Jag har tänkt mig att bygga en gräsklipparrobot och har problem med att välja motorer. Tänkte höra om någon här kan hjälpa mig?
Jag uppskattar att hela ekipaget kommer att väga ca. 5 kg. Maxhastighet har jag lite svårt att bestämma men någonstans mellan 0,5 till 1,5 km/h tippar jag på kan vara lagomt. Däckomkrets ca. 47 cm. Har tänkt mig två drivande hjul med respektive motor och en motor för klippardelen.
Jag tänkta använda Aurdino som hjärna.
Jag har kollat på följande två motorer vad gäller drivning av ekipaget:
Motor 1 1:200
Motor 2 1:100
Hjulomkrets på drivande hjul: 47 cm
Jag antar att motorerna kan varva på 4650 rpm vid belastning.
Motor 1:
Nedväxling: 200
Max rpm: 23,25
Max hastighet: 18,2 cm/s (0,66 km/h)
Motor 2:
Nedväxling: 100
Max rpm: 46,5
Max hastighet: 36,4 cm/s (1,3 km/h)
Jag har en massa frågor om det här:
1. Jag undrar om motorerna har tillräckligt vrid och kraft för att driva ett ekipage på 5kg i säg max 30 graders lutning, i ca. 1-2 timmars pass åt gången?
2. Om jag väljer motor 2 kanske tophastigheten blir lite för hög, men kan man justera ner motorns rpm med lämplig drivarkrets?
3. Hur lågt kan man dra ner motorerna, vilken rpm bör dom jobba på för att ha bra vrid samt vara effektiva på strömförbrukning och inte bli överhettade?
4. Om inte dessa motorer är lämpliga för mitt ändamål, vad skulle ni rekommendera annars?
5. Vad skulle vara en lämplig drivarkrets till motorerna? Behöver något som kan styras med Arduino och tillåta nedbromsning samt fasvändning för att ändra riktning då den behöver svänga runt eller backa.
6. Vad för motor och rpm ska man satsa på till klippardelen? Har tänkt mig en klippdisk av kanske en plexiglasskiva och mattläggarknivsblad längst ut, vet ej vad det kommer att väga. Gräshöjden kommer inte vara hög (om så får jag dra igång bensinklipparen) då roboten är tänkt att hålla gräsmattan i trim hela tiden. Grovt skulle jag gissa att 600 - 1200 rpm skulle fungera på klipparmotorn.
Hoppas någon vänligen kan hjälpa mig med motorval? Även andra tips är varmt välkommen
Jag kommer att uppdatera med hur det går, eller kanske göra en tråd i projekt-forumet och berätta om resan med text och bilder

Ha en skön sommar alla!
/Todde