Annars kan man väll säkert förbättra med extern antenn.
Annars kan man väll säkert förbättra med extern antenn.
Tack för svar!
Jag ska testa att koppla ur Wlanet och se om det blir bättre och isåfall testa att byta kanal på den!
Har jag ingen räknare eller skåp för att komma upp frekvensen på induktionsladdningen men jag kan ju börja med att testa att koppla ur slingorna och se om det blir skillnad!
Jag ska testa att koppla ur Wlanet och se om det blir bättre och isåfall testa att byta kanal på den!
Har jag ingen räknare eller skåp för att komma upp frekvensen på induktionsladdningen men jag kan ju börja med att testa att koppla ur slingorna och se om det blir skillnad!
Nu har jag haft tid att testa, kopplade ur Wlanet(som i att slita ur strömmen) - ingen skillnad.
Sändaren från den är utformad så att det är en USB pinne så istället för att dra ur induktionsladdningen så drog jag ur strömmen till den och satte USB stickan i datorn(med wlanet avstängt för att köra med tvåhandsfattning och väggstöd) - ingen skillnad..
Så kort sagt, räckvidden är kass! kommer inte riktigt nära det som står på kartongen, jag ska be att få testa en annan sticka, annars så blir det att börja fundera på alternativ! Antenn eller så, har tyvärr inte hittat nån annan produkt som motsvarar denna i funktion :/ annars hade man väl fått byta..
Det är inte så att dessa 2,4GHz som paras med en enhet kan paras med något annat? tänkte om det var en standard..
Sändaren från den är utformad så att det är en USB pinne så istället för att dra ur induktionsladdningen så drog jag ur strömmen till den och satte USB stickan i datorn(med wlanet avstängt för att köra med tvåhandsfattning och väggstöd) - ingen skillnad..
Så kort sagt, räckvidden är kass! kommer inte riktigt nära det som står på kartongen, jag ska be att få testa en annan sticka, annars så blir det att börja fundera på alternativ! Antenn eller så, har tyvärr inte hittat nån annan produkt som motsvarar denna i funktion :/ annars hade man väl fått byta..
Det är inte så att dessa 2,4GHz som paras med en enhet kan paras med något annat? tänkte om det var en standard..
Är nog väl inte sådär överdrivet förvånad att den inte går igenom en vägg de har inte för sällan väldigt låg sändareffekt sådana här saker och just 2.4Ghz har svårt att gå igenom hinder som tex en vägg, är högtalarna sedan inte mer tänkta att flyttas runt i rummet man är i? Sedan lär den väl knappast vara tillverkad i Sverige så antenner, mottagningschip och sådant är kanske inte det allra bästa på marknaden.
Om du använder wlanet i dator så kan du prova med inSSIDer. för att göra ett koll vad det finns för signaler i dom banden. Om du får upp högtalare och om du har en laptop kan du se hur signalen beter sig utanför rummet med huvud enheten är i. det kan beror på hur signalen rör på sig i rummen finns det mycket som kan störa signalen i på vägarna som metall föremål. Det finns mer saker som använder detta frekvens område kolla så de inte stör.
Så tillverkar man radio produkter i sverige så blir det automagiskt det bästa tillgänliga på marknaden? En stark kandidat för myt tråden...Henry skrev:Sedan lär den väl knappast vara tillverkad i Sverige så antenner, mottagningschip och sådant är kanske inte det allra bästa på marknaden.
Givetvis inte men just den meningen var väl inte heller precis strikt menat utan menar mer att det normalt är bättre komponenter i rena sverige producerade grejer (om det finns numera) än tex kina grejer, det bästa på marknaden kan man säkert få här om man vill men då kostar det.
Ja, kina utvecklade lågpris prylar håller låg standard, men du kan producera prylar i kina med exakt samma kvalitet som rent sverigeproducerade saker. Det är ju samma ATMega i kina som i sverige (såvida man inte köper något skumt från spotmarknaden..)
En möjlighet för bättre räckvidd om du kör med USB-pluggen kan va att testa en billig variant av riktantenn. Bygg en Windsurfer enligt instruktionerna här och sätt usb dongeln där antennen är tänkt att sitta.
AndLi: Jo den delen är det förstås ingen skillnad på men tänkte mer på de specifika mottagar och sändarkretsarna. Dessa finns det en hög av med olika kvalitet, räckvidd och egenskaper som påverkar mottagningsförhållandena och det är mest dessa som sätter kvaliten på mottagningen inte direkt det andra eftersom precis som du säger en ATMega är en ATMega oavsett vilket.
Istället för att starta ny tråd fortsätter jag på denna, jag har liknade problem, eller ja 2,4ghz bandet ger inte den längd jag vill ha.
modemet heter Netgear CG3700, antennerna i den är 2 st små pcb och en bit sladd med kontakt på, så det jag tänkte var om man kan byta antenn, om man hittar en med samma kontakt, så slipper man modda så mycket ifall det inte skulle fungera.
Dock så har jag begränsade kunskaper i ämnet antenner och liknade, men några frågor har jag ifall någon kan svara.
Skulle det verkligen ge någon skillnad med tex Länk
Eller vad behöver man ta reda på för att byta antenn? uteffekt? impedans?
Varför har man 2 antenner? en sändare och en mottagare? har avståndet något med det hela att göra, alltså mellan dom?
Sen om man då byter antenn till en sådan liknade jag länka till så kan man ju göra som jag sätt att man kan rikta dom, för nu står routern i ett rum men man skulle kunna flytta den i samma rum och sen rikta signalen mer in i rummet så ingen effekt går rakt ut genom ytterväggen till ingen nytta.
Eller är det het enkelt så att det är för mycket på denna frekvens så om jag byter antenn så spelar det ingen roll för det är för mycket som stör.
Det jag har gjort och fått lite förbättring är att placera routern på ett annat ställe och bytt kanal på den så det inte är lika många andra som är just på den kanalen.
modemet heter Netgear CG3700, antennerna i den är 2 st små pcb och en bit sladd med kontakt på, så det jag tänkte var om man kan byta antenn, om man hittar en med samma kontakt, så slipper man modda så mycket ifall det inte skulle fungera.
Dock så har jag begränsade kunskaper i ämnet antenner och liknade, men några frågor har jag ifall någon kan svara.
Skulle det verkligen ge någon skillnad med tex Länk
Eller vad behöver man ta reda på för att byta antenn? uteffekt? impedans?
Varför har man 2 antenner? en sändare och en mottagare? har avståndet något med det hela att göra, alltså mellan dom?
Sen om man då byter antenn till en sådan liknade jag länka till så kan man ju göra som jag sätt att man kan rikta dom, för nu står routern i ett rum men man skulle kunna flytta den i samma rum och sen rikta signalen mer in i rummet så ingen effekt går rakt ut genom ytterväggen till ingen nytta.
Eller är det het enkelt så att det är för mycket på denna frekvens så om jag byter antenn så spelar det ingen roll för det är för mycket som stör.
Det jag har gjort och fått lite förbättring är att placera routern på ett annat ställe och bytt kanal på den så det inte är lika många andra som är just på den kanalen.