Isolerad DC DC 12V in , justerbar ut.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Isolerad DC DC 12V in , justerbar ut.

Inlägg av jesse »

Tackar för info.

När jag testade med 3.3mH spole på utgången så blev det tokfel och det gick åt dubbelt så mycket ström... :humm:

Nu har jag övergivit även den senaste lösningen och spånar nu på något helt annat, med något annorlunda förutsättningar / krav.
Vad jag nu vill åstadkomma är inte en precist reglerad utspänning - men däremot att kunna sänka/höja utspänningen långsamt (med ett par volt i minuten) ... absolut utspäning är alltså inte relevant längre. bara den går att justera och att den kan variera mellan 5 och 30 volt. Därför skippar jag helt återkopplingen och kör linjärreglering på inkommande spänning, och sedan får 555:an+gatedrivern (som jag har liggandes hemma båda) vara igång hela tiden. Hinner nog inte testa det idag, då det är skolavslutning idag (dottern). Men principen blir två logiska ingångar (öka/sänk) samt en integrator (OP) som driver en linjär spänningsregulator (antingen bara en MOSFET eller något annat). Vill ha så lite dropout som möjligt på regleringen. Helst ska den kunna ge 100% ut vid "max".
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Isolerad DC DC 12V in , justerbar ut.

Inlägg av 4kTRB »

Tänkte bara säga att det finns fler sätt att ha isolerad återkoppling.

Själv har jag ett bygge baserat på Sg3525 där jag låter utspänningen
på sekundären styra en ganska linjär V/F-omvandlare. V/F-omvandlaren
matar en liten ferrit-trafo och på dess sekundär finns en F/V-omvandlare
som är kopplad till SG3525. Det går givetvis tillämpa på andra typer av
kretslösningar.
Skriv svar