Det var mycket att läsa igenom (puh!), och jag måste säga att den här tråden imponerar! Stor eloge till ett så pass grundligt och prydligt arbete med att renovera.
Jag skulle gett upp innan jag ens börjat.
Ett par kommentarer (lite lösa saker som fastnat medans jag läst).
8/I och 8/L har samma instruktionsuppsättning. Däremot har 8/L mycket begränsade möjligheter till utbyggnad. Från början designade DEC 8/L så att den kunde byggas ut till max 8Kord, därav bara en lampa på fronten för EMA (extended memory address), mot tre på andra åttor. Och CPUn är virad så att referenser till andra fält leder till fält noll (om jag minns rätt). Det gjordes dock en 12Kordsoption till 8/L, men den är väldigt ovanlig, och (tyvärr) så kan man ju inte riktigt se all information på frontpanelen när man har den optionen.
Det stämmer att 8/L inte har något MQ-register, då det registret hör ihop med EAE-optionen, som en 8/L inte kan ha. Däremot kan en 8/I ha ett MQ-register, men bara om EAE-optionen är installerad (Updates PDP-8/I har en EAE för övrigt). På alla Omnibus-maskiner så finns MQ-registret oberoende av om man har EAE-optionen eller ej, men jag kan inte komma ihåg att jag sett någon programvara som varit beroende av MQ-registret såvida den inte varit beroende av EAE också, men det såklart, visst kan jag tänka mig att det finns sådan programvara. Men "vanliga" OS för PDP-8 är inte beroende av att det registret finns, och inte heller någon kompilator jag har sett (vilket innebär FORTRAN II, FORTRAN IV, Pascal) eller interpretator (vilket innebär BASIC, Lisp, Snobol, Focal).
För övrigt finns det flera OS än OS/8 och TSS-8. RTS-8 var DECs realtids-OS för PDP-8, och MULTOS-8 är ett fleranvändar-OS som ger varje användare en virtuell PDP-8 med 32Kord, som bootar OS/8. Sedan fanns även system som ETOS-8 och P?S-8, och säkert annat med.
CCCC kom upp också. Peter hade KICKI där, men KICKI var/är faktiskt en KI-10 med tre CPUer, även om den inte körde i den konfigurationen så väldigt mycket.
Och vad gäller frontpaneler och PDP-10, så har faktiskt inte KL-10 någon egen frontpanel. Den frontpanel som syns på bilder är frontpanelen på FE, dvs. front-end processorn, som är en PDP-11/40.
KL-10 självt har bara två lampor och fyra knappar. Tråkig värre, om man nu ska prata frontpaneler.

KI-10 är nog ganska ultimat, om jag får säga så (och hur många andra datorer har en lampa på panelerna märkt "MAGIC", samt inritat på orginal vart man ska montera telefonen på frontpanelen).