Enkelt tidsfördröjning?
Re: Enkelt tidsfördröjning?
Hej igen
Jag hade lovat att komma med ett förslag, här är det. Det fanns ingen uppgift på hur lång fördröjningen skulle vara, du får räkna själv. Enklast är att välja en kondensator och sedan beräkna R1. Det bör hamna inom området 1k - 1M ohm. Om lampan är för liten, så sätt dit ett relä eller optokopplare med seriemotstånd för ca 20 mA. Transistorn är till för att få rätt polaritet på triggpulsen.
Jag hade lovat att komma med ett förslag, här är det. Det fanns ingen uppgift på hur lång fördröjningen skulle vara, du får räkna själv. Enklast är att välja en kondensator och sedan beräkna R1. Det bör hamna inom området 1k - 1M ohm. Om lampan är för liten, så sätt dit ett relä eller optokopplare med seriemotstånd för ca 20 mA. Transistorn är till för att få rätt polaritet på triggpulsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fast transistorn...eeh... den får ju alltid +12V på basen så länge det finns matningsspänning. Så man kan ju ta bort den och helt enkelt koppla kondensatorn till jord.
När jag tittar på den lösningen så tycker jag nog det kunde vara enklare med en RC-krets och sedan två transistorer. Det skapar en fördröjning. Så här : Lägger du dessutom till en backspänd diod mellan kondensatorns minuspol och jord så återställs kretsen omedelbart efter avstängning, så att nästa puls fördröjs likadant. Utan diod måste kretsen vara avstängd ett tag tills kondensatorn laddat ur.
När jag tittar på den lösningen så tycker jag nog det kunde vara enklare med en RC-krets och sedan två transistorer. Det skapar en fördröjning. Så här : Lägger du dessutom till en backspänd diod mellan kondensatorns minuspol och jord så återställs kretsen omedelbart efter avstängning, så att nästa puls fördröjs likadant. Utan diod måste kretsen vara avstängd ett tag tills kondensatorn laddat ur.
-
Återigen stora tack skall ni ha!
Jag blir alltid lika imponerad av eran kunskap, jag vill också kunna sådant och jobbar på det, en vacker dag kommer jag nog att vara där men sålänge får jag snällt fråga.
Jesses lösning verkar ju helt klart enklast, vilket jag uppsakttar.
Vilken pot kan jag byta mot en trimpot för att åstadkomma olika fördröjningar?
Är R3 en resistor för själva lampan eller ska jag sätta en extra resistor där för LEDen?(min magkänsla säger att jag inte borde behöva en till resistor där, men jag frågar för säkerhets skull.)
Skulle det vara något problem att istället koppla på en motor eller parallelkoppla en motor OCH en lampa?

Jag blir alltid lika imponerad av eran kunskap, jag vill också kunna sådant och jobbar på det, en vacker dag kommer jag nog att vara där men sålänge får jag snällt fråga.
Jesses lösning verkar ju helt klart enklast, vilket jag uppsakttar.
Vilken pot kan jag byta mot en trimpot för att åstadkomma olika fördröjningar?
Är R3 en resistor för själva lampan eller ska jag sätta en extra resistor där för LEDen?(min magkänsla säger att jag inte borde behöva en till resistor där, men jag frågar för säkerhets skull.)
Skulle det vara något problem att istället koppla på en motor eller parallelkoppla en motor OCH en lampa?
jesse. Jag tror att transistorn måste vara där. 555 triggar på neg flank och det blir ingen sådan utan transistorn. Jag kan dock hålla med om att basen borde också ha 1M mellan bas och jord för att säkert strypa den. Kan även tänkas att kollektormotståndet måste läggas före brytaren i stälet för efter.
Din koppling fungerar nog också, men hur går det om C1 är laddad vid tillslag?
Din koppling fungerar nog också, men hur går det om C1 är laddad vid tillslag?
Jag kom på det ... C1 är laddad ca 10-20 sekunder efter att man stängt av. inte bra. Därför skrev jag det i inlägget att man kan sätta dit en diod från kondensatorn ner till jord - den laddar ur kondensatorn (genom lampan) vid frånslag på mindre än 0.1 sek. Så det fungerar bara man sätter dit dioden.
Hej 
Lånar tråden bra lösning. En fråga finns det lika enkel lösning för att
släcka lampan efter en vis tid
M.v.h
Chaf

Lånar tråden bra lösning. En fråga finns det lika enkel lösning för att
släcka lampan efter en vis tid

M.v.h
Chaf
Hmmmm, jag får nog grunna lite på det. Det kommer att gå åt en timer till och du kan inte låta strömbrytaren bryta strömmen till lampan. Nu börjar det bli lite mer komplext att en liten 6- eller 8-pin PIC är en smartare lösning. Återkommer när jag kommit på något.
Här kommer en lösning med både fördröjt till och frånslag. Som det är nu är tiderna lika, men med ett par dioder och olika resistorer för upp- och urladdning så går det att få olika tider.
Enkel överslagsberäkning på tiden är t = R*C. Då antar jag att övre hysteresesgräns är ca 65% av Vcc och undre ca 35%. Detta varierar med kretsexemplar. Med R = 1Mohm och C = 1µF blir tiden 1s.
Om den här skall sitta i bilen måste du ha en LDO till matningspänningen. Den bör klara minst 40V in för att klara "normala" spänningsvariationer i bilens elnät.
Enkel överslagsberäkning på tiden är t = R*C. Då antar jag att övre hysteresesgräns är ca 65% av Vcc och undre ca 35%. Detta varierar med kretsexemplar. Med R = 1Mohm och C = 1µF blir tiden 1s.
Om den här skall sitta i bilen måste du ha en LDO till matningspänningen. Den bör klara minst 40V in för att klara "normala" spänningsvariationer i bilens elnät.
En enkel variant är en PMOS med en kondensator mellan drain
och gate samt en resistor från gate till en switch som switchar
en spänning till gate. Source ansluts till spänningskällan och
på drain fås linjära ramper vid tillslag och frånslag av gatespänningen.
Rampernas lutning avgörs av gate resistorn och kondensatorn.
Ev. får du addera något om du vill ha skarpa omslag.
och gate samt en resistor från gate till en switch som switchar
en spänning till gate. Source ansluts till spänningskällan och
på drain fås linjära ramper vid tillslag och frånslag av gatespänningen.
Rampernas lutning avgörs av gate resistorn och kondensatorn.
Ev. får du addera något om du vill ha skarpa omslag.
Jovisst, men det blir ingen hystereses med enbart en MOS-transistor och med lång omladdningstid, flera minuter, så blir det tveksamheter när reläet skall dra eller släppa. Men det går att bygga en schmittrigger med två transistorer om man tycker IC:n blir för dåligt utnyttjad. Ev. kan alla 6 invertrarna parallellkopplas för bättre drivförmåga på reläet.
Hej TechMantel!TechMantel skrev:Tack för tipsen!
Ett 555 delay låter som rätt lösning för mig, dock har jag svårt att läsa och förstå kretsschemana och dess förklaringar, men det ligger nog mest i min okunskap om området.
Råd och dåd fortsätter att strömma in men det slår mig att du har lite svårt att förstå kretsscheman och då är många av råden du får i din tråd inte speciellt värdefulla för dig.
Electrokit har en byggsats (http://www.electrokit.se/byggsatser-tim ... a_10100152) som du kanske kan klara av att bygga ifall du följer instruktionen noggrant. Om detta tips är värdefullt för dig vet jag inte men det är du bäst skickad att själv avgöra.
ställ frågor bara , så tror jag du kan lära dig att förstå scheman. Du kommer garanterat få bra svar. (och ett och annat dåligt svar
)