T: Någon bygger datorstyrning/impulsgivare? Eller finns det?
T: Någon bygger datorstyrning/impulsgivare? Eller finns det?
Jag håller på med ett projekt, ett motor projekt.
Och jag skulle behöva en datorstyrning till den.
Nu är jag total amatör när det gäller elektronik, men ska försöka förklara vad det är jag behöver.
Den ska klara från 0-220 volt, både ingående och utgående.
Ingående ska vara konstant ström, men utgående ska vara 4,6 eller 8 utgångar i intervaller.
Varje utgång ska ha plus och minus.
Som en fördelardosa på en bil, så ska den ge ström på en alternativt två utgångar i taget.
Och bäst är om det finns inställningar man kan göra, i hur länge impulsen på
de olika utgångarna varar.
En sak som skulle vara viktig är att den ska kunna polvända direkt.
Den ska exempelvis skicka en impuls och millisekunder efter den skickat det så ska den kunna
skicka en impuls igen fast med omvänd ström.
Det är väldigt viktigt att den kan skicka ut impulserna snabbt.
Från 8 - 100 ggr per sekund.
Skulle detta överhuvudtaget gå att bygga? Finns det redan?
Skulle någon vara intresserad av att göra en ritning av det?
Alla svar är intressanta.
Och jag skulle behöva en datorstyrning till den.
Nu är jag total amatör när det gäller elektronik, men ska försöka förklara vad det är jag behöver.
Den ska klara från 0-220 volt, både ingående och utgående.
Ingående ska vara konstant ström, men utgående ska vara 4,6 eller 8 utgångar i intervaller.
Varje utgång ska ha plus och minus.
Som en fördelardosa på en bil, så ska den ge ström på en alternativt två utgångar i taget.
Och bäst är om det finns inställningar man kan göra, i hur länge impulsen på
de olika utgångarna varar.
En sak som skulle vara viktig är att den ska kunna polvända direkt.
Den ska exempelvis skicka en impuls och millisekunder efter den skickat det så ska den kunna
skicka en impuls igen fast med omvänd ström.
Det är väldigt viktigt att den kan skicka ut impulserna snabbt.
Från 8 - 100 ggr per sekund.
Skulle detta överhuvudtaget gå att bygga? Finns det redan?
Skulle någon vara intresserad av att göra en ritning av det?
Alla svar är intressanta.
Re: T: Någon bygger datorstyrning/impulsgivare? Eller finns
Om du kan länka till den motor du tänker driva är det nog enklare att komma med bra tips om vad för drivare som kan funka.
Jag misstänker att det behövs, 4,6 eller 8 så kallade H bryggor, som orkar driva vad det nu är du ska driva, att switcha dessa upp till 100 gånger i sekunden ska inte vara något problem.
Lämpligen styr man väll dessa via någon µC
Jag misstänker att det behövs, 4,6 eller 8 så kallade H bryggor, som orkar driva vad det nu är du ska driva, att switcha dessa upp till 100 gånger i sekunden ska inte vara något problem.
Lämpligen styr man väll dessa via någon µC
- Klas-Kenny
0-220v säger du? Innebär det nätspänning, alltså växelström?
I så fall finns det inget som polvändning, eller ja det kan man väl kalla det, men det gör ingen skillnad i praktiken (skifta fas och nolla).
Och ska det vara analoga utgångar, alltså att du ska kunna få ut vilken spänning som helst mellan 0 och 220v, justerbart i mjukvara?
Jag har ingen direkt koll på den branchen, men borde det inte finnas PLC'er som klarar detta mer eller mindre?
I så fall finns det inget som polvändning, eller ja det kan man väl kalla det, men det gör ingen skillnad i praktiken (skifta fas och nolla).
Och ska det vara analoga utgångar, alltså att du ska kunna få ut vilken spänning som helst mellan 0 och 220v, justerbart i mjukvara?
Jag har ingen direkt koll på den branchen, men borde det inte finnas PLC'er som klarar detta mer eller mindre?
"Ingående ska vara konstant ström..."
OK, men hur ska det åstadkommas? Strömmen styrs ju av hur mycket som förbrukas, alltså måste det finnas en tomgångsbelastning som är ställd till den maximala ström som motorerna kan dra.
Men du kanske menar: "Ingående ska vara konstant spänning"?
Terminologin är synnerligt viktig ibland!
OK, men hur ska det åstadkommas? Strömmen styrs ju av hur mycket som förbrukas, alltså måste det finnas en tomgångsbelastning som är ställd till den maximala ström som motorerna kan dra.
Men du kanske menar: "Ingående ska vara konstant spänning"?
Terminologin är synnerligt viktig ibland!
AndLi: Motorn finns ej ännu, så jag kan inte länka.
Klas-Kenny: Nej inte nätspänning, utan från batterier.
Och ja, det ska vara analoga utgångar.
Ja, en plc kanske fungerar. Skulle en sådan kunna göra allt som jag skrivit om?
Finns det färdiga sådana eller företag som tillverkar dessa efter specifikation?
Den måste även kunna skicka ut signalerna olika snabbt, liknande ett fartreglage.
Fast ett fartreglages uppgift är att ge olika mycket spänning, eller?
Det jag behöver är något som skickar konstant spänning i intervaller som kan ändras till fler intervaller och färre intervaller.
Icecap: visst menar jag konstant spänning. Som sagt så är jag amatör, och självlärd när det gäller elektronik.
Klas-Kenny: Nej inte nätspänning, utan från batterier.
Och ja, det ska vara analoga utgångar.
Ja, en plc kanske fungerar. Skulle en sådan kunna göra allt som jag skrivit om?
Finns det färdiga sådana eller företag som tillverkar dessa efter specifikation?
Den måste även kunna skicka ut signalerna olika snabbt, liknande ett fartreglage.
Fast ett fartreglages uppgift är att ge olika mycket spänning, eller?
Det jag behöver är något som skickar konstant spänning i intervaller som kan ändras till fler intervaller och färre intervaller.
Icecap: visst menar jag konstant spänning. Som sagt så är jag amatör, och självlärd när det gäller elektronik.
Vilken effekt ska motorn ha, ungefär? och vad ska motorn driva?
För mig låter det hela som en el-konvertering av en bil och det behövs en frekvensare som klarar 220Vdc in.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Japp så är det nog, hjulet är ju redan uppfunnet 

Ja, det handlar om en elkonvertering. 
Är det någon som har kunskapen till att bygga något som skulle funka?

Är det någon som har kunskapen till att bygga något som skulle funka?
Hur mycket är du beredd att betala?
Det finns nog redan delar som kan användas men ska du ha specialdesignade saker lär du bli väldig fattig innan du ens har grejerna i handen.
Ett första tips: kolla efter "frekvensomriktar" (Google är din kompis) och leta upp datablad för intressanta storlekar.
Men det går såklart att bygga en switchad lösning som kan styra ett antal faser "linjärt" vid de spänningar, det blir dock ganska dyrt innan alla "ojdå, det gick inte" är klara och ska du betala utvecklingstid är ett lågt timpris runt 1000/timmen. För en van konstruktör inom det område kan det nog begränsa sig till kanske 60-80 timmar bara i design, schemaritning, uträkningar osv.
Är man lite smart ser man till att bara designa drivsteget till en fas, det kan då kopieras vid fler faser.
Sedan tillkommer styrningen av faserna men det är inte fullt lika besvärligt.
Ett första tips: kolla efter "frekvensomriktar" (Google är din kompis) och leta upp datablad för intressanta storlekar.
Men det går såklart att bygga en switchad lösning som kan styra ett antal faser "linjärt" vid de spänningar, det blir dock ganska dyrt innan alla "ojdå, det gick inte" är klara och ska du betala utvecklingstid är ett lågt timpris runt 1000/timmen. För en van konstruktör inom det område kan det nog begränsa sig till kanske 60-80 timmar bara i design, schemaritning, uträkningar osv.
Är man lite smart ser man till att bara designa drivsteget till en fas, det kan då kopieras vid fler faser.
Sedan tillkommer styrningen av faserna men det är inte fullt lika besvärligt.
Icecap, det du beskriver, gäller det för en 3-fas asynkronmotor?
Det var väl inte klarlagt vilken motortyp TS skulle använda.
Jag tippade att han skulle använda en DC-motor.
Det var väl inte klarlagt vilken motortyp TS skulle använda.
Jag tippade att han skulle använda en DC-motor.
Med ett drivsteg eller fler kan man väl göra som man vill eller hur?
Det specas "Analog utgång" och 2, 4, eller 8 av dessa som sedan ska styras med några vågformar. Men om motorn inte är mer specificerat än kan man ju likaväl välja en 3-fas och trycka dit en frekvensare, då finns det massor av reservdelar och ganska billig elektronik att köpa off-the-shelf.
Det specas "Analog utgång" och 2, 4, eller 8 av dessa som sedan ska styras med några vågformar. Men om motorn inte är mer specificerat än kan man ju likaväl välja en 3-fas och trycka dit en frekvensare, då finns det massor av reservdelar och ganska billig elektronik att köpa off-the-shelf.