Ladda NiMH batteripack i NiCd laddare?
Ladda NiMH batteripack i NiCd laddare?
Jag har en Bosch laddbar borrmaskin som jag haft i typ 20 år, blå serien, proffsmodellerna. Den har NiCd ackumulatorpack som tar slut med några års mellanrum. Maskinen verkar däremot hålla nästan hur länge som helst. Den har varit med på ett antal stugbyggen och köksinredningar.
Nu är det dags igen och jag borde verkligen inte använda NiCd om dom ens finns att få tag på. Däremot är det lätt att öppna batteripacket och byta ut cellerna mot 6 st NiMH. Då är frågan om jag kan använda min gamla laddare eller om jag måste hitta en ny laddare också? Vad tror ni? Den laddare jag har klarar flera olika spänningar och går automatiskt över till underhållsladning. Kommer det att fungera med NiMH?
Accen ser ut så här: // Ändrat: Bild tillagd:
Nu är det dags igen och jag borde verkligen inte använda NiCd om dom ens finns att få tag på. Däremot är det lätt att öppna batteripacket och byta ut cellerna mot 6 st NiMH. Då är frågan om jag kan använda min gamla laddare eller om jag måste hitta en ny laddare också? Vad tror ni? Den laddare jag har klarar flera olika spänningar och går automatiskt över till underhållsladning. Kommer det att fungera med NiMH?
Accen ser ut så här: // Ändrat: Bild tillagd:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ladda NiMH batteripack i NiCd laddare?
Kör laddaren med delta peak så fungerar det inte, eller ja, SKA inte fungera, jag laddade NiMh med en Tekin RC-billaddare för NiCd innan jag visste om det 
Även NiMH kan laddas med delta-peak, fast gränsen ska vara mycket lägre. NiCd kan använda kring -20mV/cell, medan rekommenderat för NiMH är mellan -2 och -5 mV/cell.
Batterierna kommer bli väldigt varma ifall NiMH körs i NiCd-laddaren, vilket ger snabbare åldring av cellerna, och risk för att övertrycksventilen släpper ut elektrolyt. Ifall omgivningstemperaturen är hög (mindre skarp peak), eller ifall cellerna inte är balanserade (varje cell når peaken vid olika tillfällen), finns det risk att gränsvärdet aldrig nås, vilket leder till allvarlig överladdning ifall laddaren inte har någon tidsgräns som backup. Ifall laddaren har en tidsgräns kan det istället bli tvärtom, att cellerna inte laddas fullt, ifall det är så att de nya cellerna har högre kapacitet än de gamla.
EDIT: Ifall du har utrustning som kan logga en spänning med tillräcklig noggrannhet skulle du ju kunna logga spänningen över NiCd-batteriet när det laddas i laddaren, för att se vilket delta-peak-värde laddaren använder.
Batterierna kommer bli väldigt varma ifall NiMH körs i NiCd-laddaren, vilket ger snabbare åldring av cellerna, och risk för att övertrycksventilen släpper ut elektrolyt. Ifall omgivningstemperaturen är hög (mindre skarp peak), eller ifall cellerna inte är balanserade (varje cell når peaken vid olika tillfällen), finns det risk att gränsvärdet aldrig nås, vilket leder till allvarlig överladdning ifall laddaren inte har någon tidsgräns som backup. Ifall laddaren har en tidsgräns kan det istället bli tvärtom, att cellerna inte laddas fullt, ifall det är så att de nya cellerna har högre kapacitet än de gamla.
EDIT: Ifall du har utrustning som kan logga en spänning med tillräcklig noggrannhet skulle du ju kunna logga spänningen över NiCd-batteriet när det laddas i laddaren, för att se vilket delta-peak-värde laddaren använder.
Det jag vet är att det sitter temperaursensor i batteripacket med utsignal till laddaren som för NiCd begränsar laddströmmen.
Så jag har tre alternativ:
- Köpa ny NiCd
Inte bra.
- Köpa ny NiMH och använda den gamla laddaren....
- Köpa ny borrmaskin då en ny laddare plus ack kostar nästan lika mycket som en ny maskin av motsvarande typ....
Så jag har tre alternativ:
- Köpa ny NiCd
- Köpa ny NiMH och använda den gamla laddaren....
- Köpa ny borrmaskin då en ny laddare plus ack kostar nästan lika mycket som en ny maskin av motsvarande typ....
Jag köpte min senaste Hitachi med NiMH på tradera till bra pris, där brukar man kunna få riktigt bra priser på märkesdragare (Hitachi, Hilti, Festool, Makita och Bosch blå serie).
Tempsensorn (antagligen NTC) brukar användas inte för att begränsa laddströmmen, utan laddaren laddar med full ström tills temperaturen stiger till viss nivå (alternativt tills derivatan av temperaturen når en viss nivå), vilket avslutar laddningen.janaf skrev:Det jag vet är att det sitter temperaursensor i batteripacket med utsignal till laddaren som för NiCd begränsar laddströmmen.
Ifall laddningen avslutas baserat på tempsensorn går det nog bra att byta rakt av till NiMH. Möjligtvis är underhållsladdströmmen lite väl hög.
OK, tack för svaren.
Du har nog rätt om tempsensorn, att laddaren stänger av / går över till underhåll. Jag får väl komma ihåg att inte ha den sittande där för jämnan.
Jag testar med NiMH. I värsta fall blir dom kortlivade och då köper jag en ny maskin
Du har nog rätt om tempsensorn, att laddaren stänger av / går över till underhåll. Jag får väl komma ihåg att inte ha den sittande där för jämnan.
Jag testar med NiMH. I värsta fall blir dom kortlivade och då köper jag en ny maskin
Tänk på att köpa celler som klarar hög urladdningsström. Det var en tråd på forumet om en som byggt om med celler avsedda för backup, och då blev maskinen orkeslös.
Varför inte ? pga kostnaden ?janaf skrev:
- Köpa ny NiCdInte bra
För miljöpåverkan är afaik minimal så länge man inte kastar dom i naturen.
Jag gillar verkligen inte kadmium och tycker att man ska minimera användningen av det. Om man får kadmium i sig så är halveringstiden 50 år eller så. Jag vill inte bidra till det. Det är svårt att veta var batterierna hamnar när dom är slut.
Jag har byggt flera "RC" laddare som har (ställbart - 2-20mV/Cell "delta peak") , den har under MINST 15 år funkar klockrent till NiMH och NiCd inställd på ca. -10mV/Cell , antagligen ligger det på den högre "halvan" för NiMH och på den "lägre" för NiCd.
Antagligen så blir allstå NiMH cellerna laddade lite i överkant och NiCd lite i underkant.
Om man vill vara noga så sätter man nog - 5-10mV för MiMH och - 10-15 för NiCd enligt många datablad.
Detta är dock lite beroende på hur "hårt" man laddar sina celler, jag laddar oftast 0,2C eller lägre.
Du kan antagligen ladda dina NiMH celler med den laddaren, MEN..livstiden kan nog bli påverkad av den ev. "misshandel" dom får av den förmodade överladdningen, har du otur så får dom så mycket stryk att dom fallerar ganska omgående.
Du KAN ju förståss känna med handen på accarna ifall de blir varma ( >50grader) under laddningen, då är det risk att dom är överladdade.
Detta beror på att när cellen börjar bli full så planar spänningsökningen ut, samt värme börjar alstras, sedan börjar spänningen att sjunka och då kommer värmen snabbare, här nånstans skall ju en sk. "delta peak" laddare "se" att spänningen dippar och slå av laddningen, men eftersom NiMH inte "dippar" lika mycket som en NiCd så laddas den vidare en stund till och blir på så sätt överladdad innan laddaren slår av.
Antagligen så blir allstå NiMH cellerna laddade lite i överkant och NiCd lite i underkant.
Om man vill vara noga så sätter man nog - 5-10mV för MiMH och - 10-15 för NiCd enligt många datablad.
Detta är dock lite beroende på hur "hårt" man laddar sina celler, jag laddar oftast 0,2C eller lägre.
Du kan antagligen ladda dina NiMH celler med den laddaren, MEN..livstiden kan nog bli påverkad av den ev. "misshandel" dom får av den förmodade överladdningen, har du otur så får dom så mycket stryk att dom fallerar ganska omgående.
Du KAN ju förståss känna med handen på accarna ifall de blir varma ( >50grader) under laddningen, då är det risk att dom är överladdade.
Detta beror på att när cellen börjar bli full så planar spänningsökningen ut, samt värme börjar alstras, sedan börjar spänningen att sjunka och då kommer värmen snabbare, här nånstans skall ju en sk. "delta peak" laddare "se" att spänningen dippar och slå av laddningen, men eftersom NiMH inte "dippar" lika mycket som en NiCd så laddas den vidare en stund till och blir på så sätt överladdad innan laddaren slår av.
Såhär skriver GP:
Jag har byggt en NiMH-laddare som laddar med 1C, och batterierna blir ordentligt varma även med -0.2% som gräns (ca -3mV/cell). Egentligen är batteriet fullt strax innan peaken, så all tid från det tills att laddningen avslutas blir enbart värme.
Med temperaturgräns kommer laddningen antagligen avslutas redan innan peaken.A -dV value of 0-5mV/cell is recommended
when fast charging GP NiMH batteries, while a
-dV value of 2mV/cell is found to provide the best
balance between charge termination and service
life performance.
Jag har byggt en NiMH-laddare som laddar med 1C, och batterierna blir ordentligt varma även med -0.2% som gräns (ca -3mV/cell). Egentligen är batteriet fullt strax innan peaken, så all tid från det tills att laddningen avslutas blir enbart värme.