Grundidéen är att ha Rgb belysing, elektriskt styra rullgardiner och att styra detta med en racinginspirerad fjärrkontroll på soffbordet.
Efter att ha läst lite elektronik på gymnasiet och pillat med lite PIC:ar har mitt intresse för elektronik väckts vilket nu har gjort mig grymt sugen på att "bygga om" mitt rum/lägenhet till den ultimata nörd/ungkarls lyan (eller i alla fall fixa lite fräck belysning).

Rummet som ska uppdateras till ver. 2.0 är i princip som en liten etta (7x4m). Däremot består rummet av 2 "delar" med olika högt i tak (2,30 i en mindre 3x4 meter och en del på 4x4 med ca 2,60 i takhöjd). Den högre delen är längre in i rummet (sett från dörren) och i övergången till den högre takhöjden sitter en projektorduk (Ikea-tupplur) som självklart ska automatiseras. Projektorn sitter längst in i mitten av taket ovanför soffan och sängen som blir sitt/ligg platser vid filmvisning. När man ändå automatiserar projektor duken så får man ju se till att kunna köra dem 2 mörkläggningsgardinerna också (också Ikeas "tupplur").
I den lägre delen har jag monterat belysning i form av vanliga 12v halogen spottar som jag inte tänker göra mer med än att slänga in en Nexa styrning (mer om detta senare). Det är då i den högre delen av rummet som jag vill ha belysning som man kan välja färg på (typ 5m 12v rgb led-strip från dealextreme). Andra förslag?
Sen så ska ju detta styras på något sätt och som den bil och racing galning jag är måste man designa fjärrkontrollen till hela spektaklet med lite coola brytare (kraftiga vippbrytare med röda säkerhetslock) och fräcka material (kolfiber/borstad aluminium).
Fjärrkontrollen tänkte jag basera kring en PIC som i sin tur kommunicerar med en PIC som jag sätter uppe i taket (precis i övergången mellan hög och låg takhöjd) för att styra alltsammans. Då kan jag ha konstant ström till PIC kretsen som styr allt samt den batteridriva fjärrkontrollen bara behöver vara aktiv när man har tryckt på en knapp eller vridit på någon av potentiometrarna (jag vill inte ha knappar för att ställa färg). Till "basen" kopplar jag bara in en Rgb dimmer som styrs via uart som får styra en rejäl led strip.
Jag har en RF mottagare (Velleman RX433N 433.9 MHz) och 2 sändare (Velleman TX433N 433.9 MHz) från Electrokit som jag tänkte ha för kommunikationen mellan fjärrkontroll och "basen" i systemet. Om jag inte har helt fel så skulle man då med lite kod i fjärrkontrollens PIC kunna styra halogen spottarna med en Nexa-dimmer (om man nu kan absolutstyra dem??) eller bara en Nexa-brytare.
Dem största problemet som jag skulle behöva mest hjälp med tips är just nu är batteridriften till fjärrkontrollen men alla idéer/inspirationskällor mottages tacksamt.
En ide var en liten pendel som aktiverade fjärrkontrollens PIC krets när man petade på fjärren och sen ett frånslag med hjälp av PIC kretsen när inga mer förändringar på reglagen skedde (hur kan man lösa det på strömsnålast vis? tex den 7805 jag tänkte använda tillsammans med ett 9v batteri drar ju "massor" om den är aktiv hela tiden).
Än så länge har det mesta jag gjort inom elektronik kretsat kring en PIC 16F886 programmerad med hjälp av mikroC (kan en del C programmering och har noll koll på assembler så jag kommer inte övergå till det den närmaste tiden)
Hälsningar en kille som är nästan ny på forumet, precis har tagit studenten och som siktar på Chalmers till hösten!

/Sven