Cambam fundering (cad program)
- ghost_rider
Cambam fundering (cad program)
tröttnade på lazycam o dess layout. Tänkte därmed testa Cambam.
Sagt var gjort, läste in en dxf, lade till en verktygsbana med ett 2mm verktyg.
Men banan följer inte riktigt min ritning. Se bifogad bild Varför följer den inte runtom kanten? tänker den imed att ritningen nästan korsar varandra att det inte behöver köra där?
inställning någonstans?
Sagt var gjort, läste in en dxf, lade till en verktygsbana med ett 2mm verktyg.
Men banan följer inte riktigt min ritning. Se bifogad bild Varför följer den inte runtom kanten? tänker den imed att ritningen nästan korsar varandra att det inte behöver köra där?
inställning någonstans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 19 maj 2011, 18:14:30, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: beskr
Anledning: beskr
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: cambam fundering
Vad är ritning och vad är banan?
Om det röda är ritningen så är ju fräsen för bred. Skulle den klämma sig imellan
där så blir det ju inget kvar....
Swech
Om det röda är ritningen så är ju fräsen för bred. Skulle den klämma sig imellan
där så blir det ju inget kvar....
Swech
- ghost_rider
Re: cambam fundering
röd = ritning
blå =verktyget
Visst det blir inget kvar, men lär det inte bli en liten kant där den vänder?
[edit]
Hm, tror detta är en tankevurpa ifrån mitt håll.
'optimerade' ritningen för ett annat cam program, altså ja lade till min offset i cad'en. Det är nog det som spökar
blå =verktyget
Visst det blir inget kvar, men lär det inte bli en liten kant där den vänder?
[edit]
Hm, tror detta är en tankevurpa ifrån mitt håll.
'optimerade' ritningen för ett annat cam program, altså ja lade till min offset i cad'en. Det är nog det som spökar

- ghost_rider
Re: Cambam fundering (cad program)
Körde dessutom på gratisversionen, som uppdaterades 2007 :/
Fixade hem den senaste trail versionen och jisses vad bra det flyter ( om man jämnför med den gamla
)
Någon som har fullversionen o kan ge tips/råd/kommentarer
En licensfil kostar under 1000lappen o känns ganska så prisvärd? eller?
Fixade hem den senaste trail versionen och jisses vad bra det flyter ( om man jämnför med den gamla

Någon som har fullversionen o kan ge tips/råd/kommentarer
En licensfil kostar under 1000lappen o känns ganska så prisvärd? eller?
Jag gillar sheetcam, gör vad det ska och enkelt kostar inte helt jättemycket heller och uppdateras rätt ofta.
Har inte råkat på fel som beror på programmet iaf.
Kan dock inte göra jättemycket saker som cambam men istället funkar det och man slipper göra om samma saker 1000 gånger.
Sålänge man ritar rätt i acad är CAM-delen gjord på några minuter i sheetcam och på något sätt är det så jag tycker det ska vara. Det jobbigaste är att lägga in alla fräsar etc och detta gör man en gång.
Har inte råkat på fel som beror på programmet iaf.
Kan dock inte göra jättemycket saker som cambam men istället funkar det och man slipper göra om samma saker 1000 gånger.
Sålänge man ritar rätt i acad är CAM-delen gjord på några minuter i sheetcam och på något sätt är det så jag tycker det ska vara. Det jobbigaste är att lägga in alla fräsar etc och detta gör man en gång.
- ghost_rider
Hur löser jag detta?
Jag vill ha det som på 3d bilden, att cylindern sticker ut ur resten av matrialet. altså så skall resten köras ned mha en pocket? men jag får inte rätsida på det, hur gör jag så att den inte gör en pocket av hela, utan 'sparar' cirklen?
Jag vill ha det som på 3d bilden, att cylindern sticker ut ur resten av matrialet. altså så skall resten köras ned mha en pocket? men jag får inte rätsida på det, hur gör jag så att den inte gör en pocket av hela, utan 'sparar' cirklen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ghost_rider
Du får väl markera båda konturerna och välja pocket, då ska den välja det som är innanför(testade just). Sen får du nog köra ett extra pass runt cylindern efteråt då pocket kör rakt så att säga. Hålet får du göra separat förstås, så med de tre operationerna i rätt ordning ska du få ut din bit (pocket först).
- ghost_rider