Var köpa stål/ eller Al-profiler?
Var köpa stål/ eller Al-profiler?
om det kallas så...?
U-formad (fast inte rund i botten, utan rak) ca 12mm bred, flanker som sticker upp kanske 5-6 mm (för hållfasthet mot att böjas),... tänkte användas för att spänn fast batterier. Var kan man hitta sådant? (kan vara av annan metall / utformning också, men det ska inte böjas av lite rörelser). Bredden 12 mm har jag satt eftersom battericellerna har 13 mm breda skåror i sidorna. På så vis fixeras de i höjdled.
Det billigaste /enklaste vore kanske om det fanns någon färdig sådan produkt i någon lokal butik, kanske avsedd för hyllor eller nåt? Något åt det här hållet kanske (fast de passar inte).
Sen ska dessa skruvas ihop i ändarna på något vis. Förslagsvis? ska man kanske ta 4mm rundstång och gänga i båda ändarna, så är det bara att borra hål i profilerna och dra dit en mutter?
längder: 21, 31 och / eller 40 cm (4, 6 eller 8 celler i serie)
EDIT: eller om det funnes miniatyrvarianter av dessa: Väggskena.
U-formad (fast inte rund i botten, utan rak) ca 12mm bred, flanker som sticker upp kanske 5-6 mm (för hållfasthet mot att böjas),... tänkte användas för att spänn fast batterier. Var kan man hitta sådant? (kan vara av annan metall / utformning också, men det ska inte böjas av lite rörelser). Bredden 12 mm har jag satt eftersom battericellerna har 13 mm breda skåror i sidorna. På så vis fixeras de i höjdled.
Det billigaste /enklaste vore kanske om det fanns någon färdig sådan produkt i någon lokal butik, kanske avsedd för hyllor eller nåt? Något åt det här hållet kanske (fast de passar inte).
Sen ska dessa skruvas ihop i ändarna på något vis. Förslagsvis? ska man kanske ta 4mm rundstång och gänga i båda ändarna, så är det bara att borra hål i profilerna och dra dit en mutter?
längder: 21, 31 och / eller 40 cm (4, 6 eller 8 celler i serie)
EDIT: eller om det funnes miniatyrvarianter av dessa: Väggskena.
Senast redigerad av jesse 28 maj 2011, 23:35:40, redigerad totalt 1 gång.
Re: Var köpa stålprofiler?
Bauhaus har rätt mycket olika aluprofiler.
Fast de har förmodligen inget mellan 10 och 15mm breda... kanske 12 då...
Kan kolla imorgon, hade ändå tänkt ta en sväng förbi Bauhaus då.
Fast de har förmodligen inget mellan 10 och 15mm breda... kanske 12 då...

Kan kolla imorgon, hade ändå tänkt ta en sväng förbi Bauhaus då.
Re: Var köpa stålprofiler?
Elfa har en C-profil som kostar 60 kr + moms för en meter. (
dyrt!)
Den stämmer inte med de mått jag angav tidigare, men skulle kanske passa om man vänder den med flata sidan utåt - då kanske de båda sidorna passar in i varsin skåra i batteriet. Det är "ribbor" som är kanske 6 mm (får mäta i morgon) mellan varje skåra. Den går då in mellan kanterna på listen. AL är ju lätt att bearbeta = fördel, lägre vikt = fördel. Hållfasthet sämre, men 10mm kanter ska väl hålla så det räcker.

EDIT: Bauhaus hade inte mycket i sin webbshop i alla fall.

Den stämmer inte med de mått jag angav tidigare, men skulle kanske passa om man vänder den med flata sidan utåt - då kanske de båda sidorna passar in i varsin skåra i batteriet. Det är "ribbor" som är kanske 6 mm (får mäta i morgon) mellan varje skåra. Den går då in mellan kanterna på listen. AL är ju lätt att bearbeta = fördel, lägre vikt = fördel. Hållfasthet sämre, men 10mm kanter ska väl hålla så det räcker.

EDIT: Bauhaus hade inte mycket i sin webbshop i alla fall.
Re: Var köpa stål/ eller Al-profiler?
Yes!
Maskindelen hade rätt grejer. Dessutom gängstång...
men priset på gängstång, kan det verkligen stämma?
en meter för 6 kr låter för billigt!
Maskindelen hade rätt grejer. Dessutom gängstång...
men priset på gängstång, kan det verkligen stämma?
en meter för 6 kr låter för billigt!
Gängstång FZB M4x1000: 6 kr
Jag fick alla alu-profiler och plåtar till mitt relädatorbygge mått-gjorda på Nya Plåt i Halmstad. Ca 15 artiklar, och det kostade nog bara 200-250 spänn för alltihop.
Blev också förvånad hur det kunde bli så billigt med metall
Borde finnas nån liknande plåtfirma nära dig.
Blev också förvånad hur det kunde bli så billigt med metall

Borde finnas nån liknande plåtfirma nära dig.
Al är ju mest lättarbetat.
Men jag är nyfiken på den här stålprofilen:

C-Profil 28x15x8x2
Kallformad C-profil SS-EN10162.
Den kommer att passa perfekt in i två skåror med en ribba i mitten.
Hur tar jag reda på mer om stålkvaliteten? Hårdhet , densitet... Fungerar det att såga med vanlig bågfil och borra med vanliga "metallborr"?.... (eh.. nu kanske inte "metallborr HS" säger särskilt mycket egentligen. Köper man dem i 5-pack för 10 kr på Harald Nyborg så kan man borra i smör med dem. Och kanske i aluminium....)
EDIT: SS-EN10162 hade visst inte med stålkvaliteten att göra. Bara en standard för avvikelser i dimension.
Men jag är nyfiken på den här stålprofilen:

C-Profil 28x15x8x2
Kallformad C-profil SS-EN10162.
Den kommer att passa perfekt in i två skåror med en ribba i mitten.
Hur tar jag reda på mer om stålkvaliteten? Hårdhet , densitet... Fungerar det att såga med vanlig bågfil och borra med vanliga "metallborr"?.... (eh.. nu kanske inte "metallborr HS" säger särskilt mycket egentligen. Köper man dem i 5-pack för 10 kr på Harald Nyborg så kan man borra i smör med dem. Och kanske i aluminium....)

EDIT: SS-EN10162 hade visst inte med stålkvaliteten att göra. Bara en standard för avvikelser i dimension.
Det är nog smörkvalitet i dom där, S235J2C går lätt att borra såga, yxa.
Ja, det är väl bara att testa. 2 meter C-profil vägde exakt 1.90 kg. några gram muttrar också, så går allt ner i ett 1:a-klass brev för 60 kr (max 2 kg)....
Ska bara gå iväg och mäta på mina batterier igen så att det verkligen stämmer

Ska bara gå iväg och mäta på mina batterier igen så att det verkligen stämmer
Maskindelen är ett märkligt företag.
Bankgirot 5099-3054 går till Andreas Sundling i Boden som har enskild firma. Verksamhet: okänd, SNI: 31090 - Tillverkning av andra möbler. Maskindelen finns inte som företagsnamn, men deras verkstad och lager ligger i Luleå utan varken adress eller telefonnummer. Nåja... bara grejerna kommer fram. Jag har inte betalt så mycket.
Bankgirot 5099-3054 går till Andreas Sundling i Boden som har enskild firma. Verksamhet: okänd, SNI: 31090 - Tillverkning av andra möbler. Maskindelen finns inte som företagsnamn, men deras verkstad och lager ligger i Luleå utan varken adress eller telefonnummer. Nåja... bara grejerna kommer fram. Jag har inte betalt så mycket.
Är inte ute efter att snacka skit om maskindelen med googlade lite och hittade easydesign.se Samma org.nr och bg som maskindelen. Känns som han/dom helt enkelt breddat verksamheten lite och "hittat på" ett företag till
Ja , det är samma pg.
En anledning till att jag betalade glatt till maskindelen var att så många har rekommenderat dem på forumet (t.ex här). Då kan man ju anta att de har fått sina varor och att det inte varit några problem. Efter några dagars väntan i förra veckan mejlade jag maskindelen och undrade om de skickat varan. Jodå, det hade de. Nu kan ju fördröjningen bero på två helgdagar i rad, men jag hoppas verkligen att det kommer fram i dag eller i morgon!
En anledning till att jag betalade glatt till maskindelen var att så många har rekommenderat dem på forumet (t.ex här). Då kan man ju anta att de har fått sina varor och att det inte varit några problem. Efter några dagars väntan i förra veckan mejlade jag maskindelen och undrade om de skickat varan. Jodå, det hade de. Nu kan ju fördröjningen bero på två helgdagar i rad, men jag hoppas verkligen att det kommer fram i dag eller i morgon!
I går kom det fram. Hämtades idag. Materialet var lite misshandlat (de gängade stängerna var böjda på ett par ställen) och rejält smutsligt. Men det får duga. Ingen annan levererar ju till dessa priser och till så bra fraktkostnad.
Köpte både Al- och stålprofiler och upptäckte ganska snart att stålprofilerna var alldeles för tunga och klumpiga... Så det blir Al jag kommer att använda. (De var inte heller täckta med ett tjockt lager svart olja).
Köpte både Al- och stålprofiler och upptäckte ganska snart att stålprofilerna var alldeles för tunga och klumpiga... Så det blir Al jag kommer att använda. (De var inte heller täckta med ett tjockt lager svart olja).